The Times Higher Educationin yliopistolistaus
asetti maailman eri yliopistot paremmuusjärjestykseen. Suomalaisten kaunein kukkanen tässä
tarkastelussa on Helsingin yliopisto, joka on sijalla 90. Aalto-yliopisto on
sijalla 190.
Luettelon kärki on tuttu, sillä useissa muissakin
vertailuissa samat yliopistot ovat yleensä kärjessä, järjestys vain hieman vaihtelee.
Kymmenen kärki on seuraava:
1. Oxford
2. Cambridge
3. Kalifornian teknologinen Instituutti
4. Stanfordin yliopisto
5. MIT
6. Harward
7. Princeton
8. Imperial College London
9. Chicagon yliopisto
10.ETH Zurich
Pienempien EU-maiden yliopistoista pärjäsivät
hyvin
38. Karoliininen Instituutti
47. KV Leuven
59. Amsterdamin Yliopisto
63. Delftin Yliopisto
67. Leidenin yliopisto
68. Utrechtin Yliopisto
72. Erasmus Yliopisto, Rotterdamissa
83. Croeningenin Yliopisto
86. Uppsalan Yliopisto
Opiskelijamäärä on suurimmassa osassa näitä yliopistoja selvästi pienempi
kuin Helsingin Yliopistossa (22.500 opiskelijaa). Helsinkiä suurempi määrä opiskelijoita
on alankomaalaisissa ja belgialaisessa yliopistossa.
Suhdeluku opiskelijat/henkilöstö on kaikissa
kymmenen kärjessä olevisssa yliopistoissa selkeästi suomalaisia alhaisempi. Yleensä
kärkiyliopistoissa opiskeljoiden/henkilöstön suhdeluku on alle 10, kun se
Helsingissä on 16 ja Aalto-yliopistossa on 20. Jälleen osa alankomaalaisista ja
belgialainen yliopisto lähenee tässä asiassa suomalaisia.
Kansainvälisten opiskelijoiden osuudessa koko
opiskelijamäärästä on selvä ero. Kaikissa huippuyliopistoissa on huomattavasti korkeampi kansainvälisten opiskelijoiden osuus, joka vaihtelee Stanfordin 22
%:sta Inmperial Collegen 55 %:iin. Helsingin Yliopistossa kansainvälisten
opiskelijoiden osuus on vain 6 % ja Aalto-yliopistossa se on 20 %.
Mielestäni voimme ottaa luettelosta muutaman kopin, kun haluamme kehittää yliopistolaitostamme:
- Suuri koko ei ole itsessään mikään ratkaisu, sillä MIT:ssä on vain 11.200
opiskelijaa ja Princetonissa vielä vähemmän, vain 8.000 opiskelijaa. Silti Leuven
pärjää Helsinkiä paremmin, vaikka siellä on peräti 44.400 opiskelijaa.
- Opiskelijat/henkilöstö -suhde näyttää vaikuttavan hyvän yliopiston
kehittämiseen, kuten on jo todettukin.
- Kansainvälisyysasteella vaikuttaa olevan positiivinen merkitys yliopiston
kehittymiselle ja pärjäämiselle.
- Meidän ei kannata hakea oppia niinkään USA:n ja UK:n yliopistoista eikä
ehkä Saksankaan yliopistoista, niillä on takanaan kansantalouden suuri koko
sekä imagotekijät, joita meidän on vaikea ylittää. Sen sijaan voisimme ottaa
oppia Alankomaista, Belgiasta ja ehkpä Ruotsista, koska niiden yliopistot
pärjäävät selkeästi Suomea paremmin tässä vertailussa. Erityisesti Alankomaat
kiinnittää huomiota, koska siellä on suomalaisten edellä peräti kuusi
yliopistoa.
Meillä menee kuitenkin hyvin ja panostamme selkeästi
tulevaisuuteen, jolloin yliopistomme pärjäävät erinomaisesti. Tätä kehitystä
tuetaan erityisesti sillä, että hallituksemme päätti lisätä varhaiskasvattajien
yliopistopaikkoja tuhannella. Tottahan tämä poikii myös
yliopisto-opiskelijoiden tasoon ja tätä kautta myös yliopisto-opetuksen tasoon,
joskus 2040-2050-luvuilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti