Sen sijaan että
Suomineito olisi virkeä, parhaissa voimissaan oleva neitokainen, joka kirmailee
sekä henkisesti että aineellisesti nuoren gasellin lailla elämän kedoilla,
Suomineito on vanha (100-vuotias) rutkasti ylipainoinen eukko, jolla ei nouse
henki eikä jalka päivittäisen nyhtökauran, punaviinin ja Vain elämää -katselun
yläpuolelle. Olemme syvässä stagnaation tilassa.
Mikä neuvoksi?
Koetan maallikkona tuoda
esiin erään utopian eli näkemykseni siitä, mitä meidän tulee tehdä, että
Suomineidosta tulisi jälleen kirmaava neitokainen.
Ensin visio poliittisen
ja päättämisjärjestelmän kehittämiseksi:
Parasta Suomelle meillä olisi
valistunut itsevaltias. Tämä takaisi sen, ettei sen enempää poliitikkojen kuin
kansalaistenkaan keskimääräinen tyhmyys pilaisi tulevaisuutta. Mehän olemme
joutuneet tähän stagnaatiotilaan omaa tyhmyyttämme, joten miten voisimme päästä
tästä pois omilla voimillamme? Tuskin apu sen enempää lännestä, idästä kuin
etelästäkään meitä auttaa.
Tyhmyytemme ilmenee siinä,
että valitsemme aina samat päättäjät kuin aikaisemminkin vaikka olemme kokeneet
heidän päätöstensä seuraukset nahoissamme jo hyvän tovin. Meillä on samat Maurit, Timot, Benit, Erkit,
Paavot, Sirkka-Liisat, Tarjat, Liisat, Heidit jne. vuodesta toiseen. Ikävää,
ettei meillä ole tarpeeksi suojatyöpaikkoja, joihin heidät kaikki voisi siirtää
vahinkoa tekemästä. (Voisimme tietysti tehdä heistä kaikista Yle:n johtajia, sekin
voisi tulla kansakunnalle nykymenoa halvemmaksi. He voisivat keskittyä vetämään
ympärivuorokautisia keskusteluohjelmia, joiden sisältö liittyy joko
ilmastonmuutokseen, ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan tai vihapuheeseen ja
rasismiin).
Jos nykytilanne ei
johdukaan tyhmyydestämme vaan poliittisesta järjestelmästämme, silloin
valistuneen yksinvaltiaan saaminen korjaa tilanteen. Suuri ongelma on tietysti,
kuka tällaisena valistuneena yksinvaltiaana voisi toimia. Halukkaita olisi
varmasti, mutta onko kyvykkäitä?
Entä jos valistuneen
yksivaltiaan hankkiminen ei onnistu? Voisimme valita viisaiden neuvoston (esimerkiksi
15 jäsentä), jolla olisi samat valtuudet kuin yksinvaltiaalla. Tosin tällöinkin
ongelmana lienee jäsenten löytäminen. Myös valintamenettely voi muodostua
ongelmalliseksi.
Molemmat edellä olevat
vaihtoehdot ovat siis käytännössä hankalia toteuttaa. Jotakin voimme kuitenkin tehdä
tilanteemme parantamiseksi muuttamalla poliittisten päättäjien
valintamekanismia ja poliittista järjestelmää esimerkiksi seuraavasti:
1. Äänestysoikeus on
kaikilla 20 vuotta täyttäneillä Suomessa asuvilla Suomen kansalaisilla, paitsi
kunnallisvaaleissa kunnan omilla työntekijöillä sitä ei ole liian suuren intressiristiriidan
vuoksi.
2. Ehdokkaita vaaleihin
saavat asettaa kaikki ryhmät, jotka ovat saaneet vähintään 2.500
kannattamisilmoittautumista, mitään rekisteröitymistä puolueeksi ei tarvita.
Sähköinen tuki-ilmoittautuminen riittää.
3. Kuntien määrä Suomessa
on 20 kuntaa, joissa on keskimäärin runsaat 250.000 asukasta, mitään
maakuntahallintoa ei ole.
4. Valtiollisissa
vaaleissa vaalipiirejä on sata jaettuna tasasuhteisesti äänestysikäisten mukaan.
Kunnallisvaaleissa vaalipiirejä on yhtä monta kuin valtuutettuja valitaan,
valtuutettujen määrät vaihtelevat 30-50. Valtiollisessa vaalissa ehdokkaina
eivät voi olla kunnallisvaltuutetut eivätkä päinvastoin. Muuten ehdokkaina
voivat olla kaikki äänestyskelpoiset henkilöt.
5. Toteutamme
enemmistövaalijärjestelmän, jolloin kustakin vaalipiiristä valitaan eniten
ääniä saanut henkilö.
6. Tämä johtaa aikaa
myöten kaksi-/kolmipuoluejärjestelmään, jolloin valta-vastuusuhteet realisoituvat,
eikä pakeneminen tekojen seurauksista onnistu. Vallassa oleva ja valtaa
käyttänyt puolue/taho joutuu mittaamaan ja mittauttamaan kannatuksensa
seuraavissa vaaleissa.
7. Vaalikausi on
kuntavaaleissa viisi vuotta ja valtiollisissa vaaleissa vähintään 4 vuotta,
mutta hallitus voi lykätä vaaleja enintään kaksi vuotta, joten vaalikausi voi
venyä yhteensä kuuteen vuoteen.
8. Valittu edustaja ja
valtuutettu edustaa vain äänestäjiään. Kaikki ryhmävelvoitteet ovat
kiellettyjä. Jokainen edustaja toimii äänestäjien antamalla mandaatilla, hän ei
saa sitoutua mihinkään puolue- ym. kuriin tai menettelyyn tai sitoumukseen. Jos
50.000 äänestysikäistä vaatii kirjallisesti/sähköisesti, joutuu valittu
edustaja eroamaan, kuntavaltuutetun osalta riittää, että kunnan
äänestysikäisistä 20.000 eroamista vaatii.
9. Vaaleissa enemmistön
saanut ryhmä muodostaa hallituksen ja valitsee keskuudestaan pääministerin ja
muut ministerit. Vastaavasti kunnallisella tasolla valitaan
kunnanhallitus/kaupunginhallitus.
10. Presidentti valitaan
suoralla kansanvaalilla. Presidentillä on oikeus hajottaa eduskunta ja määrätä
uudet vaalit. Presidentin kausi on seitsemän vuotta.
11. Toteutetaan sitova
kansanäänestysmenettely. Mikä tahansa asia, jonka osalta 75.000 äänestysikäistä
vaatii, tulee saattaa sitovan kansanäänestyksen kohteeksi.
12. Kaikki puolueiden rahallinen
tukeminen yhteiskunnan varoista lopetetaan. Puolueiden tulee saada
rahoituksensa jäseniltään tai kerätä se muuta kautta. Puolueiden ja niiden jäsenjärjestöjen rahoitus
tehdään myös täysin läpinäkyväksi. Myös
kaikki lehdistö - ym. tuet lakkautetaan. Sama koskee erilaisia nuoriso - ym.
järjestöjä. Verotukselliset etuudet poistetaan, ovat toimijat sitten
ammattiliittoja, yleishyödyllisiä yhtiöitä tai säätiöitä.
Kuten totesin, valistuneen
itsevaltiaan ja viisaiden neuvoston jäsenten valitseminen voisi olla ongelma menettelyllisesti
sekä siksi, että halukkaimmat eivät liene kyvykkäimpiä ja kyvykkäimmät eivät
ole useinkaan halukkaita. Voisiko joku
suomalainen tai länsimainen huipulle pyrkivä kellokas todeta kuten oppinut mies seuraavassa tarinassa:
Mogulihallitsija kutsui
arvostetun oppineen luokseen ja sanoi: Haluan tehdä Sinusta tämän kaupungin
ylimmän tuomarin.
Oppinut mies vastasi:
Teidän majesteettinne, minä en ole sopiva tähän tehtävään.
Hämmästynyt hallitsija
kysyi, miten asia voi näin olla.
Oppinut vastasi:
Miettikää, onko juuri esittämäni väite totta vai valhetta. Jos se on totta,
hyväksykää se. Jos se on valhetta, miettikää onko suvaittavaa tehdä
valehtelijasta tämän jalon kaupungin ylin tuomari.
Sopiiko tällainen
esimerkiksi, Sipilän, Soinin, Orvon, Ville Niinistön, Rinteen, Lii Anderssonin,
Grahn-Laasosen tai Henrikssonin suuhun? Sopiiko se Clintonin tai Trumpin
suuhun?
Ehkä edustajat pitäisi valita satunnaisesti kaikista 20-60 vuotiaista. Ehdottomasti vain yksi kausi elämän aikana. Toki tässä on heikkouksia:
VastaaPoista- Kaikki edustajat ovat ummikkoja
- Mukaan tulee välttämättä sellaisiakin joita asia ei kiinnosta tippaakaan.
Mutta kuitenkin:
+ Hyväveli-kerhojen toiminta mene paljon vaikeammaksi
+ Vallanhimoisista narsisteista päästään n. 90%-sesti eroon.
Viimeisen sadan vuoden aikana on jo nähty miten hyvin tämä nykyinen järjestelmä toimii, missä ne jotka valtaa eniten haluavat, yleensä sen saavatkin. Tulokset puhuvat puolestaan.
Kohta 6. arveluttaa: Suomessahan oli pitkään kolmipuoluejärjestelmä, jossa kolmikosta Kepu-Demari-Kokoomus kaksi meni hallitukseen kolmannen jäädessä oppositioon; seuraavien vaalien jälkeen vaihdettiin. Tätä sulle-mulle -järjestelmää tulivat sitten järkyttämään Perussuomalaiset niin hirvittävällä tavalla, ettei siitä ole kaikkialla vieläkään toivuttu.
VastaaPoistaKaksipuoluejärjestelmässä taas hallituspuolue voisi tehdä ihan mitä lystää, koska se todennäköisesti häviää seuraavat vaalit tekipä se kuinka hyvää politiikkaa tahansa. Vietettyään yhden vaalikauden oppositiossa se palaa taas tekemään tasan mitä lystää, koska sen äänestäjät eivät enää muista mitä se teki viimeksi hallituksessa.
Eikö parlamentaariseen demokratiaan tarvittaisi kuluttajansuojaa äänestäjälle vaikkapa siten, että äänestäjä voi vetää äänensä takaisin mikäli edustaja tai puolue ei yritäkään lunastaa vaalilupauksiaan? Kun riitävän moni ehdokas tai puolue on riittävän monta kertaa pudotettu vallan kahvasta, alkaisivat poliitikot pakostakin miettiä tarkemmin mitä voi tehdä ja mitä jättää tekemättä.
Yksi Turkkulaanen:
VastaaPoistaEsittämäsi lisärajaukset voivat olla erittäin hyödyllisiä nimenomaan ajatellen edustajan/ valtuutetun riippumattomuutta toisistaan,mutta voisi lisätä riippuvuutta virkakoneistosta( en tiedä onko tämä enää mahdollista nykytilanteeseen verrattuna)
Qroquius Kad:
Kuluttajansuojaa tarvitaan ehdottomasti. Nimenomaan tätä varten on ehdotuksessani kohta 8. Mutta ehkäpä kuluttajansuojaa kannattaa vielä lisätäkin.
Niin. Ehkä valittujen edustajien ensisijaiseksi tehtäväksi pitäisikin määritellä virkamiesten valvonta. Kuukausi- tai vuosipalkan suuruusluokkaa oleva 'tapporaha' asemaansa väärikäyttäneen virkamiehen erottamisesta voisi jopa tulla kyseeseen. Valtio ja kunnat hyötyisivät tästä pitkällä tähtäimellä.
PoistaKun vain hyvin pienellä osalla edustajia on yhteyksiä virkamiehiin, nykyisen kaltainen sisäänrakennettu korruptio voisi vähentyä.
Todella mielenkiintoinen ajatus,vaikka nimeke hieman askarruttaa, mutta idea toteutettuna voisi tehostaa ja parantaa hallintoamme, ehkäpä MIgrin sopimuksetkin olisivat olleet järkevämpiä.
VastaaPoistaNimikkeistä viis, minulla ei ole yhteiskuntatieteitten tutkintoa, kyllä joku keksii modernin termin. Siksi laitoin oman nimitykseni lainausmerkkeihin. Mutta oikeastikin olen tuota mieltä, jos valtion taloutta halutaan tehostaa, pitää leikata sieltä pois missä on hyödytöntä lahopuuta eikä työttömiltä, koulutuksesta ja eläkeläisiltä. Syitä:
Poista- Jos työttömiltä leikataan liikaa, mitä heille jää muuta vaihtoehtoa kuin rikollisuus? Vai aikovatko hallitsijamme perustaa pakkotyö- ja tuhoamisleirejä työttömille?
- Koulutuksesta leikkaaminen on noidankehä. Ei varmaan tarvitse tarkentaa.
- Työeläkejärjestelmä luotiin sitä varten, että työntekijät pakkosäästävät omat eläkkeensä. Eli jos heille ei makseta takaisin heidän itse ansaitsemiaan rahoja, mitä muuta on kyseessä kuin ryöstö?
Olet oikeassa nimike ei ole pääasia. Muihin esittämiesi kohtien osalta tuon esiin näkemyksiäni jatko-osissa.
Poista