Poliittisen järjestelmän
uudistamisen jälkeen otetaan tarkasteluun virkakoneisto ja hallintojärjestelmä. Yhteiskunnan toiminnan
tehostamiseksi lähtökohtana on, että virkakoneisto on suhteellisen pieni.
Keinot
tämän toteuttamiseksi ovat:
1. Jokaisen yksilön oman
vastuun kehittäminen ja kasvattaminen.
2. Tarpeettomien eurojen
siirtojärjestelmien purkaminen. Aikaisemmin (Kuka on nettoveronmaksaja?) olen tuonut
esiin sitä, että suuri osa suomalaisen yhteiskunnan tulonsiirroista tehdään
keskituloisilta toisille keskituloisille. Tällöin euroja siirretään Virtasen
perheeltä Nurmisen perheelle. Keinona on tietysti verotus, jolla eurot kerätään,
sekä melkoinen byrokratia, jolla eurot jaetaan. Tosin tämä turha pyöritys antaa
joukolle turhakkeita ainakin näennäistä tekemistä.
Uusi hallintojärjestelmä perustuu valtaosin kuntatason rakenteisiin. Esityksessäni kuntia
on 20 kpl ja niiden minimiasukasluku 200.000. Kunnan pinta-alalla ei ole
merkitystä, koska tavoiteaika on 2040–2050-luvuilla, jolloin terve
keskittyminen johtaa asutuksen tihentymiseen ja kaupungistumiseen. Jos joku
haluaa asua ”korvessa”, sen kun vaan, mutta tiheän asutuksen ulkopuolella julkisten
palveluiden määrä rajoitetaan kustannustehokkuuden vuoksi pieneksi. Tietysti
asukas voi itse ostaa mitä palveluita tahansa ja minne tahansa haluaa, mutta
hänen tulee ne itse maksaa.
Toteutamme suuren
muutoksen sekä koulutus-, terveys- että muissa palveluissa, esimerkiksi
julkisessa liikenteessä. Päätavoitteena on tehdä toiminnasta markkinaehtoista
niin pitkälle kuin mahdollista, eli erilaisia palveluita tuottavat yritykset (koko
yksityisomisteiset tai julkisomisteiset). Nämä yritykset toimivat
yritystalouden ehtojen mukaan. Julkinen valta asettaa toimintaehdot, määrittää
tavoitteet sekä tarvittaessa rahoittaa toimintaa joko suoraan käyttäjälle tai ostamalla
palvelun ja antamalla sen käyttäjälle subventoituna. Jälkimmäistä tulee käyttää
harvoin, koska käyttäjällä on oltava tieto saamansa palvelun todellisesta hinnasta
ja vastuu palvelun hinnan maksamisesta. Jokaisen tulee ymmärtää, mitä
asianomainen palvelu todellisuudessa maksaa. Tämä ohjaa käyttämään palveluita oikein,
ja tarpeeton käyttö jää vähemmälle.
Julkisen toiminnan
palveluiksi jäävät vain kaavoitukseen, turvallisuuteen, järjestykseen, puolustukseen
sekä infran rakentamiseen (katujen, ratojen, tietoverkkojen) liittyvät
toiminnot. Nämä toiminnot kustannetaan yhteisistä varoista, suomeksi sanottuna veroista.
Merkittävänä valtiovallan
lisätehtävänä on yliopistokoulutuksen sekä yliopistotason tutkimuksen
varmistaminen. On pidettävä eritystä huolta riittävän osaamistason
säilyttämisestä ja jatkuvasta kehittämisestä. Tähän päästäksemme yliopistojen
määrää tulee supistaa enintään kahteen tai kolmeen, ja lisäksi on osattava
suunnata oikein sekä opetus että tutkimus. Eurojen riittävyyden takaamiseksi
tulee valtion lopettaa kaikkien muiden tutkimuslaitosten tukeminen ja keskittää
eurot yliopistoihin.
Julkisen toiminnan
keskiössä ovat kunnat. Tämän vuoksi kuntien asukasluvun on oltava vähintään 200.000
asukasta. Valtion rooli on pitää huolta vain koko yhteiskunnan tasoisesta
palvelutoiminnasta eli osasta edellä esitetyistä julkisista toiminnoista. Siksi
valtiotason = eduskunnan tehtävänä on laatia vain ns. puitesäännöstö, jonka
nojalla kunnat toteuttavat toiminnan käytännössä. Tämä tarkoittaa sitä, että
toimintavallan käyttö siirtyy valtiolta ja eduskunnalta kuntatasolle. Myös
eurojen käytölle käy samoin. (Eurojen käyttöön palaan myöhemmin).
Kunnat toteuttavat puitesäännösten
osoittamat palvelut mahdollisimman markkinaehtoisesti ja tehokkaasti.
Esimerkiksi koulutusta voivat toteuttaa sekä yksityiset koulut että julkiset
koulut, jos ne ovat yhtä tehokkaita tavoitteiden saavuttamisessa. Sama koskee
sotepalveluja ja kaikkia muitakin palveluja. Kaikkia palveluja voivat tuottaa
sekä yksityiset että julkiset yritykset, mutta ne molemmat toimivat
markkinaehtoisesti.
Näiden muutosten kautta
pääsemme tilanteeseen, jossa julkisen virkakoneiston määrä
saadaan vähenemään järkevälle tasolle. Hyvänä puolena on toiminnan tehostuminen
sekä laadun parantuminen. Oikeanlainen kilpailu pitää huolen siitä, että
molemmat näistä toteutuvat.
Miksi korostan ns. markkinaehtoisuutta?
Ainut peruste tälle on se, että kaikelle toiminnalle on saatava hinta. Hinnan
tulee vielä olla markkinoilla testattu. Tämä toteutuu yleensä vain
kilpailullisessa tilanteessa, siis tilanteessa, jota ei yksityinen eikä
julkinen monopoli eikä oligopoli vääristä liikaa, kuten Suomessa liian usein on
nyt asianlaita.
Soattaishan tämä toimiannii, vuan soattaishan olla toimimattanii. Näin suurten mullistusten lopullisia seurauksia ei ikävä kyllä kukaan osaa oikein ennalta arvoida, arvailla jokainen tietenkin voi.
VastaaPoistaTietenkin, jos tällaista muutosta alettaisiin toteuttamaan todellisessa Suomessa, yksi suuri ongelma tulisi siitäkin, että poliittisten lehmänkauppojen, hyväveli-kerhojen eturistiitojen ja sekalaisten välistävetojen takia tällainen, mahdollisesti hyvin toimiva suunnitelma toteutuisi vain noin viidesosaltaan. Kuten niin monet muutkin parannusehdotukset. Ja lopputuloksena, kuten aina: syyllisten hakeminen.
(Vilpitön anteeksipyyntöni savolaisille).
Ehkäpä en tuonut riittävästi esiin aikajännettä. Nykyinen tilanne on syntynyt vuosikymmenten saatossa, joten uudempaankin tilanteeseen siirryttäisiin pitemmän ajan kuluess, muutamassa vuosikymmenessä. Samaa mieltä noista vastustavista voimista. Kuakapa meistä helposti luovuttaisi saavuttamansa aseman ja sen mukaisen olotilan, varsinkaan jos seon erittäin hyvä ja hyvä keskimääräiseen verrattuna.
PoistaValitettavasti minä en pessimistinä osaa nähdä mitään sellaista skenaariota, missä pitempi aikajänne vähentäisi noita listaamiani väärinkäytöksiä, päin vastoin. Mitä pitempi aika pelureilla on pelata, sitä varmemmin he onnistuvat tuhoamaan kaikki yritykset luoda järkeviä ja hyödyllisiä uudistuksia.
Poista