Suomen viisaat päättäjät
ovat sitä mieltä, että muista poiketen me suomalaiset olemme laiskoja – me emme
tee työtä, ellei siihen ole jonkinasteinen pakko. Päättäjät ajattelevat, että
ainakin osa meistä mieluummin vetää lonkkaa kuin tekee itselleen enemmän tai
vähemmän mieluisaa työtä ja elättää itsensä ja tarvittaessa perheensä.
Varmaan tällaisiakin
henkilöitä on, mutta kuka osaa varmuudella sanoa, kuinka suuri osa työtä
hakevien tai sitä toivovien armeijasta haluaa pysyäkin työttömänä.
Kuten rakkaassa
kotimaassamme yleensäkin, viisaat päättäjämme ovat päätyneet siihen, että jos nyt
joukossa olisikin jokunen työtä vieroksuva, niin pistetäänpä koko porukka sitten
liriin. Näinhän me toimimme kaikissa tilanteissa - pienen porukan takia koko
porukan elämä tehdään hankalaksi, esimerkkinä vaikkapa alkoholilainsäädäntö tai
ruotsin kieli. Pääsääntö näyttää olevan, että pienen vähemmistön takia
enemmistö saa kärsiä.
Onko siis niin, että meitä
suomalaisia täytyy kurittaa ja pitää Herran nuhteessa, ennen kuin menemme
töihin? Kasvattaako työhalukkuutta merkittävästi se, jos tavalla tai toisella
heikennetään työttömän asemaa ja asetetaan työttömälle erilaisia vaatimuksia? Tai
jos alennetaan työttömyysturvaa, jotta saadaan työn vastaanottaminen
kannattavammaksi?
Asiaa voi tarkastella
empiirisesti eri EU-maiden kannustinloukun (unemployment trap) avulla.
Kannustinloukku kertoo,
kuinka monta prosenttia tuloista ”verotetaan pois”, kun työtön henkilö menee
työhön. Mukaan on otettu sekä etujen väheneminen että kasvanut verotus. Kyseessä
on siis osuus, joka kasvaneista tuloista ei jää omaan käyttöön vaan menee
yhteiseen kassaan. Esimerkiksi: jos ’Unemployment trap’ on 80 %, se tarkoittaa,
että työn tuomasta tulosta omaan käyttöön jää vain 20 % enemmän kuin mitä
henkilö ennen työhön menoa on saanut käyttöönsä erilaisina sosiaalisina
tulonsiirtoina.
Siispä jos kannustinloukku
on alhainen, työhön menevälle jää enemmän euroja itselleen hänen mennessään
työhön.
Jos kannustinloukku on
korkea, suuri osa tulojen lisäyksestä menee muihin suihin.
Jos siis oletetaan, että
työttömän motiivina on halu levätä laakereillaan sosiaaliturvan varassa, voidaan
päätellä seuraavasti:
- Jos työttömyysloukku on
alhainen, on työttömyysaste alhainen, koska työntekijät menevät eurojen perässä
työhön.
- Jos työttömyysloukku on
korkea, niin työttömyysaste on korkea.
Mikäli edellä olevat
väitteet pitävät paikkansa, on syytä pienentää kannustinloukkua ja ehkäpä lisätä
painetta työn vastaanottamiselle. Jos oletukset eivät ehkä pidäkään paikkaansa,
kannattaa pohtia, onko työttömyyden pääasiallinen syy jokin muu, kuten
esimerkiksi työn kysynnän vähäisyys.
Tutkittaessa EU-maiden
tilannetta sekä kannustinloukun että työttömyysasteen kesken voidaan huomata,
että suoranaista suhdetta kannustinloukun ja työttömyysasteen välillä ei ole.
Seuraavassa on esimerkin omaisesti tarkasteltu kolmea ryhmää näiden kahden tekijän välillä:
Ylin kasti, jossa kannustinloukku oli 80–90 %.
Näiden maiden
työttömyysasteet ovat:
Alankomaat 6 %
Belgia 8 %
Tanska 6 %
Kuten näkyy, niin korkea
kannustinloukku ei välttämättä johda korkeaan työttömyysasteeseen, kuten
Alankomaat ja Tanska osoittavat.
Keskikasti, jossa kannustinloukku oli noin 75 %
Näiden maiden
työttömyysasteet ovat:
Norja 5 %
Ranska 10 %
Saksa 4 %
Suomi 9 %
Merkittävää on se, että
näiden maiden työttömyysasteet poikkeavat erittäin paljon toisistaan, vaikka
kannustinloukku on suurin piirtein sama. Norjan, Ranskan ja Suomen kannustinloukku
on sama ja silti työttömyysasteissa on erittäin suuria eroja. Saksan
kannustinloukku on hieman näitä maita alhaisempi. Euroopan ulkopuolelta voidaan
mainita USA, jossa kannustinloukku on 71 % ja työttömyysaste noin 5 %.
Alin kasti, jossa työttömyysloukku oli alle 50 %
Näiden maiden
työttömyysasteet ovat:
Japani
3 %
Slovakia 10 %
Kuten edellä olevasta
ilmenee, kannustinloukun mataluudellakaan ei ole suoraa suhdetta työttömyysasteeseen.
Toivonkin, että viisaat
päättäjämme ottavat mietintämyssyn uudelleen päähänsä ja pohtivat, mistä mahtaa
johtua Suomen työttömien suuri määrä - runsaat 350.000. Kannustinloukustako?
Vai ehkä sittenkin jostain muusta?
Kysymys erityisesti
Petteri Orpolle, koska varsinkin kokoomus on ajanut kannustinloukun purkamista:
Mihin perustuu Kokoomuksen käsitys siitä, että työttömänä
olevat henkilöt ovat työttöminä laiskuuttaan, ja sen vuoksi heidät pitää
pakottaa työhön?
Miksi ette oleta, että työttömistä suurin osa haluaisi tehdä
antaumuksellista työtä kuten Sinä valtiovarainministerinä teet, jos heillä vain
olisi siihen mahdollisuus?
Näin tavallisena yksinkertaisena suomalaisena työttömänä tulee aina välillä mieleen, että työttömyydellä saattaa olla jotakin tekemistä sen kanssa, että työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole tarjolla. Mutta minä en olekaan mikään viisas poliittinen päättäjä.
VastaaPoistaTietysti, jos työnhakijalla on hyvät suhteet sopivaan poliittiseen puolueiseen, asiahan on kokonaan toinen. Silloin ei kysytä muuta kuin että "Kuinka paljon palkkaa tarvitset? Riittääks kymppitonni kuussa?". Meille muille, no, heh...
hieman tuota samaa tuossa tekstissä tapailin. Oli yllättävää,että ns. kannustinloukun mataluudellaja työttömyysasteella ei ollutkaan mitään selkeää riippuvuutta. Työttömyyden määrässä lieneekin enemmän kyse talouden dynamiikasta. Ikävää on se, että politikointi perustuu enemmän tunteeseen kuin tietoon.
VastaaPoistaMinulla on tapana sanoa asiat lyhyesti, aina kun mahdollista. Ei minulla olisi ollut mitään lisättävää sinun huolelliseen alustukseesi, yritin vain tiivistää hiukan.
PoistaHyvin asian kiteytitkin.
VastaaPoista