Hyvinvointiyhteiskunnaksi nimetty ilmiö länsimaissa
tarkoittanee yleensä sitä, että julkinen valta ottaa yksityisiltä henkilöiltä eurot ja käyttää ne heidän puolestaan erilaisiin tarkoituksiin. Tottahan toki nämä
käyttötarkoitukset saadaan kuulostamaan ja näyttämään hyviltä ja
tarkoituksenmukaisilta. Olennaista on kuitenkin se, että eurojen käytöstä päättää
joku muu kuin ne ansainnut taho.
Perusajatus on ollut ja on hyvä, mutta kuten yleensä käy, tässäkin alkuperäinen tarkoitus alkaa jäädä unholaan ja asia alkaa elää
omaa elämäänsä. Idean alkuperäinen tarkoitus joko unohtuu tai se korvataan sopivalla
uudelta kuulostavalla teemalla. Minkäänlaista aitoa uudelleen tarkastelua ei
tehdä eikä suunnan korjaamista uskalleta yleensä edes harkita. Varsinkaan
tuotettujen palveluiden ja eurojen käytön vähentäminen ei tule kysymykseen.
Länsimaismallinen hyvinvointiyhteiskunta edellyttää siis,
ainakin jonkinasteisesti, eurojen keräämistä niitä ansaitsevilta niille, jotka
ovat hyvinvointiyhteiskunnan tuottamien palveluiden käyttäjiä. Kuten todettu, idea on sinänsä hieno. Mutta
onko käytännön toteutus onnistunut ja missä määrin?
Tätä voi tutkia esimerkiksi selvittämällä, miten
hyvinvointiyhteiskunta on kerännyt euroja ja miten näiden eurojen käyttö on
tuottanut hyvinvointia. Kerättyjen eurojen mittarina voi hyvin käyttää
veroastetta eli kuinka paljon verojen ja maksujen osuus on BKT:sta.
Eurojen käytön tuottaman hyödyn mittarina voi käyttää
edellisessä esityksessä käytettyä TOT:a, joka osoittaa sen, kuinka suuri osa
kansalaisista
kokee terveytensä hyväksi (T)
kokee onnellisuutta (O)
kokee tyytyväisyyttä (T)
Oletus on, että mitä korkeampi veroaste (julkinen
tuhlaus) sitä korkeamman pitäisi TOT:n eli koetun hyvinvoinnin olla. Eli
maassa, jossa veroaste on korkea, myös kansalaiset kokevat voivansa hyvin.
Vastaavasti mitä alhaisempi on veroaste, sitä alhaisempi on kokonaiskoettu
hyvinvointi.
Kun yhdistetään veroaste ja koettu TOT, saadaan selville
julkisen tuhlauksen tehokkuus-indeksi eli
- TOT : veroaste = julkisen tuhlauksen tehokkuus (JTT)
Mitä korkeampi JTT on, sitä tehokkaammin veroina kerätyt
eurot ovat tuottaneet hyvinvointia ao. maassa.
Seuraavassa taulukossa esitetään OECD-maiden osalta
selvitetty JTT. Taulukossa esitetään myös TOT eli kansalaisten kokeman
terveyden, onnellisuuden ja tyytyväisyyden taso. Maat ovat JTT:n mukaisessa
järjestyksessä ja mukana on vain yhdeksän tehokkainta sekä Pohjoismaat.
Maa
|
Julkisen tuhlauksen tehokkuus
|
TOT
|
Veroaste % BKT:sta
|
1. Sveitsi
|
3.0
|
79.8
|
26.6
|
2. Australia
|
2.8
|
77.8
|
27.5
|
3. Kanada
|
2.6
|
80.7
|
30.8
|
4. Irlanti
|
2.5
|
76.1
|
29.9
|
5. Israel
|
2.4
|
75.5
|
31.1
|
6. Uusi- Seelanti
|
2.4
|
78.4
|
32.4
|
7. UK
|
2.2
|
72.2
|
32.6
|
8. Alankomaat
|
2.1
|
75.8
|
36.7
|
9. Islanti
|
2.0
|
78.3
|
38.7
|
10. Norja
|
2.0
|
76.8
|
39.1
|
11. Ruotsi
|
1.8
|
78.0
|
42.7
|
12. Suomi
|
1.7
|
74.1
|
43.9
|
13.Tanska
|
1.5
|
76.6
|
50.9
|
Veroasteen korkeus ei välttämättä
ole erityisen hyvä asia koetun hyvinvoinnin kannalta, kuten taulukko selkeästi
osoittaa. Mitä parempi julkisen tuhlauksen tehokkuus on, sitä alhaisempi on
yleensä veroaste. Sveitsin veroaste on vain alle 27 % BKT:sta, kun Tanskan
veroaste on yli 50 % BKT:sta. Kuitenkin Sveitsin koettu TOT on selkeästi
korkeampi kuin Tanskan.
Johtopäätöksenä voidaan esittää, että korkean koetun TOT:n maat ovat yleensä suhteellisen maltillisia verottajia. Näin toimivat ensimmäiset seitsemän maata, joiden veroasteet vaihtelevat Sveitsin alle 27 %:sta UK:n runsaaseen 32 %:iin BKT:sta. Sen sijaan Alankomaista alkaen veroasteet ovat jo hieman korkeammat (Alankomaat noin 37 %) päätyen Tanskan huippulukemaan (noin 51 %).
Asiaa kylmän rauhallisesti tarkasteltaessa tullaan johtopäätökseen, että julkisen tuhlauksen tehokkuus alkaa selkeästi alentua Alankomaiden veroasteen eli noin 37 %:n tasolla. Toinen johtopäätös on, että kolme ensimmäistä maata (Sveitsi, Australia, Kanada, joiden koettu hyvinvointi on korkea) ovat myös hyvin varovaisia verottajia. Veroasteet ovat alle kolmekymmentä prosenttia (Sveitsi, Australia) tai hieman yli (Kanada 30.8 %)
Vielä on hyvä huomata, että
julkisen tuhlauksen tehokkuus voi olla korkea myös tilanteessa, jossa veroaste
on alhainen ja myös koettu hyvinvointi on kohtuullisen alhainen. Näin käy
esimerkiksi Chilessä, jossa koettu hyvinvointi on 64.0 ja veroaste on hieman
alle 20 %. Julkisen tuhlauksen tehokkuus on noin 3.2. Tämä osoittanee sen, että
hyvinvoivan yhteiskunnan tulee myös verottaa ja tuottaa julkishyvinvointia
kansalaisilleen jossain määrin.
Kokonaisuudessaan vaikuttaa
siltä, että himoverotukseen pohjautuva ns. Pohjoismainen malli alkaa tulla tiensä
päähän. Meidän tulee löytää uudentyyppinen tasapaino julkisen tuhlauksen
tasolle. Ensimmäisessä vaiheessa tähän voivat näyttää suuntaa Islanti ja Norja,
joissa molemmissa on selvästi muita Pohjoismaita alemmat veroasteet (molemmissa
noin 39 % ja koettu hyvinvointi korkea kummassakin).
Toisessa vaiheessa voisimme
kääntää katseemme Alankomaiden ja UK:n suuntaan sekä kolmannessa vaiheessa Sveitsin,
Australian, Kanadan ja Uuden Seelannin suuntaan, Irlantia unohtamatta. Näissä
kaikissa maissa on maltillinen verotus ja korkea koettu tyytyväisyys. Lisäksi
niissä on kohtuullisen korkea BKT/asukas (Sveitsissä 60.500 USD, Australiassa
45.800 USD, Islannissa 46.600 USD sekä Irlannissa 54.600 USD, Uudessa Seelannissa
36.800 USD).
Näistä maista voisimme ehkäpä
oppia, että vaurauden lisääntyminen vaikuttaa koetun hyvinvoinnin kasvuun, mutta sen lisäksi koetun hyvinvoinnin
lisääntymiseen vaikuttaa myös se, kuka vaurauden käyttämisestä päättää:
yhteiskunta vai henkilö itse. Voittajaksi selviytyy näköjään jälkimmäinen - eli
koettua hyvinvointia kasvattaa tehokkaammin, jos henkilö itse päättää rahojensa
käyttämisestä.
Koska julkisen tuhlauksen tason
alentaminen ei ole kovin helppo eikä nopea tie, alkaa meillä olla kiire
aloittaa nyt, että asia olisi kunnossa 2030-luvulla. Tätä haastetta vasten hallituksemme
nykyinen näpertely on lähinnä surkuhupaisaa puuhastelua, joka ei saa aikaan
mitään todellista ja ennen kaikkea tarpeellista muutosta.
Olisiko hyvä järjestää opiksiottamistilaisuus
Sveitsin, Kanadan ja Australian päättäjien kanssa? Samassa tilaisuudessa voisi Kanadan
ja Australian Sipilöiltä, Rinteiltä, Soineilta ja Orpoilta tiedustella:
haluavatko
he, että koko maassa ja kaikkialla kansalaisilla on käytössään samanlaiset
maksuttomat tai vähän maksavat julkispalvelut ja jos kyllä niin mitkä
julkispalvelut?
Lopuksi pieni konkretisointi
julkisen tuhlauksen tehokkuuden vaikutuksesta Suomessa: Jos julkisen tuhlauksen
tehokkuus halutaan samantasoiseksi kuin Sveitsissä eli tasoon 3, meidän
veroasteemme tulee olla vain hieman alle 25 % BKT:sta kun se oli lähes 44 %. Ero
on siis huomattava.
Onko meillä jatkossa varaa
tällaiseen julkisen tuhlauksen tehottomuuteen?
Vai Olisiko koko virkakoneiston
toiminnassa jotakin parannettavaa ja/tai tehostettavaa ja/tai supistettavaa?
Vai onko meillä yhteiskunnan
rakenteen osalta sama tilanne kuin jossain vaiheessa Espanjassa oli?
Tarina kertoo, että Espanjan
kuningas Filip III (1600-luvulla) paloi kuoliaaksi takkansa äärelle, koska
hänen hoviväkensä ei löytänyt tarpeeksi nopeasti oikeaa virkailijaa, jonka
virallisena tehtävänä oli liikuttaa kuninkaan nojatuolia. Tiedämme myös, miten
suurvalta Espanjalle aikaa myöten kävi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti