Asiaa voi lähestyä monella tavalla. Koetan yksinkertaistaa
asian siten, että se auttaa oivaltamaan, kuka itsekunkin eläkkeen maksaa.
Esimerkin tarkoitus on osoittaa, kuinka
pitkälle Ville Mielikäisen työuran aikana maksetut eläkemaksut riittävät hänen
eläkkeensä maksamiseen. Luvut ovat hieman yksinkertaistettuja, mutta antavat
riittävän hyvän käsityksen eläkemaksujen riittävyydestä. Riippumatta siitä, kuka
henkilö on kyseessä ja mitkä ovat eläkemaksun perusteena olevat tulot, lopputulos
on sama. HUOM!
Kyseessä on henkilö, joka on toiminut yksityisellä sektorilla koko työuransa.
Henkilö: Ville Mielikäinen
Työ: HR-päällikkö (hänen viimeinen työnsä)
Työura kokonaisuudessaan:
- alkoi 11/1976
- jää eläkkeelle 12/2016 eli hän oli työssä 40 vuotta.
Tämän aikarajan ulkopuolella maksetut eläkemaksut parantavat tilannetta.
Työeläkemaksut alkavat yleensä jo aikaisemmin kuin Villen tapauksessa ja
joidenkin osalta ne jatkuvat myös hieman pitempään.
Palkka keskimäärin koko työuran: 4.000 €/kk
Eläkemaksu keskimäärin koko työuran: 20 % (jonka maksavat
Villen työnantaja ja Ville itse)
Eläke keskimäärin koko eläkeajan: 60 % palkasta eli 2.400
€/kk
Keskimääräinen sijoitustuotto Villen eläkemaksuille: 3 % /
vuosi
Villen työnantaja ja Ville maksavat yhteensä eläkemaksuja
koko työajalta 384.000 €
Näiden eläkemaksujen tuottama sijoitustuotto on koko
työajalta runsaat 230.000 €, ilman ns. koronkorkovaikutusta.
Siispä Villen työnantaja ja Ville ovat maksaneet Villelle
eläkemaksuja 384.000 €.
Eläkeyhtiön viisaat miehet ja naiset ovat sijoittaneet
nämä eläkemaksut ja saaneet lisähyvää 230.000 €.
Yhteensä Villen eläkkeisiin voidaan siis käyttää 614.000 €.
Kun Villen eläke on 2.400 €/kk, riittää mainitusta
summasta hänelle eläkettä maksettavaksi:
614.00 0 € : 2.400 € = noin 256 kuukautta eli lähes 21 ja
puoli vuotta.
Ville jää eläkkeelle 63-vuotiaana. Tällöin edellä
mainittu eläketurva riittäisi hänen osaltaan lähes 85-vuotiaaksi saakka.
Kun suomalaisten miesten keskimääräinen elinikä on alle
80 vuotta, niin Villeltä jäänee eläkemaksuja varastoon toisillekin. Jos Ville
olisi Vilma, samoilla oletuksilla Vilma käyttäisikin lähes kokonaan omat eläkemaksunsa,
koska suomalaisen naisen keskimääräinen elinikä on runsaat 83 vuotta.
Maksetut eläkemaksut riittävät itse asiassa pitempäänkin,
koska Ville saa eläkkeensä vähän kerrassaan eläkkeellä ollessaan eikä
kertaheitolla eläkkeelle jäätyään.
Sosiaalivakuutusluonteen vuoksi eläkemaksu on keskimääräinen ja eläkemaksut ja maksettavat eläkkeet eivät kohdistu välttämättä samoille henkilöille. Näinhän tapahtuu yleensä vakuuttamisessa muutenkin.
Jos lähtisimme siitä, että eläkemaksut olisivat
euroinakin henkilökohtaisia eli jokaisella olisi eurotili (nykyisen
laskennallisen tilin asemesta), tämä johtaisi helposti eläkemaksuprosentin
korottamiseen ja kenties vaatimuksiin tämän eläketilin siirtymisestä
perillisille, jos eläkkeensaaja kuolee ennen kuin eläkemaksut on käytetty
kokonaan. Toisaalta tällöin ongelmana olisivat ne henkilöt, jotka
eläkejärjestelmän mielestä eläisivät liian pitkään eli yli sen ajan, jolle
maksetut eläkemaksut riittävät.
Suomen ongelmana on vielä se, että eläkejärjestelmää lähdettiin
rakentamaan ns. pystymetsästä, eli osaa eläkemaksuista jouduttiin ja vieläkin
joudutaan käyttämään jo maksettavien eläkkeiden suorittamiseen eivätkä ne
kaikki rahastoidu. Tämä ei ole Villen eikä yksittäisen eläkkeensaajan vika vaan
valuvika, joka syntyi järjestelmän rakentamisvaiheessa.
Yleisessä keskustelussa eläkeasiaa sotkee hieman ns.
yleinen käytäntö. Suomen yksityisten ja
julkisten alojen lakisääteistä työeläkevakuutusta hoitavat työeläkevakuuttajat
kuuluvat kansantalouden tilinpidossa julkisyhteisöihin. Tämä perustuu
kansainväliseen kansantalouden tilinpitostandardiin. Työeläkevakuuttajien
talous tuloineen, menoineen ja varoineen sisällytetään kokonaisuudessaan
julkiseen talouteen. Niinpä Suomen työeläkejärjestelmällä ja
erityisesti sijoitustuotoilla on ollut keskeinen rooli maiden julkista
alijäämää ja velkaa koskevien EMU-kriteerien täyttymisessä. Järkevämpää olisi puhdistaa julkistaloudesta
ainakin yksityissektorin eläkerahastot ja -maksut. Silloin ei ns. julkinen
talous sekaantuisi yksityiseen vaan se olisi nimenomaan julkista taloutta.
Työeläkerahastoissa oli vuoden 2015 lopussa noin
181 miljardia euroa ja ns. tasausvastuussa (johon usein viitataan EMU-puskureina)
oli yksityispuolen eläkevakuuttajilla yhteensä lähes 9,5 miljardia euroa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti