Yhteiskunnan menestys perustuu entistä
enemmän ihmisten korvien väliseen tilanteeseen. Eräs tapa vaikuttaa siihen on
koulutus tai kouluttautuminen. Koulutus mahdollistaa sen, että kouluttautujien
osaaminen lisääntyy ja se puolestaan mahdollistaa yhteiskunnan hyvän ja
tasapuolisen kehittymisen sekä taloudellisesti että muilta osin.
Kuinka paljon yhteiskunnan tulee
käyttää euroja kouluttautumiseen tai sen tukemiseen? Tästä ikuisuuskysymyksestä ei kovin helposti
päästä yhteisymmärrykseen. Lisäksi käsittely muuttuu helposti sangen tunneperäiseksi, jonka jälkeen mitään järkevää
keskustelua ei saadakaan aikaiseksi.
Miten eri yhteiskunnat sitten toimivat
tässä asiassa? Ryntäsin tilastojen kimppuun ja kävin läpi OECD:n tietoja siitä,
kuinka paljon eri maat käyttävät vuosittaisesta bruttokansantuotteestaan koulutukseen. Mitä suurempi tämä prosenttiosuus on, sitä
parempia ovat yhteiskunnan tehokkuus, tuottavuus ja toimivuus, ja lopputulemana
sitä korkeampi on maan BKT/asukas. Olen niin monta kertaa jauhanut eri maiden
BKT/asukaslukua, että jätän sen nyt tässä yhteydessä pois ja esitän taulukossa
pelkästään sen, kuinka suuren osan eri maat käyttävät bruttokansantuotteestaan koulutukseen.
Huom - kyseessä ovat siis
julkisten menojen osuudet BKT:sta. Lisähuomiona vielä se, että tarkastelumaissa
julkisten koulutusmenojen osuus on ollut kasvusuunnassa vuodesta 1999 vuoteen
2013 myös Suomessa.
Maa
|
%-osuus BKT:sta vuonna 2013
|
1. Norja
|
7.3
|
2. Tanska
|
7.2
|
3. Suomi
|
6.0
|
4. Ruotsi
|
5.9
|
5. Uusi-Seelanti
|
5.7
|
6. Alankomaat
|
5.2
|
7. Itävalta
|
5.0
|
8. Sveitsi
|
4.8
|
9. Australia
|
4.7
|
10. Saksa
|
4.2
|
11. Korea
|
4.1
|
12. Japani
|
3.5
|
Taulukon mukaan Suomi sijoittuu
käytettyjen eurojen suhteellisessa osuudessa sangen korkealla. Sen sijaan jos
katsomme tilannetta muilta osin, niin ainakin taloudellisen suoritteen osalta
Suomi on selkeästi jäljessä muita verrokkimaita paitsi Uusi-Seelanti, Japania
ja Korea, kun mittarina käytetään BKT/asukas.
Herääkin pari kysymystä (ennen
kaikkea Sanni Grahn-Laasoselle, joka jatkuvasti hehkuttaa suomalaisen
koulutusjärjestelmän maailman parhautta):
1. Miksi tuo erinomaisuus ei näy
yhteiskunnan suorituskyvyssä?
2. Miten Alankomaat, Itävalta, Saksa
ja Sveitsi ovat menestyneet selvästi paremmin kuin Suomi, vaikka ne käyttävät
selkeästi vähemmän euroja kouluttautumiseen?
3. Miten pohjoismaiset kumppanimme
ovat onnistuneet hyödyntämään käyttämänsä eurot meitä selkeästi paremmin?
4. Kannattaisiko meidän hakea oppia
näistä maista ennen kuin alamme jakaa viisauttamme arabimaille? Jospa tämä viisaus
ei toimikaan? Vaatiiko Saudi-Arabia laatutakuuta vai riittääkö Sannin sana?
Demokritos: "Jos yrittää opettaa ymmärrystä sellaisella
ihmiselle, joka luulee ymmärtävänsä, näkee turhaa vaivaa."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti