Länsimaiset
sosiaalitieteilijät ovat alkaneet syyttää eriarvoisuutta (lue: tuloeroja) lähes
kaikista mahdollisista yhteiskunnallisista ongelmista. Tehdään kaikenlaisia tutkimuksia
ikään kuin lopputulos olisi jo valmiiksi päätetty. Kun sitten löydetään kaksi
yhtä aikaa ilmenevää tekijää, oletetaan niiden olevan syy-seuraussuhteessa.
Johtopäätökset tehdään sillä perusteella.
On hyvä kuitenkin
muistaa, että kahden tekijän samanaikainen olemassa olo ei vielä osoita niiden
olevan syys-seuraussuhteessa.
Halusin selvittää,
vaikuttavatko tuloerot opiskelumenestykseen siten, että korkean tuloeron maissa
opiskelijoiden pärjääminen olisi heikompaa kuin alhaisemman tuloeron maissa. Tilanne
on sikäli hyvä, että OECD:n teettämät Pisa-tutkimukset mittaavat sangen
luotettavasti kunkin mukana olevan maan nuorten (15-vuotiaiden) osaamista ja
tulokset ovat keskenään vertailukelpoiset. Käytössä on siis suhteellisen hyvä
yhtenäinen mittari koulumenestykseen.
Jos siis edellä tehty
oletus pitäisi paikkansa, olisi Pisa-tulosten kärjessä olevien maiden oltava
alhaisen tuloeron maita kuten Alankomaat, Belgia, Norja, Ruotsi, Saksa,
Slovenia, Suomi ja Tanska.
Miten käy?
Laskin keskiarvon
pisteistä, joita kukin maa oli saanut Pisa-tutkimuksen kolmesta osasta (luonnontieteet,
matematiikka, lukutaito). Tämän jälkeen asetin 24 korkeimman pistekeskiarvon
saavuttanutta maata järjestykseen siten, että 1 sai korkeimman arvon jne.
Tulos:
1. Kirkas ykkönen on erittäin
korkeiden tuloerojen maa Singapore (Gini-indeksi 46)
2. Hong Kong oli
kakkonen, myös korkean tuloeron maa (Gini-indeksi 52)
3. Seuraavana olivat
Japani (33), Macao (35), Taiwan (34), (35) sekä Kanada (31)
4. Suomi oli sijalla 8. Suomi
oli ensimmäinen maa, jossa tuloeroja mittaava Gini-indeksi on alle 30 (Suomen osalta 26).
5. Tarkasteltujen 24
maan joukkoon sijoittui vielä seuraavat korkean tuloeron maat: Uusi-Seelanti (Gini-indeksi
35), Australia (34), Vietnam (38) sekä UK (36)
6. Matalan tuloeron
maista sijoittuvat sijoille 11–14 seuraavat maat: Irlanti, Slovenia, Alankomaat
ja Saksa.
Lisäksi laskin vielä
- yhteen korkean
tuloeron maiden sijoitukset sekä
- alhaisen tuloeron
maiden sijoitukset ja
- jaoin maiden
lukumäärällä.
Tulokseksi tuli, että:
Korkean tuloeron maiden keskimääräinen
sijoitus oli 10,8 (näitä oli yhteensä 16)
Matalan tuloeron maiden
keskimääräinen sijoitus oli 15,9 (tällä porukalla meni siis selkeästi heikommin)
Tämän perusteella voi
todeta, että eri maiden välisessä vertailussa tuloerot eivät selitä koulumenestystä.
Tai voihan näitä tietoja tulkita siten, että alhaiset tuloerot heikentävät sitä.
Olisiko siis nykyistä
enemmän haettava syy-seuraussuhteita eri maiden kulttuurisista, uskonnollisista
ja historiallisista eroista ja näiden taustatekijöiden vaikutuksesta, kuten
olen aikaisemminkin esittänyt.
Näyttävät Aasian maat
olevan kova sana näissäkin mittelöissä (10 parhaimman maan joukossa oli seitsemän
Aasian maata, ja jos otetaan pisteet pelkästään luonnontieteiden osalta, niin
11 parhaimman maan joukossa oli kahdeksan Aasian maata).
Olisiko meillä jotain
opittavaa niiltä?
(Tuloerojen ongelmallisuudesta
filosofit ovat keskustelleet jo muutaman tuhat vuotta. He katsoivat jo silloin,
että kaikki yhteiskunnan levottomuudet johtuvat tuloeroista. Aristoteleen
mukaan Faleas Khalkedonilainen esitti ensimmäisenä, että kaikilla kansalaisilla
tulee olla yhtä suuri omaisuus (tulot). Asiaa pohtivat myös Sokrates, Platon
sekä Aristoteles itse. Eräs johtopäätös pohdinnoista oli, että säännösteltäessä
omaisuuden määrää on säännösteltävä myös lapsilukua, koska muuten tuloerot
kasvavat, koska ihmisillä on erilainen halukkuus lasten hankintaan.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti