Verojärjestelmämme on
monimutkainen ja talouden kannalta ongelmallinen. Pois yhteiskunnan jäsenten
omasta päättämisvallasta otetaan paljon euroja. Maksuttomat tai subventoidut
palvelut johtavat tehottomaan palvelutoimintaan ja vähäiseen kiinnostukseen
palveluiden kehittämiseksi kustannustehokkaammiksi.
Mielestäni
yhteiskuntamme suurimpia ongelmia onkin tällä hetkellä se, että isohko joukko
ihmisiä päättää toisten ihmisten eurojen, ei omiensa, käyttämisestä. Olen vakuuttunut siitä,
että lähes kaikki ihmiset osaavat käyttää omat euronsa paremmin kuin
virkamies/-nainen tai poliittinen päättäjä. Se pienehkö osa, joka ei muka
osaisi päättää omien eurojensa käytöstä, oppisi sen kyllä aikaa myöten riittävän
hyvin.
Tämän vuoksi suurimman
osan eurojen käytöstä tulee tapahtua jokaisen kansalaisen omien tarpeiden,
toiveiden ja käyttöhalukkuuksien mukaan. Tämä käyttöoikeus tuo tietysti
mukanaan myös vastuun omien eurojen käytöstä.
Edellä oleva johtaa
siihen, että yhteiskunnan tulisi ottaa mahdollisimman vähän kansalaisen
saamista tuloeuroista ja antaa kansalaisen käyttää saamansa eurot itse.
Kansalaisen tulee sitten euroillaan maksaa käyttämistään ja hankkimistaan
tuotteista ja palveluista mahdollisimman pitkälle itse, eikä julkisen vallan tule
puuttua tähän eurojen kiertokulkuun paljoakaan.
Yhteiskunta kerää euroja
pois kansalaisilta veroilla, joten verojärjestelmä on olennainen osa eurojen
kiertokulkua taloudessa. Hahmottelen seuraavassa ihanteellisen verojärjestelmän
mallia. Seuraavassa osassa jatkan eurojen käytöstä. Esitetyt eurot vastaavat
nykytilanteen mukaisia euromääriä.
Tavoiteltu järjestelmä
on yksinkertainen ja selkeä:
1. Arvonlisäverotus kattaa
kaikki transaktiot, kaikki palvelut ja tuotteet. Arvonlisäveroluokkia on kolme
tuotteiden ja palveluiden käyttötarkoituksen mukaan.
- Luokka 1, jossa alv -prosentti on 10 % sisältää perustarpeiden tuotteet ja palvelut, kuten syöminen, asuminen jne.
- Luokka 2 sisältää liikkumisen, terveydenhoidon, sosiaalipalveluiden, koulutuksen jne. palvelut ja tuotteet. Veroprosentti on 15 %.
- Luokka 3 käsittää kaikki muut palvelut ja tuotteet. Veroprosentti on 20 %.
2. Yritykset eivät maksa tuloveroa lainkaan. Sen sijaan kaikista osingoista ja muista pääomatuloista maksetaan 20 %:n pääomatulovero, jonka tietysti maksaa pääomatulon saaja. Pääomatuloverojen määrä on noin 5 miljardia euroa, koska osinkojen määrä kasvaa ja kaikki joutuvat maksamaan osingoistaan tämän veron. Myös muiden verotettavien pääomatulojen määrä kasvaa, koska kaikki poikkeukset poistetaan.
3. Saaduista tuloista kuten
ansiotuloista ja eläkkeistä jne. maksetaan tuloveroa siten, että alle 20.000
euron tuloista ei makseta lainkaan tuloveroa. Tämän jälkeen maksetaan
tasasuhteinen tulovero 10 %. Tämä johtaa noin 8 miljardin euron verotuloihin
vuositasolla.
4. Kaikki muut verot
poistetaan. Mitään poikkeuksia verojen määrätäytymiselle ei ole, ei mitään
veroetuuksiksi kutsuttaja seikkoja eikä yleishyödyllistä toimintaa
verotuksellisessa mielessä.
Julkishallinnon (valtio
ja kunnat) verotulojen määrä vuositasolla on siis:
Arvonlisävero 30 miljardia
Pääomatulovero 5 miljardia
Ansiotulovero 8 miljardia
Yhteensä 43 miljardia
Vuonna 2015 julkisyhteisöjen
keräämät verot ja maksut ilman sosiaaliturvarahastoja olivat noin 65 miljardia
euroa. Sosiaaliturvarahastomaksut erotetaan tässä yhteydessä omaksi
kokonaisuudekseen. Nehän ovat pääosin eläkemaksuja ja
työttömyysvakuutusmaksuja. Työnantajat ja työntekijät maksavat ne edelleen
kuten nykyisinkin eikä niihin tarvitse puuttua julkisyhteisöjen tuloina eikä
menoina tässä yhteydessä.
Tässä esitetty veromäärä
vastaa noin 20 %:n veroastetta. Yhdessä sosiaaliturvamaksujen kanssa veroaste on
noin 33 %, mikä on korkeampi kuin esimerkiksi Sveitsin, Australian ja Kanadan,
mutta hieman alhaisempi kuin esimerkiksi Saksan ja Alankomaiden. Nämä 20
prosentin ja 33 prosentin tasot määrätään perustuslaissa veroasteen
ylärajoiksi.
Kuten aikaisemmin on
esitetty, suurimman osan julkisesta eurojen käytöstä päättävät ja käyttävät
kunnat. Verot myös peritään suoraan näille veronsaajina eli siis suurin osa
suoraan kunnille.
Opiksi otettavaa:
Anushirvanille
kerrottiin, että Ahwazin käskynhaltija oli koonnut liikaa veroja ja suistanut kansan
kurjuuteen. Anushirvan kirjoitti käskynhaltijalleen näin:
"Palauta kokoamasi verot
noille köyhille, sillä kuningas, joka kokoaa omaisuutta tekemällä vääryyttä
kansalleen, on kuin mies, joka vahvistaa talonsa kattoa repimällä palkkeja irti
perustuksista."
Kyllähän tuollainen järjestelmä toimisi. Mitään senkaltaistakaan ei kyllä koskaan tulla toteuttamaan Suomessa. Miksi? Juuri sen takia, että se toimisi, ja todennäköisesti paremmin kuin nykyinen. Mutta samalla se tekisi tarpeettomiksi melkoisen armeijan virkamiehiä ja poliitikkoja. Myös rikkaimmat ihmiset joutuisivat maksamaan veroa jopa 10%, mikä on varmaan monelle aihe painajaisuniksi.
VastaaPoistaMitä muuten olet ajatellut tehdä nuoriso- ja pitkäaikaistyöttömille, joilla ei ole voimassaolevaa työttömyysvakuutusta? Se voisi kiinnostaa monia.
Kun jatkan tästä eteenpäin,huomannet, että " rikkaatkin" joutuvat osallistumaan omalta osaltaan, näin on ainakin tarkoitus. Mitä tulee esittämiisi ryhmiin? Ketään ei jätetä. Jos käytämme julkisyhteisön keräämät eurot fiksummin,riittää niistä myös näille kuten muillekin aidosti tarvitseville ryhmille.
PoistaNiin, onhan meillä nytkin hyvin varaa, se kakku vain jaetaan vallan muilla kriteereillä kuin kohtuuperiaatteella.
PoistaTämähän se varsinainen ongelma onkin. Miten suorittaa jakaminen kokonaisuudessaan riittävän oikein.
VastaaPoista