Sotekeskustelu jatkuu. Oppositio julmistelee, että mitä
tahansa nyt tehdäänkin, niin seuraavien vaalien jälkeen korjataan ja palataan
ilmeisesti entiseen. Niin kauan kuin jaksan muistaa, suomalaisen politiikan
keskiössä ovat olleet terveyspalvelut. Nimitys on vaihdellut, nyt käytetään
nimitystä sote, joka on mukavan lyhyt ja johon voidaan kätevästi upottaa niin
paljon tavaraa, että oikeastaan kukaan ei pysy kärryillä.
Keskustelussa korostuvat nimenomaan terveyspalvelut ja
erityisesti ns. perusterveyspalvelut, suomeksi sanottuna lääkärille pääsy
sairaana. Tämä on tietysti ymmärrettävää, koska poliitikot elävät vaalista
toiseen ja nykysysteemissä vaaleja on sen verran usein, että vaalikarjaa täytyy
viekoitella sopivilla teemoilla.
Mitkä ovat sitten ns. reaaliteetit suomalaisessa ja
verrokkimaiden sotessa? Tätä voimme tutkailla vertailemalla eri maiden soteen
liittyviä perustietoja.
Seuraavassa taulukossa on verrattu Suomen ja vanhojen
tuttujen verrokkimaiden terveys- ja sosiaalialan henkilöstöä suhteutettuna
1.000 asukkaaseen. Toisessa sarakkeessa on vertailtu hoitohenkilökunnan (lääkärit
ja hoitajat) lukumäärää jälleen 1.000 asukasta kohti laskettuna.
Maa
|
Lääkärien ja hoitajien
määrä/1.000 asukasta
|
Yli neljä viikkoa
odottamaan joutuneiden osuus%
|
Sveitsi
|
22
|
18
|
Tanska
|
21
|
Ei tietoa
|
Norja
|
21
|
55
|
Suomi
|
17
|
Ei tietoa
|
Saksa
|
17
|
27
|
Ruotsi
|
15
|
49
|
Kanada
|
13
|
62
|
Uusi-Seelanti
|
13
|
44
|
Itävalta
|
13
|
Ei tietoa
|
Alankomaat
|
12
|
23
|
UK
|
11
|
18
|
Suomi sijoittuu siis tekijöiden määrillä mitattuna keskitasolle
vertailumaiden joukossa. Merkittävä piirre suomalaisen sotehenkilökunnan
rakenteessa on lääkärien määrä. Suomessa on noin 3 lääkäriä/1.000 asukasta.Tätä
vähemmän on vain Kanadassa (2,6 lääkäriä/1.000 asukasta) ja UK (2,8
lääkäriä/1.000 asukasta). Uusi- Seelanti omaa saman määrän kuin Suomi. Sen
sijaan muiden maiden lääkäriluvut/1.000 asukasta nousevat Alankomaiden (3,4)
Itävallan korkeaan tasoon (5,1)
Miten sitten nämä eri lukumäärät näkyvät hoidon laadussa?
OECD:n tilastoista löytyi useita tunnuslukuja hoidon laadusta, mutta ne oli
tilastoitu sairauksittain. Tämän vuoksi tyydyin katsomaan hoidon laatua yhden
mittarin avulla, joka oli:
”Kuinka suuri osa
potilaista joutuu odottamaan yli neljä viikkoa erikoislääkärille pääsyä?”
Valitettavasti Suomi ei ole jostain syystä toimittanut tietoja, joten niitä ei
ole tässä.
Edellä oleva taulukko osoittaa näiden skippausten
osuuden.
Kuinka paljon lääketieteellisiä testejä, hoitoa tai
seurantaa on jätetty tekemättä kustannusten vuoksi? Vähiten tätä skippaamista
tehtiin Ruotsissa, UK:ssa, Norjassa, Kanadassa, Saksassa, Sveitsissä. Uusi
Seelanti ja Alankomaat tekivät tätä skippaamista jo enemmän.
Tämän vertailun tavoitteena oli löytää jotakin
riippuvuutta terveysalan henkilöstön ja hoidon tulosten välillä. Tämän vuoksi
vertailin eri maita, joita voidaan pitää Suomen verrokkeina tässä suhteessa.
Kuten edellä olevasta selviää:
1. Suomi on hyvässä keskikastissa hoitohenkilökunnan määrällä
arvioituna asukaslukuun suhteutettuna. Siis narina henkilöstömäärästä ei liene
perusteltua.
2. Lääkärien määrässä olemme valitettavasti jälkijunassa.
Olemme jäljessä muita Pohjoismaita sekä Keski-Euroopan maita. Jos Suomi halajaa
yhtä paljon lääkäreitä kuin Itävallassa, meillä tulisi olla 70 % enemmän
lääkäreitä eli nykyisen noin 20.000 lääkärin asemesta noin 34.000 lääkäriä.
3. Hoitohenkilökunnan määrällä ei ainakaan suoraan ole
vaikutusta tutkittuun jonotusaikaan. UK ja Sveitsi voittavat kultaa tässä
kamppailussa. Kuitenkin niiden hoitohenkilömäärät ovat aivan eriluokkaa. Ne
edustavat itse asiassa vastakkaisia päitä. Samoin Ruotsi, jossa on selkeästi
vähemmän hoitohenkilökuntaa, on tässä kohdassa Norjaa edellä.
4. Sama pätee myös kohtaan: ”Testejä, hoitoa ja seurantaa
lykätään tai ei toteuteta kustannusten vuoksi”. Tässäkin kohtuullisen alhaisen
tai keskikokoisen hoitohenkilöstön omaavat maat pärjäävät sangen hyvin.
Siispä hoitohenkilökunnan määrä ei ilmeisesti suoraan
vaikuta hoitotuloksiin, ei edes lääkärien määrä, kuten UK osoittaa. Tämän
vuoksi Suomen soteuudistuksen tekijöille toivookin suurta viisautta, ettei
liian helposti anneta periksi väittämille siitä kuinka ”Kaikki saadaan kuntoon, kunhan resursseja (= henkilöstöä) on tarpeeksi”.
Kun Suomen mallia väännetään, kannattaisiko tutkailla,
miten esimerkiksi edellä esitetyissä verrokkimaissa asiat on ratkaistu. Tämä
tosin vaatii sitä, että luovumme harhasta eli käsityksestä, että meillä on
maailman parasta(mitä se nyt onkaan).
Isokrates( 300 –luku eaa.): Kuten näemme mehiläisen istuvan kaikille kukille ja imevän jokaisesta
parhaan meden. siten tietoa kaipaavien ei pidä jättää kokeilematta mitään vaan
heidän tulee joka puolelta kerätä yhteen kaikki hyödyllinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti