Suomessa on tarkoitus tehdä
suomalainen sotemalli, johon ainakin puheiden mukaan on haettu vaikutteita eri
puolilta. Kokemusperäiset opit parhaista mahdollisista
ratkaisusta on otettu mukaan, tavoitteena kuinkas muuten kuin maailman paras
sotetoimintamalli. Hieno juttu.
Soraääniäkin on kuulunut.
Erityisesti ns. valinnanvapaus (joka tällaisen tavallisen asiakkaan
näkökulmasta kuulostaa todella hyvältä) on herättänyt intohimoja suuntaan jos
toiseenkin. Erityisesti suhtautuminen eroon yksityisen ja
julkisen palveluntuottajan välillä on korostunut.
Myrskyn silmään ovat joutuneet
yksityiset palveluyritykset, jotka haluavat tarjota vaihtoehdon julkiselle
palvelutarjonnalle. Pelko siitä, että meidän
verovaramme valuvat näiden yritysten kautta veroparatiiseihin jopa miljardien
eurojen arvosta, on voimakkaasti noussut esiin.
Tavallisen pulliaisen suusta
kuultuna tämänkaltaiset puheet ovat ymmärrettäviä. Mutta asiaa käsittelevien ja
päättävien henkilöiden suusta pitäisi kuulua erilainen viesti: analysoitu ja faktaan perustuva käsitys siitä, miten
asianlaita todellisuudessa on tai ei ole. Muutama seikka asian pohjaksi.
Ensinnäkin: markkinataloudessa
lähtökohtana tulee olla, että yritystoimintaa arvostetaan sinänsä vaurauden ja
hyvinvoinnin tuottajana.
Toiseksi: kilpailullinen
yritystoiminta tuottaa yleensä hyviä ja laadukkaita palveluita ja tuotteita
paremmin kuin suljetut markkinat tai monopolit.
Kolmanneksi: yritystoiminta
tuottaa palvelut ja tuotteet yleensä kustannustehokkaammin kuin kilpailematon
toimintakenttä.
Neljänneksi: terveyteen
liittyvä toimiala ei ole sen kummempaa yritystoimintaa kuin vaikka
jäätelönvalmistus, tai sen ei ainakaan pitäisi olla. Jos jotenkin halutaan
korostaa toimialan merkitystä ihmisen hyvinvoinnin kannalta, niin Suomessa
esimerkiksi asuntojenrakentaminen, niiden vuokraus, päivittäistavarat, lämmitys ja
vesi vaikuttavat keskivertoihmisen hyvinvointiin enemmän kuin sotekokonaisuus.
Miksi niitä ei sosialisoida yhteiskunnan tehtäviksi?
Myös sotetoteuttajiin
liittyvät käsitykset vaihtelevat. Yleensä suuri osa käsityksistä on silkkaa
erhettä. Melkoisesti metsässä ollaan, kun esitetään, että toteutettava
sotemalli itsessään antaa yksityisille palveluntuottajille merkittävän aseman ja
mahdollistaa niille toiminnan äärettömänkasvun sekä johtaa sitä kautta miljardien eurojen
valumiseen veroparatiiseihin.
Tutkitaan asiaa lukujen
valossa. Seuraavassa on laskettu yhteen neljän suuren eli Attendon, Mehiläisen,
Pihlajalinnan sekä Terveystalon talouden lukuja. Ennakoidut koko vuotta 2016 koskevat luvut ovat:
Liikevaihto 1.800 milj.euroa
Liikevoitto 160 milj.euroa
Määritetään osakeyhtiön tulovero 20 %
suoraan liikevoitosta, jolloin minimoidaan verokikkailut. Näiden neljän yrityksen yhteinen tulovero olisi siis 32
miljoonaa euroa (= 20 % x 160 milj.€).
Jos väitetään, että miljardeja
tuloveroeuroja viedään veroparatiiseihin, niin vuoden 2016 lukujen perusteella:
1. tulee tarkasteluajanjakson olla
noin 32 vuotta ennenkuin edes yksi miljardi tulee täyteen. Edellytyksenä on vielä, että
yritykset eivät maksa euroakaan tuloveroa tässä maassa.
2. vaikka yritysten liikevoitto
olisi kaksinkertainen, joka edellyttää myös toiminnan volyymin lähes kaksinkertaistumista, olisi tarkasteluajanjakson oltava noin 16 vuotta.
Nämä yritykset työllistävät
Suomessa. Jonkinlaista kuvaa antanee se, että näiden yritysten työntekijöihin
liittyvät yhteiskunnalliset verot ja maksut ovat vuoden 2016 tasolla yhteensä
ainakin 260 miljoonaa euroa (arvio on tarkoituksella alakanttiin). Luvussa ovat mukana
työnantajamaksut, palkkoihin liittyvät ennakonpidätykset sekä arvio
ammatinharjoittajina toimivien lääkäreiden jne. maksamista veroista. Ainakin osittain
samat vaikutukset on tietysti myös julkisella toiminnalla.
Kuten edellä oleva tuo esiin, näiden yritysten toiminta vaikuttaa yhteiskunnan talouteen ennen kaikkea työllistävyyden kautta. Muilta osin niiden toiminta vaikuttaa palveluiden laadun , hyvyyden sekä toiminnan kustannustehokkuuden kautta.
Oikeastaan ainoa järkevä peruste harkittaessa sitä, käytetäänkö palveluiden tuottamisessa
markkinaehtoista vai ei-markkinaehtoista toimintatapaa, on kustannustehokkuus,
kun palvelun laatu vakioidaan. Toisena vaihtoehtona on vakioida palvelun hinta ja
valita menettely, joka tuottaa paremman laadun.
On aivan käsittämätöntä, että
asiasisällön, palvelun laadun ja kustannustehokkuuden sijaan keskustellaan veroparatiisimiljardeista ja yhden yrityksen johtajien
osakeomistuksista. Nämä ovat täysin sivuseikkoja.
Jotenkin vaikuttaa siltä, että yleisessä keskustelussa meitä vaivaa melkoinen kateus silloin, jos joillakuilla on
mahdollista ansaita euroja, kuten nyt sotealan yritysten omistajilla ja
johtajilla on. Miksi? Miksi samaa ilmiötä ei esiinny
esimerkiksi urheilijoiden suurten palkkioiden tai heidän
veronmaksujensa osalta?
Mielestäni sote ja
sotetoimijat ovat paljon tärkeämpiä tekijöitä yhteiskunnassa kuin vaikkapa jääkiekko ja
ns. jääkiekkomiljonäärit, vaikka lajia mielelläni katsonkin.
Siispä ehdotankin:
Annetaan soteyrityksille
mahdollisuus tuottaa meille, jotka saamme valita palvelun toimittajan, mahdollisimman hyviä
sotepalveluita
JA
annetaan julkisen sektorin sotetoimijoille
mahdollisuus tuottaa niin hyviä palveluita, että valitsemme riittävän usein julkisen toimijan palveluita
SEKÄ
annetaan soteyritysten
omistajien ja johtajien saada oma osuutensa hyvien palveluiden aikaansaamasta
taloudellisesta tuloksesta.
Täten me kaikki hyödymme.
Unohdetaan kateus.
Kuten Aristoteleelta kerran kysyttiin: ”Miksi kateelliset ovat
aina onnettomia?”
Hän vastasi: ”Koska he eivät sure yksin onnettomuuksia,
jotka kohtaavat heitä itseään, vaan myös kaikkea hyvää, joka kohtaa toisia
ihmisiä.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti