Usea taloustieteilijä ja poliitikko on viime päivinä
hieronut älynystyröitään voidakseen esittää uusia ideoita ja
toimenpide-ehdotuksia sekä valtion ensi vuoden budjettiin että koko Suomen
talouteen pitemmälläkin aikajänteellä. Ja kuten arvata saattaa, talouden
ajattelijat ja käytännön poliitikot hahmottavat monet asiat eri tavalla.
Esimerkiksi pääministeri Sipilä on jo alkanut vatuloida
sillä, että Suomen tilanne on jo riittävästi korjaantunut/korjaantumassa, eikä
”ikäviä” päätöksiä tarvitse enää tehdä. Tämä lausuma voitaneen jättää
noteeraamatta ja olettaa sen aiheutuvan vain ensi kevään vaaleista.
Talouden ajattelijat sen sijaan lähtevät lähes
yksimielisesti siitä, että paljon on vielä tehtävää. Ennen kaikkea työn tarjontaa
tulee lisätä, jotta sitä kautta saadaan työllisyysastetta korkeammaksi.
Työllisyysasteen nousun kautta oikenevat sitten työttömyysluvut ja myös hieman
pitemmällä aikavälillä julkisen talouden vajeetkin. Tottahan he horisevat ilman
muuta.
Mutta: Onko meidän keskeinen ongelmamme työn liian
vähäinen tarjonta vai työn liian vähäinen kysyntä? Tuleeko meidän keskittyä
enemmän työn tarjonnan lisäämiseen, jolla nyt vaikuttaa olevan suurempi
painoarvo? Vai olisiko hyvä keskittyä nykyistä enemmän myös työn kysynnän kasvattamiseen?
Vai onko niin, että yhteiskunnan päättäjät ja osittain
taloustieteilijätkin olettavat, että on helpompi tehdä toimenpiteitä työn
tarjonnan lisäämiseksi kuin aikuisten oikeasti kehittää yritystoiminnan
edellytyksiä siten, että työn kysyntä lisääntyy?
Lisäksi joskus vaikuttaa siltä, että yhteiskunnan
päättäjät ja talouden ajattelijat keskittyvät liian pieniin ja toisarvoisiin
kysymyksiin sen sijaan, että haettaisiin todella vaikuttavia ja toimivia
menettelytapoja.
Esimerkkinä tulee mieleen esitykset siitä, että meillä
alkaa olla kohtaanto-ongelma siinä, että työn kysyntä ja tarjonta eivät
kohtaakaan ”riittävästi”. Syitä tähän kohtaamattomuuteen ovat mm. liian kallis
asuminen, varainsiirtovero (joka ehkäisee siirtymistä paikkakunnalta toiselle),
liian korkeat vuokrat eli kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen olemattomuus (jo
olemassa oleva tai nurkan takana odottava), huutava työvoimapula, liian korkeat
palkat/työkustannukset, liian korkea työttömyysturva, liian pitkä vanhempainvapaa,
liian vähäinen määrä työntekijöitä (lisää porukkaa maahan ja eläkeikää ylös)
jne.
Käytännön esimerkkinä kohtaanto-ongelmasta julkituodaan
heinäkuun tilastotieto, jonka mukaan tarjolla oli peräti 67.000 työpaikkaa,
jotka eivät kelvanneet kennellekään.
Tutkin hieman tuota TEM-työllisyyskatsausta ja katsoin,
mitä se oikein sisältää ja miten sitä voidaan tulkita.
Selvisi että:
- Heinäkuussa
ilmoitettiin uusia avoimia työpaikkoja yhteensä 36.000 ja avoimia työpaikkoja
oli yhteensä 67.800
- Heinäkuun
lopussa avoimia työpaikkoja oli yhteensä 32.500
- Uudet
avoimet työpaikat olivat lisääntyneet eniten asiantuntijoiden (2.500),
rakentaminen ja valmistaminen (1.200) sekä toimisto- ja asiakaspalvelutyöntekijöiden
(600) saralla.
Kun
katsotaan työvoiman määrää, työttömien työnhakijoiden määrää sekä avoimien
työpaikkojen määriä, saamme käsityksen siitä, onko todennäköistä, että
kohtaanto-ongelmaa voisi olla:
Alue
|
Työvoima
|
Työnhakijat
|
Avoimet työpaikat
|
Uusimaa
|
836.000
|
106.000
|
11.900
|
Varsinais-Suomi
|
227.000
|
32.900
|
2.300
|
Pirkanmaa
|
244.000
|
40.500
|
3.000
|
Pohjois-Pohjanmaa
|
187.000
|
30.000
|
1.800
|
Yhteensä
|
1.494.000
|
209.400
|
18.700
|
Osuus koko maasta
|
57 %
|
55 %
|
58 %
|
TEM:n luvuista tulee mieleen kysymys: voiko
kohtaanto-ongelma olla todellinen, ainakaan millään alueellisella tasolla,
koska työhakijoita on lähes kymmenkertainen määrä avoimiin työpaikkoihin nähden?
Tämä pitää paikkansa kaikkien alueiden osalta, ei vain tässä esitettyjen.
Avoimia työpaikkoja koko valtakunnan tasolla oli seuraavissa tehtävissä seuraavasti:
Johtajat
|
300
|
Erityisasiantuntijat
|
2.800
|
Asiantuntijat
|
9.000
|
Toimisto- ja asiakaspalvelutyöntekijät
|
2.000
|
Palvelu- ja myyntityöntekijät
|
9.200
|
Rakennus- korjaus- ja valmistustyöntekijät
|
5.200
|
Prosessi- ja kuljetustyöntekijät
|
2.000
|
Muut työntekijät
|
4.000
|
Luvut ovat hieman pyöristettyjä, mutta antavat selkeän
käsityksen siitä, minkälaisissa tehtävissä uusia avoimia työpaikkoja oli.
Mitä tulee vuokran määrään ja asunnon vaihtoon
liittyviin euroihin, ainakin johtajat,
erityisasiantuntijat, asiantuntijat sekä karkeasti ottaen puolet myyntityöntekijöistä
ja rakentaminen jne. työntekijöistä saavat sellaista palkkaa, että he
pystyvät asumaan myös PK-seudulla. Tämän mukaan siis runsas 55 % pystyisi maksamaan
joko oman asunnon hankinnan ja PK-seudun
vuokran. Tämäkin on vielä melko varovainen arvio, todennäköisesti
suurempikin osa näistä työntekijöistä pystyy hyvin maksamaan omat
elämiskustannuksensa.
Siispä kun Uudenmaan alueella on vain 11.900 avointa
työpaikkaa, niihin kyllä löytyy tekijöitä joko Uudeltamaalta tai muualta – sitä
ei estä sen enempää varainsiirtovero kuin mahdollinen vuokrakaan. Kun lisäksi
ajatellaan tehtävien jakautumaa, on mielestäni realistista olettaa, että myös
ainakin 55 %:ssa tilanteita maksettava palkka on sen verran korkea, että mitään kannustinloukkua ei voi olla.
Kuten edellä olen tuonut esiin, mielestäni ainakaan
heinäkuun 2016 avoimien työpaikkojen jne. lukujen perusteella ei voida tehdä
mitään oletuksia ns. kohtaanto-ongelmasta. Myöskään esitetyt tiedot ja luvut
eivät suoraan tue ajatusta palkkojen madaltamisesta, ainakaan vielä ei esiinny
kovinkaan merkittävää kysyntää ns. matalan palkan tehtävissä.
Olisi hienoa, jos yleisessä keskustelussa käytettäisiin
asianmukaisesti analysoitua tietoa, eikä liian pelkistettyä tietoa, joka on
lähinnä mielipiteen tasoista.
Olen aivan samaa mieltä siitä, että työllisyysastetta on
saatava korkeammalle. Tätä olen tuonut esiin aikaisemmin jo useissa eri vertailuissa.
Olen erittäin pettynyt siihen, että verrokkimaana meillä käytetään lähinnä
Saksaa ja Ruotsia, sen sijaan että laajennettaisiin vertailua ja opin hakemista
laajemmalta, esimerkiksi ottamalla verrokeiksi Alankomaat, Tanskan, Itävallan,
Norjan, Sveitsin ja mikseipä innovatiivisesti Uuden Seelannin, Kanadan ja
Singaporen, joka mielestäni on tehnyt vielä kovemman spurtin kehityksessään
kuin oma maamme.
Yleisellä tasolla olen samaa mieltä taloustieteilijöiden
kanssa esimerkiksi varainsiirtoveron tarpeettomuudesta, mutta samanlaisia
typeriä veroja ja maksujahan rakas kotimaamme on täynnä. Kun AINA veroja ja
maksuja pohdittaessa ja niiden poistamista harkittaessa lähtökohdaksi otetaan
ns. verotuottoneutraalisuus, jolloin mitään veroa ja maksua ei voida poistaa
ellei samalla koroteta vanhoja tai kehitetä uusia. On vaikea hakea ja löytää
todellisia ratkaisuja eikä pelkkiä temppuja. Tämän takia me olemme pyörineet
näissä samoissa ongelmissa jo kohta vuosikymmenen ja tällä menolla pyörimme vielä
toisenkin.
Onko tilanne se, mitä Tony Judt esittää (tosin maailman
kokonaisuuden kannalta hieman merkittävimpien yhteiskuntien näkökulmasta):
”Perustuslaillisen liberalismin pitkän vuosisadan
kuluessa, Gladstonesta LBJ:hin, länsimaisia demokratioita johti erityisen
ylivertainen valtiomiesluokka. Poliittisista mieltymyksistään täysin
riippumatta Leon Blum, Winston Churchill, Luigi Einaudi, Willy Brandt, David
Lloyd George sekä Franklin D: Roosevelt edustivat poliittista luokkaa, joka
kuunteli valppaasti moraalisia ja sosiaalisia velvollisuuksiaan. Nykyään elämme
poliittisten kääpiöiden aikaa.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti