Suomessa kärvistellään jatkuvasti suuren työttömyyden ja
alhaisen työllisyysasteen kanssa. Ennen vaaleja jokainen puolue ja vaalien
jälkeen hallitus maalailevat ruusunpunaisia kuvia siitä, miten nyt luodaan
100.000 uutta työpaikkaa tai sitäkin enemmän. Viimeiset kymmenet vuodet nämä
puheet ovat jääneet vain tuuleen huuteluksi.
Muiden maiden työttömyyden määrää ja työllisyysastetta
tarkasteltaessa herää kysymys, mitä eroja työmarkkinakäyttäytymisessä on. Johtuneeko
sitten vahvasta ay-liikkeestä vai kansamme hitaasta heräämisestä uuteen aikaan,
mutta Suomessa halutaan ns. kokoaikaisia työsuhteita eli työskentelyä perinteisesti
noin kahdeksan tuntia päivässä. Oikeastaan kaikki keskustelut tähtäävät tähän.
Hyvin vähän otetaan esille mahdollisuutta toisenlaiseen toimintamalliin kuten
osa-aikaiseen, osavuotiseen jne. työhön.
Seuraavassa tutkitaan, miten eri maissa suhteutuvat
toisiinsa työllisyysaste, työttömyys sekä osa-aikatyön määrä. Lisäksi
viimeisessä sarakkeessa on esitetty keskimäärin tehdyt työtunnit. Työtuntien
laskemistapa johtaa useimmiten tilanteeseen, jossa suurehko osa-aikaisten määrä
merkitsee myös kohtuullista työtuntien määrää.
Maa
|
Työllisyys-aste
|
Osa-aikatyön osuus
|
Työttömyys-aste
|
Tehtyjen työtuntien
määrä keskimäärin
|
Sveitsi
|
80
|
22
|
5
|
1568
|
Ruotsi
|
76
|
14
|
7
|
1611
|
Norja
|
75
|
19
|
4
|
1427
|
Alankomaat
|
74
|
39
|
7
|
1420
|
Saksa
|
74
|
22
|
5
|
1366
|
Tanska
|
74
|
20
|
6
|
1458
|
Uusi-Seelanti
|
74
|
21
|
5
|
1762
|
Kanada
|
73
|
19
|
7
|
1703
|
UK
|
73
|
24
|
5
|
1677
|
Itävalta
|
71
|
21
|
6
|
1630
|
Tšekki
|
69
|
5
|
5
|
1779
|
Suomi
|
69
|
13
|
10
|
1643
|
Slovenia
|
64
|
9
|
9
|
1676
|
Taulukon luvuista voi tehdä seuraavia yleisiä päätelmiä.
Näitä tarkasteltaessa on hyvä muistaa, että valtaosa verrokkimaista on Suomea
selvästi edellä taloudellisessa hyvinvoinnissa:
1. Korkea osa-aikatyön osuus tarkoittaa alhaista
työttömyyttä ja korkeaa työllisyysastetta.
2. Suomi on ns. kurasarjassa Slovenian ja Tšekin kanssa,
kun on kyse työllisyysasteesta.
3. Suomi on kurasarjassa Slovenian kanssa, kun on kyse
työttömyysasteesta.
4. Pääsääntöisesti hyvä työllisyysaste tuottaa myös
kohtuullisen vuotuisen työtuntimäärän. Tämä tarkoittaa sitä, että
kohtuullisella työtuntimäärällä asianomaisen maan ihmiset elättävät itsensä ja
pärjäävät.
5. Kohtuullinen työtuntimäärä, korkea työllisyysaste ja
korkeahko osa-aikatyön määrä tuottavat hyvän elintason. Vain Kanadassa on suurehko
työtuntimäärä, ja Suomea vastaavia ovat UK, Itävalta ja Ruotsi (yli 1600
työtuntia). Slovenia, Tšekki ja Uusi-Seelanti ovat vielä oma lukunsa työtuntien
määrässä, mutta ne ovatkin taloudellisen kehityksen mittareilla mitattuna selkeästi
muita verrokkimaita jäljessä.
6. Talouden rakennetta katsottaessa voi johtopäätöksenä esittää,
että alhaisen osa-aikatyön osuus sekä suuri työtuntien määrä ovat osoitus maan
talouden vanhasta rakenteesta. Tämä tarkoittaa teollisuuden ja alkutuotannon
suurempaa osuutta maan kokonaistuotannossa. Vastaavasti palveluiden osuus on
pienempi. Esimerkiksi Suomessa palveluiden osuus on 66 %, kun vastaavasti
Tanskassa se on 77 % ja Alankomaissa sekä Ruotsissa 72 %. Suomen kanssa samoilla
linjoilla on Slovenia, jossa palveluiden osuus on sama 66 % BKT: sta kuten
suomessakin. Tšekissä vastaava luku on vain 61 %.
Loppupäätelmänä on, että Suomen kansantalous on rakenteeltaan
vanha, teollisen ajan dinosaurus. Tämä paikalleen jämähtänyt dinosaurus ei
pysty työllistämään kokoaikaisesti kaikkia halukkaita eikä riittävää määrää
kansalaisiaan.
Mitä on tehtävä?
On tehtävä kaikki mahdollinen, että osa-aikatyön osuus
kasvaa koko taloudessa.
On tehtävä kaikki mahdollinen, että työn
monimuotoistuminen sekä ajan että siitä saatavan ansion muodostuksen osalta
monimuotoistuu.
On tehtävä kaikki mahdollinen, että kaikki vanhanaikaiset
lainsäädäntörajoitteet poistetaan. Esimerkkeinä liiasta rajoittamisesta ovat
mm. työehtosopimusten yleissitovuus, työaikarajoitteet ja lukuisat muut
työnantajaa koskevat velvoitteet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti