Olet esittänyt voimakkaita
vaatimuksia siitä, että koulutukseen käytettyjä euroja tulee lisätä. Olet
sanonut, että tehdyt koulutuseurojen leikkaukset ovat varastamista
tulevaisuudesta. Siksi ne tulee perua. Ja vielä sen lisäksi koulutuseuroja
tulee lisätä.
Oletko varma, että
nykyisin käytössä olevat koulutuseurot ovat oikeassa ja tehokkaassa käytössä?
Osaammeko ja olemmeko
osanneet hyödyntää nykyisen euromäärän riittävän hyvin?
Avustan hiukan asian
pohdinnassa. Katsomalla Euroopan maiden koulutukseen käyttämiä euroja suhteessa
BKT:een saadaan hieman käsitystä kunkin maan koulutuspanostuksesta.
Maa
|
Koulutusmenot % BKT:sta
|
Itävalta
|
5.0
|
Belgia
|
6.4
|
Tanska
|
7.0
|
Suomi
|
6.2
|
Saksa
|
4.2
|
Alankomaat
|
5.4
|
Norja
|
5.5
|
Ruotsi
|
6.5
|
Sveitsi
|
5.8
|
Taulukon luvuista huomaa,
että Suomi sijoittuu varsin hyvin vertailussa Euroopan maihin koulutusmenojen
suhteen. Vain Tanska, Ruotsi ja Belgia panostavat Suomea enemmän koulutukseen.
Suomen suhteellinen 6,2 % merkitsee reilun 13 miljardin euron
koulutuspanostusta. Vaikuttaa melko paljolta.
On hyvä muistaa, että
kaikki muut taulukon maat ovat pärjänneet talousvertailussa Suomea selvästi paremmin,
minkä olen tuonut esiin jo useissa kirjoituksissa. Muiden maiden BKT/asukas-eurot
ovat 10–25 % Suomen vastaavaa lukua korkeammat.
Johtopäätös: Me emme ole osanneet hyödyntää käyttämäämme
koulutuspanostusta, ainakaan riittävästi. Tai ainakin muut vertailumaat ovat
osanneet hyödyntää omansa paljon tehokkaammin.
Suomen koulutuseuroissa
onkin siis vähentämisen varaa. Jos panostaisimme esimerkiksi saman suhteellisen
osuuden BKT:sta kuin Alankomaat, voisimme alentaa vuoden 2015 tasolla koulutuseuroja
noin 1,7 miljardia euroa. Jos taas puolestaan panostaisimme saman verran kuin
Saksa, voisimme alentaa koulutukseen käytettyjä euroja peräti reilut 4
miljardia euroa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti