Olemme taas saaneet
nauttia jokasyksyisestä kadehtimisen riemusta muutaman päivän ajan, joten palaan
asiaan, joka oli esillä aiemminkin ja joka kiinteästi liittyy verotustietoihin.
Kyseessä on vaatimus siitä, että tiettyjen ryhmien henkilöiden palkkoja tulee
alentaa. No keiden sitten - tietysti noiden toisten. Vaatimus kohdistuu
yritysten ylimpään johtoon, joiden palkka-alennusvaatimukseen ehti yhtyä jo kokoomuksen
kellokaskin vasemmiston ohessa.
Tietysti voi tuntua
hurjalta, jos yritysten ylimpien johtajien kuukausipalkka on esimerkiksi yli
50.000 €. Onhan se kieltämättä suuri summa. Tässä kohden usein unohdetaan
esimerkiksi että:
1. Näin
suurista tuloista maksetaan melko muhkeat tuloverot, joten käteen jäävä
euromäärä on melkoisesti pienempi.
2. Yritysten
johdon tehtävä on pitää huolta siitä, että yritys menestyy ja tuottaa hyvää
yhteiskunnalle. Tämä ’hyvä’ koostuu: yrityksen tuottamista tuotteista ja
palveluista, sen työpaikoista, sen alihankintaketjuista, sen toimitiloihin
liittyvistä sopimuksista, sen tarvitsemista muista palveluista, sen tuottamista
vientituloista, sen tuottamista verotuloista jne.
3. Toisin
kuin poliittisten broilereiden, jotka palkanalentamisvaatimuksia usein
esittävät, tilanteesta, yritysten ylimmän johdon toimintaan liittyy melkoinen
vastuu, joka myös realisoituu. Tämä realisoituminen tarkoittaa potkuja. Lisäksi
on tärkeää huomata, että nykyään realisoitumista tapahtuu aikaisempaa paljon
useammin.
4. Suomessa
ainakin vielä toistaiseksi vallitsee sopimusvapaus, joten työsopimukset sekä
ns. toimitusjohtajasopimukset voidaan tehdä vapaasti (työsopimusten osalta
työlainsäädäntö hieman rajoittaa).
Leikitäänpä ajatuksella, että päättäisimme muuttaa
sopimusvapauden tilaa ja määrätä, kuinka paljon yritysten ylimmälle johdolle
saa maksaa ja mitä tämä voisi tarkoittaa uusina työpaikkoina. Seuraava laskelma
lähtee siitä, että:
Suomen sata suurinta yritystä
Kussakin on keskimäärin 10 ylimmän johdon edustajaa
Kunkin ylimmän johdon henkilön palkkaa alennetaan 25.000 €/kk
Tällä euromäärällä palkataan näihin yrityksiin lisätyöntekijöitä,
keskipalkalla 2.000€/kk
Laskelma:
100 yritystä x 10 johtajaa x 25.000 € = 25.000.000 €
Uusia työntekijöitä:
25.000.000 € : 2.000 € = 12.500 uutta työpaikkaa
Kuulostaa suurelta määrältä, mutta itse asiassa on kuin hyttysen kakka
Itämeressä muiden jätevesivalumien joukossa. Kun meillä on noin 500.000
työtöntä, esitetty määrä merkitsee noin 2,5 %:n kevennystä työttömien
armeijaan. Lisäksi on muistettava, että
yrityksillä on oltava työntekijätarve, joten vapautuvia euroja käytetään vain,
jos tarvitaan lisähenkilökuntaa.
Jatketaanpa ajatusleikkiä ja mietitään muita ryhmiä,
jotka voivat olla joidenkin mielestä ylipalkattuja:
Kansanedustajat, joita siis on 200 kpl. Osaamisen tasoon,
työpanokseen ja aikaansaannokseen nähden voidaan hyvin ajatella, että
kansanedustajan palkka ja kulukorvaukset voisi hyvin puolittaa. Montako
työpaikkaa saadaan tällä:
200 kansanedustajaa x 4.000 € (puolet palkasta ja kulukorvauksista) : 2.000
€ = 400 uutta työpaikkaa
Professoreita on maassamme noin 2.700, kun lasketaan sekä
kokoaika- että osa-aikaprofessorit. Joidenkin mielestä heitä on sekä liikaa että
he saavat aikaan liian vähän. Leikataanpa heidänkin palkkansa puoleen. Mitä
saadaan tällä:
2700 professoria x 3.500 € (puolet palkasta) : 2.000 €= runsaat 4.700 uutta
työpaikkaa.
Samaa menettelyä voisi
jatkaa muidenkin ryhmien osalta, esimerkiksi valtion ja kuntien johtavien
virkamiesten sekä osan työntekijäryhmien osalta. Kun ajattelee, missä
tilanteessa suomalainen yhteiskunta on sekä taloudellisesti että henkisesti, niin
toimitaan kyllä melkoisen bipolaarisuuden vallitessa, jos edes kuvitellaan, että
Suomella on hyvät virkamiehet tai hyvä hallintokoneisto.
Lisäksi julkisella
puolella merkittävää on koko virka- ja hallintokoneisto todella suuri
lukumäärä, mikä johtuu ennen kaikkea siitä, että toisin kuin yrityksissä,
julkinen sektori ei ole riippuvainen asiakkaista ja asiakkaiden maksukyvystä.
Julkisen sektori voi joko ottaa velkaa tai nostaa veroja ja maksuja, kuten
meillä on tehtykin.
Siispä, jos emme
tarkastele kaikkia eri ryhmiä, jotka joidenkin mielestä saavat liikaa palkkaeuroja,
niin miksi otamme hampaisiimme yhden ryhmän? Ihmetellä täytyy, kuinka kiltisti
yritysjohtajat vastaan huutelematta kuuntelevat tätä jatkuvaa kitinää heidän
liian suurista palkoistaan. Vain täysin asiaa ymmärtämätön henkilö edes alkaa
verrata keskenään esimerkiksi pääministerin tai valtion ja kuntien johtavien
virkamiesten palkkoja yritysjohtajien palkkoihin. Edellisissä ei missään
vaiheessa toteudu minkäänlainen tulosvastuu/toimintavastuu, jälkimmäisissä se
toteutuu entistä useammin ja entistä herkemmin.
Seuraavassa on Kari
Raivion, Helsingin yliopiston eläkkeellä olevan kanslerin kannanotto
suomalaisen mallin mukaiseen poliittiseen henkilövalintaan. Pohtiessaan
valtioneuvoston valintoja sen valitessa ilmastopoliittisen asiantuntijan, jonka
tehtävänä oli koordinoida hallituksen ilmastopolitiikkaa ja valmistella
ilmastoa ja energiapolitiikkaa käsittelevä tulevaisuusselonteko, Kari Raivio
totesi:
”Kun Nobel-palkittua fyysikkoa ei maasta löytynyt,
tyydyttiin toiseksi parhaaseen vaihtoehtoon, nimittäin varasijalta vihreiden kansanedustajaksi
nousseeseen yhteiskuntatieteiden kandidaatti Oras Tynkkyseen. Hänen
tieteellisenä ansionaan on gradutyö aiheesta Lihavien esillä oleminen tv-sarjoissa,
mutta sen lisäksi ”laaja sivuaine ympäristöpolitiikasta.”
Jos yrityksemme
valitsisivat samalla tavalla ja samanlaisen osaamistason johtajia kuin
valtioneuvosto em. tapauksessa, olisi yritysten johdon palkoissa paljonkin
arvosteltavaa. Itse en ole kohtuullisen pitkän työurani aikana törmännyt
yhteenkään tällaiseen tapaukseen enkä ole tiedotusvälineidenkään kautta tällaista
havainnut.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaPalkanalennukset pitää kohdistaa niihin, joiden palkat maksetaan verovaroista. Tästä saadaan sitä paljonkaivattua huojennusta valtiontalouden ongelmiin. Tämä kaiken lisäksi voitaneen hoitaa yksinkertaisesti: säädetään palkkataulukot uudestaan, järkevämmiksi yläpäästään. Ja mitään näiden taulukoiden ulkopuolelta ei saa maksaa, ei edes pääjohtajille. En tiedä mikä on nykyinen virallinen käytäntö, mutta veikkaanpa että epäonnistuneille/kiinnijääneille poliitikoille räätälöidyissä palkintoviroissa maksetaan jonkin muun kuin valtion/kuntien palkkataulukon mukaan.
VastaaPoistaYksityiset firmat maksavat kuten haluavat ja kykenevät, se miten paljon niissä maksetaan johtajille, ei kuulu kuin kyseisten firmojen johtokunnille ja osakkeenomistajille.
Olen samaa mieltä kanssasi. Julkispuolen palkat ovat koko talouden ongelma, on kyse sitten palkkatasosta tai palkkaa saavien henkilöiden määrästä. Sipilä yritti tähän korjausta, mutta ei onnistunut. Tämän lisäksi meilläon suuri ongelma piilossa,nimittäin julkispuolen eläkkeet.
VastaaPoistaYksityispuolen palkat pitäävoida sopia vapaasti yrityksissä.