perjantai 14. lokakuuta 2016

Suomalaisen yhteiskunnan kipukohteet Osa 1

Sen sijaan että Suomineito olisi virkeä, parhaissa voimissaan oleva neitokainen, joka kirmailee sekä henkisesti että aineellisesti nuoren gasellin lailla elämän kedoilla, Suomineito on vanha (100-vuotias) rutkasti ylipainoinen eukko, jolla ei nouse henki eikä jalka päivittäisen nyhtökauran, punaviinin ja Vain elämää -katselun yläpuolelle. Olemme syvässä stagnaation tilassa.

Mikä neuvoksi?

Koetan maallikkona tuoda esiin erään utopian eli näkemykseni siitä, mitä meidän tulee tehdä, että Suomineidosta tulisi jälleen kirmaava neitokainen.

Ensin visio poliittisen ja päättämisjärjestelmän kehittämiseksi:

Parasta Suomelle meillä olisi valistunut itsevaltias. Tämä takaisi sen, ettei sen enempää poliitikkojen kuin kansalaistenkaan keskimääräinen tyhmyys pilaisi tulevaisuutta. Mehän olemme joutuneet tähän stagnaatiotilaan omaa tyhmyyttämme, joten miten voisimme päästä tästä pois omilla voimillamme? Tuskin apu sen enempää lännestä, idästä kuin etelästäkään meitä auttaa.

Tyhmyytemme ilmenee siinä, että valitsemme aina samat päättäjät kuin aikaisemminkin vaikka olemme kokeneet heidän päätöstensä seuraukset nahoissamme jo hyvän tovin. Meillä on samat Maurit, Timot, Benit, Erkit, Paavot, Sirkka-Liisat, Tarjat, Liisat, Heidit jne. vuodesta toiseen. Ikävää, ettei meillä ole tarpeeksi suojatyöpaikkoja, joihin heidät kaikki voisi siirtää vahinkoa tekemästä. (Voisimme tietysti tehdä heistä kaikista Yle:n johtajia, sekin voisi tulla kansakunnalle nykymenoa halvemmaksi. He voisivat keskittyä vetämään ympärivuorokautisia keskusteluohjelmia, joiden sisältö liittyy joko ilmastonmuutokseen, ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan tai vihapuheeseen ja rasismiin).

Jos nykytilanne ei johdukaan tyhmyydestämme vaan poliittisesta järjestelmästämme, silloin valistuneen yksinvaltiaan saaminen korjaa tilanteen. Suuri ongelma on tietysti, kuka tällaisena valistuneena yksinvaltiaana voisi toimia. Halukkaita olisi varmasti, mutta onko kyvykkäitä?

Entä jos valistuneen yksivaltiaan hankkiminen ei onnistu? Voisimme valita viisaiden neuvoston (esimerkiksi 15 jäsentä), jolla olisi samat valtuudet kuin yksinvaltiaalla. Tosin tällöinkin ongelmana lienee jäsenten löytäminen. Myös valintamenettely voi muodostua ongelmalliseksi.




Molemmat edellä olevat vaihtoehdot ovat siis käytännössä hankalia toteuttaa. Jotakin voimme kuitenkin tehdä tilanteemme parantamiseksi muuttamalla poliittisten päättäjien valintamekanismia ja poliittista järjestelmää esimerkiksi seuraavasti:

1. Äänestysoikeus on kaikilla 20 vuotta täyttäneillä Suomessa asuvilla Suomen kansalaisilla, paitsi kunnallisvaaleissa kunnan omilla työntekijöillä sitä ei ole liian suuren intressiristiriidan vuoksi.

2. Ehdokkaita vaaleihin saavat asettaa kaikki ryhmät, jotka ovat saaneet vähintään 2.500 kannattamisilmoittautumista, mitään rekisteröitymistä puolueeksi ei tarvita. Sähköinen tuki-ilmoittautuminen riittää.

3. Kuntien määrä Suomessa on 20 kuntaa, joissa on keskimäärin runsaat 250.000 asukasta, mitään maakuntahallintoa ei ole.

4. Valtiollisissa vaaleissa vaalipiirejä on sata jaettuna tasasuhteisesti äänestysikäisten mukaan. Kunnallisvaaleissa vaalipiirejä on yhtä monta kuin valtuutettuja valitaan, valtuutettujen määrät vaihtelevat 30-50. Valtiollisessa vaalissa ehdokkaina eivät voi olla kunnallisvaltuutetut eivätkä päinvastoin. Muuten ehdokkaina voivat olla kaikki äänestyskelpoiset henkilöt.

5. Toteutamme enemmistövaalijärjestelmän, jolloin kustakin vaalipiiristä valitaan eniten ääniä saanut henkilö.

6. Tämä johtaa aikaa myöten kaksi-/kolmipuoluejärjestelmään, jolloin valta-vastuusuhteet realisoituvat, eikä pakeneminen tekojen seurauksista onnistu. Vallassa oleva ja valtaa käyttänyt puolue/taho joutuu mittaamaan ja mittauttamaan kannatuksensa seuraavissa vaaleissa.

7. Vaalikausi on kuntavaaleissa viisi vuotta ja valtiollisissa vaaleissa vähintään 4 vuotta, mutta hallitus voi lykätä vaaleja enintään kaksi vuotta, joten vaalikausi voi venyä yhteensä kuuteen vuoteen.

8. Valittu edustaja ja valtuutettu edustaa vain äänestäjiään. Kaikki ryhmävelvoitteet ovat kiellettyjä. Jokainen edustaja toimii äänestäjien antamalla mandaatilla, hän ei saa sitoutua mihinkään puolue- ym. kuriin tai menettelyyn tai sitoumukseen. Jos 50.000 äänestysikäistä vaatii kirjallisesti/sähköisesti, joutuu valittu edustaja eroamaan, kuntavaltuutetun osalta riittää, että kunnan äänestysikäisistä 20.000 eroamista vaatii.

9. Vaaleissa enemmistön saanut ryhmä muodostaa hallituksen ja valitsee keskuudestaan pääministerin ja muut ministerit. Vastaavasti kunnallisella tasolla valitaan kunnanhallitus/kaupunginhallitus.

10. Presidentti valitaan suoralla kansanvaalilla. Presidentillä on oikeus hajottaa eduskunta ja määrätä uudet vaalit. Presidentin kausi on seitsemän vuotta.

11. Toteutetaan sitova kansanäänestysmenettely. Mikä tahansa asia, jonka osalta 75.000 äänestysikäistä vaatii, tulee saattaa sitovan kansanäänestyksen kohteeksi.

12. Kaikki puolueiden rahallinen tukeminen yhteiskunnan varoista lopetetaan. Puolueiden tulee saada rahoituksensa jäseniltään tai kerätä se muuta kautta.  Puolueiden ja niiden jäsenjärjestöjen rahoitus tehdään myös täysin läpinäkyväksi.  Myös kaikki lehdistö - ym. tuet lakkautetaan. Sama koskee erilaisia nuoriso - ym. järjestöjä. Verotukselliset etuudet poistetaan, ovat toimijat sitten ammattiliittoja, yleishyödyllisiä yhtiöitä tai säätiöitä.


Kuten totesin, valistuneen itsevaltiaan ja viisaiden neuvoston jäsenten valitseminen voisi olla ongelma menettelyllisesti sekä siksi, että halukkaimmat eivät liene kyvykkäimpiä ja kyvykkäimmät eivät ole useinkaan halukkaita.  Voisiko joku suomalainen tai länsimainen huipulle pyrkivä kellokas todeta kuten oppinut mies seuraavassa tarinassa:

Mogulihallitsija kutsui arvostetun oppineen luokseen ja sanoi: Haluan tehdä Sinusta tämän kaupungin ylimmän tuomarin.
Oppinut mies vastasi: Teidän majesteettinne, minä en ole sopiva tähän tehtävään.
Hämmästynyt hallitsija kysyi, miten asia voi näin olla.

Oppinut vastasi: Miettikää, onko juuri esittämäni väite totta vai valhetta. Jos se on totta, hyväksykää se. Jos se on valhetta, miettikää onko suvaittavaa tehdä valehtelijasta tämän jalon kaupungin ylin tuomari.


Sopiiko tällainen esimerkiksi, Sipilän, Soinin, Orvon, Ville Niinistön, Rinteen, Lii Anderssonin, Grahn-Laasosen tai Henrikssonin suuhun? Sopiiko se Clintonin tai Trumpin suuhun?

7 kommenttia:

  1. Ehkä edustajat pitäisi valita satunnaisesti kaikista 20-60 vuotiaista. Ehdottomasti vain yksi kausi elämän aikana. Toki tässä on heikkouksia:
    - Kaikki edustajat ovat ummikkoja
    - Mukaan tulee välttämättä sellaisiakin joita asia ei kiinnosta tippaakaan.
    Mutta kuitenkin:
    + Hyväveli-kerhojen toiminta mene paljon vaikeammaksi
    + Vallanhimoisista narsisteista päästään n. 90%-sesti eroon.

    Viimeisen sadan vuoden aikana on jo nähty miten hyvin tämä nykyinen järjestelmä toimii, missä ne jotka valtaa eniten haluavat, yleensä sen saavatkin. Tulokset puhuvat puolestaan.

    VastaaPoista
  2. Kohta 6. arveluttaa: Suomessahan oli pitkään kolmipuoluejärjestelmä, jossa kolmikosta Kepu-Demari-Kokoomus kaksi meni hallitukseen kolmannen jäädessä oppositioon; seuraavien vaalien jälkeen vaihdettiin. Tätä sulle-mulle -järjestelmää tulivat sitten järkyttämään Perussuomalaiset niin hirvittävällä tavalla, ettei siitä ole kaikkialla vieläkään toivuttu.

    Kaksipuoluejärjestelmässä taas hallituspuolue voisi tehdä ihan mitä lystää, koska se todennäköisesti häviää seuraavat vaalit tekipä se kuinka hyvää politiikkaa tahansa. Vietettyään yhden vaalikauden oppositiossa se palaa taas tekemään tasan mitä lystää, koska sen äänestäjät eivät enää muista mitä se teki viimeksi hallituksessa.

    Eikö parlamentaariseen demokratiaan tarvittaisi kuluttajansuojaa äänestäjälle vaikkapa siten, että äänestäjä voi vetää äänensä takaisin mikäli edustaja tai puolue ei yritäkään lunastaa vaalilupauksiaan? Kun riitävän moni ehdokas tai puolue on riittävän monta kertaa pudotettu vallan kahvasta, alkaisivat poliitikot pakostakin miettiä tarkemmin mitä voi tehdä ja mitä jättää tekemättä.

    VastaaPoista
  3. Yksi Turkkulaanen:
    Esittämäsi lisärajaukset voivat olla erittäin hyödyllisiä nimenomaan ajatellen edustajan/ valtuutetun riippumattomuutta toisistaan,mutta voisi lisätä riippuvuutta virkakoneistosta( en tiedä onko tämä enää mahdollista nykytilanteeseen verrattuna)
    Qroquius Kad:
    Kuluttajansuojaa tarvitaan ehdottomasti. Nimenomaan tätä varten on ehdotuksessani kohta 8. Mutta ehkäpä kuluttajansuojaa kannattaa vielä lisätäkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin. Ehkä valittujen edustajien ensisijaiseksi tehtäväksi pitäisikin määritellä virkamiesten valvonta. Kuukausi- tai vuosipalkan suuruusluokkaa oleva 'tapporaha' asemaansa väärikäyttäneen virkamiehen erottamisesta voisi jopa tulla kyseeseen. Valtio ja kunnat hyötyisivät tästä pitkällä tähtäimellä.

      Kun vain hyvin pienellä osalla edustajia on yhteyksiä virkamiehiin, nykyisen kaltainen sisäänrakennettu korruptio voisi vähentyä.

      Poista
  4. Todella mielenkiintoinen ajatus,vaikka nimeke hieman askarruttaa, mutta idea toteutettuna voisi tehostaa ja parantaa hallintoamme, ehkäpä MIgrin sopimuksetkin olisivat olleet järkevämpiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimikkeistä viis, minulla ei ole yhteiskuntatieteitten tutkintoa, kyllä joku keksii modernin termin. Siksi laitoin oman nimitykseni lainausmerkkeihin. Mutta oikeastikin olen tuota mieltä, jos valtion taloutta halutaan tehostaa, pitää leikata sieltä pois missä on hyödytöntä lahopuuta eikä työttömiltä, koulutuksesta ja eläkeläisiltä. Syitä:
      - Jos työttömiltä leikataan liikaa, mitä heille jää muuta vaihtoehtoa kuin rikollisuus? Vai aikovatko hallitsijamme perustaa pakkotyö- ja tuhoamisleirejä työttömille?

      - Koulutuksesta leikkaaminen on noidankehä. Ei varmaan tarvitse tarkentaa.

      - Työeläkejärjestelmä luotiin sitä varten, että työntekijät pakkosäästävät omat eläkkeensä. Eli jos heille ei makseta takaisin heidän itse ansaitsemiaan rahoja, mitä muuta on kyseessä kuin ryöstö?

      Poista
    2. Olet oikeassa nimike ei ole pääasia. Muihin esittämiesi kohtien osalta tuon esiin näkemyksiäni jatko-osissa.

      Poista