SDP on tämän hetken
nosteessa, ainakin gallupien mukaan, joten Sinusta voi tulla seuraava
pääministeri. Senpä vuoksi haluaisin kuulla kannanottosi seuraaviin kysymyksiin,
joiden olettaisi kiinnostavan muitakin.
Puhut paljon oikeudenmukaisuudesta
ja vetoat oikeudenmukaisuuteen milloin minkäkin vaatimuksen yhteydessä. Voisitko
ystävällisesti valaista käsitystäsi oikeudenmukaisuudesta? Erilaisia tilanteita ja niiden oikeudenmukaisuuskäsitystäsi koetan valaista esimerkkien avulla:
Kysymys yksi
On kaksi ystävää: Jussi
ja Mirja. Jussi työskentelee palomiehenä ja saa verotettavaa tuloa 35.000 €
vuodessa. Mirja työskentelee keskikokoisen yrityksen toimitusjohtajana ja hänen
tulonsa ovat 200.000 € vuodessa.
Jussi maksaa vero yhteensä
noin 9.000 €, joten hänelle jää verojen jälkeen euroja 26.000 €.
Mirja maksaa veroa
yhteensä runsaat 95.000 €, joten hänelle jää verojen jälkeen euroja 105.000 €.
Jos progressiivista valtion tuloveroa ei olisi, maksaisi Mirja veroeuroja
runsaat 51.000 € ja hänelle jäisi vajaat 150.000 €. Jussi maksaa veroja noin 26 % tuloistaan ja Mirja puolestaan maksaa lähes 48 % tuloistaan veroja.
Mirja siis maksaa
veroeuroja yhteensä 95.000 € ja Jussi 9.000 €. Miten määrittelet tämän
oikeudenmukaiseksi? Jos vastauksesi on, että
verot maksetaan maksukyvyn mukaan, millä perusteella tämä on oikeudenmukaista?
Kysymys kaksi
On kaksi naapuria: Katja
ja Hannele perheineen. Molemmilla perheillä on kaksi samanikäistä lasta. Katja ja hänen
miehensä käyvät työssä ja heidän kaksi lastaan ovat päiväkodissa vanhempien
työpäivän ajan. Hannelen osalta tilanne on toinen, Hannelen mies käy
kokopäivätyössä, mutta Hannele on työttömänä. Myös heidän molemmat lapsensa
ovat päiväkodissa koko päivän ja koko viikon.
Miten koet tämän
tilanteen oikeudenmukaisuuden? Katjan mielestä Hannele voisi hoitaa lapsia
kotona, koska kerran hän on itsekin kotona. Onko tilanne oikeudenmukainen ja
jos on, niin millä perusteella?
Kysymys kolme
Puhut paljon ns.
samapalkkaisuudesta. Tuot esiin sitä, että miehet ansaitsevat enemmän kuin
naiset, jopa omakotitalon verran enemmän. Esittämäsi samapalkkaisuus toteutuu
esimerkiksi siten, että kaikille ammatista riippumatta maksetaan samaa palkkaa.
Esimerkissä meillä on
taas kaksi tuttavaa: Markku, joka on lääkäri ja Jutta, joka on sairaanhoitaja.
Markun palkka on 7.500 €/kk ja Jutan palkka on 3.500 €/kk. Miten määrittelet,
etteikö tämä olisi oikeudenmukaista? Vai tulisiko Markun ja Jutan saada
molempien esimerkiksi 7.500 € + 3.500 € = 11.000 € : 2 = 5.500 €. Olisiko tämä
oikeudenmukaista? Sehän toteuttaa Vasemmistoliiton ja SDP:n suuren vision
palkkatasa-arvosta (= samapalkkaisuudesta).
Ajatuksenne samapalkkaisuudesta
voi toteutua, jos kaikissa ammateissa ja kaikissa yrityksissä samoissa
tehtävissä on yhtä paljon miehiä ja naisia. Miten aiot tämän saada aikaan?
Palkkatasa-arvoon
liittyen vielä eräs käytännön kokemukseen perustuva mielipide: olen 44 vuotta
ollut työelämässä eri yritysten palveluksessa sekä viimeiset 20 vuotta yritysjohdon/esimiesten
kouluttajana ja konsulttina. En ole löytänyt sellaista yritystä muutaman tuhannen yritysasiakkaani joukosta,
jossa olisi voitu osoittaa maksettavan samasta työstä erisuuruista palkkaa
miehille ja naisille. Koska haluan oppia lisää asiasta, odotan mielenkiinnolla,
hyvä Antti, konkreettisia esimerkkejä niistä tuhansista yrityksistä, joissa
maksetaan samasta työstä eri palkkaa miehille ja naisille.
Kysymys neljä
Otetaanpa vielä
nuoremman polven koulutukseen liittyvä näkökulma. On kaksi koulukaveria: Ville
ja Aleksi. Ville on hieman hitaampi oppimaan asioita, varsinkin teoreettisella
tasolla, mutta hän on taitava käden taitojen oppimisessa ja hallinnassa. Aleksi
puolestaan on hyvin lahjakas matemaattisesti, kielellisesti sekä
musikaalisesti. He käyvät samaa peruskoulua ja lukiota. Ville ei oikein pärjää
eikä hän koe oppivansa mitään, koska hänen mielenkiintonsa suuntautuu pitkälti
muualle kuin koulunkäyntiin, johtuen ”opetuksen” sisällöstä. Useissa
tilanteissa, varsinkin peruskoulu aikana, Ville sortuu myös häiritsemään
tunneilla. Ville käy kuitenkin lukion loppuun ja kirjoittaa ylioppilaaksi.
Aleksi puolestaan oppii
kaiken nopeasti ja on useissa asioissa jo pitemmällä kuin opettajat (näin jo
yläkoulusta lähtien, puhumattakaan lukiosta). Aleksi kuitenkin pitkästyy koulun
käyntiin sen hitaasta etenemisestä johtuen. Hän kuluttaakin aikaansa tunneilla suunnittelemalla
itsekseen ja mielikuvittelemalla uusia tietokonepelejä sekä pohtimalla maailman
eettisiä ongelmia. Opettajan mielestä hän on ”poissaoleva”, onneksi ei sentään
häiriköi.
Kysymys: Miten voidaan
kuvitella, että tässä tilanteessa Ville ja Aleksi ovat millään tavalla
tasa-arvoisia, muuten kuin v*****:n määrässä? Miten tämä tilanne on
oikeudenmukainen?
Kysymys viisi
Vielä hiukan lisäpohdittavaa.
Hanna ja Heidi ovat lapsuudenystäviä ja koulukavereita. He kasvoivat
Honkajoella ja kävivät peruskoulunsa siellä. Toisen asteen koulutuksessa he
joutuivat menemään läheisiin isompiin taajamiin, mutta tällöin tietysti päivä
hieman piteni, koska koulumatka piteni.
Valmistuttuaan ammattiin
molemmat hakeutuivat Poriin työhön ja muuttivat sinne asumaan. Viiden vuoden
jälkeen Hannaa alkoi vaivata ”koti-ikävä” ja hän muutti takaisin Honkajoelle,
vaikka hänellä ei ollut siellä työpaikkaa nyt eikä todennäköisesti tule olemaan
tulevanakaan aikana. Heidi sen sijaan jäi asumaan Poriin, työskentelee siellä
ja on osaansa tyytyväinen.
Hanna ja Heidi tapaavat
aina silloin tällöin ja keskustelevat tilanteestaan. Hanna korostaa usein sitä,
että Honkajoella tulee olla kaikki samat kaupalliset, sosiaaliset,
terveydelliset ja koulutukselliset palvelut sekä muut yhteiskunnalliset
palvelut kuin Heidilläkin on Porissa. Lisäksi matka näihin palveluihin ei saisi
olla kuin korkeintaan 5 km.
Heidi puolestaan sanoo
Hannalle, että miksi et muuta Poriin, saisit töitä ja palvelutkin olisivat ihan
vieressä. Hanna vastaa: Minä rakastan maalla asumista. Heidi puolestaan vastaa:
Mutta ymmärrätkö, että toiset maksavat Sinun maalla asumisestasi?
On rakennettava infra, on pidettävä huolta
julkisista palveluista (koulutus, päivähoito, terveys), on oltava kaupalliset
palvelut kuten posti, kaupat, on oltava liikenteelliset mahdollisuudet (bussit,
junat). Tämä kaikki johtaa siihen, että maksamme veroja turhan paljon. Mutta
yhtä merkittävää on se, että maksamme myös kaikkien tuotteiden ja palveluiden
hinnassa enemmän, koska tuemme maaseudulla asuvia. Tämä koskee kaupallisia
tuotteita ja myös esimerkiksi junaliikennettä.
Kysymys: Miten tämä
tilanne on oikeudenmukainen? Miksi Heidin tulee maksaa Hannan maalla-asumisesta?
Kysymys kuusi
Vantaalla rivitalossa
asustaa kaksi naapuria, Henrik ja Miro. Molemmat työskentelevät samanlaisissa
työtehtävissä suuressa konsernissa. Lisäksi he ovat saman ikäisiä eli 52-vuotiaita.
Henrik herää aamuisin
ennen työhönmenoa ja käy lenkillä neljä kertaa viikossa. Hän ei tupakoi eikä
juo alkoholia oikeastaan lainkaan. Hän syö kohtuullisen terveellisesti, paljon
kasviksia ja hedelmiä, ja pitää painonsa kurissa. Hänen terveydentilansa on
erinomainen. Hänen työstä poissaolonsa ovat erittäin vähäiset, keskimäärin yksi
päivä/vuosi.
Miro puolestaan nukkuu
aamuisin työhön lähtöön saakka, ponkaisee ylös vuoteestaan ja kiirehtii
työhönsä syömättä aamiaista, juo vain kupposen kahvia. Miro polttaa tupakkaa
kaksi askia päivässä ja tykkää oluesta, jota menee 4-5 pulloa päivittäin ja
lisäksi viikonloppuisin hän ottaa kunnon kännin, ainakin kerran pari
kuukaudessa. Hän syö mielellään makkaraa, kunnon tiriseviä pihvejä, paljon
perunoita kastikkeineen sekä maittavia jälkiruokia. Vihannekset ovat kanien
ruokaa, niihin hän ei koske. Hän on selvästi ylipainoinen, jopa lihava, ja painoa
on kertynyt erityisesti vyötärön seudulle. Hän syö verenpainelääkkeitä,
diabetes-lääkkeitä ja alkava hengenahdistuskin taitaa pian kaivata lääkitystä.
Lääkärit ja hänen vaimonsa ovat sanoneet hänelle jo vuosia, että hänen tulee
muuttaa ruokailutottumuksiaan, lisätä liikuntaa ja jättää alkoholi vähemmälle.
Miro ei ole korviaan lotkauttanut asian suhteen vaan ajatellut ja sanonutkin,
että muijat ne vain horisevat joutavia. Hän on jatkanut kuin aiemminkin. Miron työstä poissaolot ovat suuret. Hän on
viimeisten viiden vuoden aikana ollut työstä poissa keskimäärin erilaisten
vaivojen vuoksi 25 päivää vuosittain. Miro kyllä kokee, että hänen
elämäntapansa ovat suurena syynä hänen vaivoihinsa.
Kysymys: Miten näet
tämän tilanteen oikeudenmukaiseksi? Tuleeko Henrikin maksaa Miron omilla
elintavoilla itselleen aiheuttamat kulut (kuten sairauslomat, terveydenhoidon
koko ketju jne.)? Miksi Miroa ei laiteta
vastuuseen omista valinnoistaan ja niiden seurauksista? Muuttuisiko Miron
käyttäytyminen, jos hän tietäisi joutuvansa vastaamaan omien elintapojensa
seurauksista?
Toivottavasti käsittelet
kysymyksiä nimenomaan oikeudenmukaisuus-näkökulmasta. Sellaiset perustelut
kuten ”on pakko tehdä jotakin” tai ”yhteiskuntarauha edellyttää jotakin” jne. eivät
ole relevantteja tässä yhteydessä.
Jään mielenkiinnolla odottamaan
näkemystäsi oikeudenmukaisuudesta, olen varma siitä, että olet sen erinomaisen
hyvin miettinyt ja sisäistänyt. Toivottavasti kerrot sen meille muillekin.
Epikuros (300-luku eaa.):
"Oikeudenmukaisuus itsessään
ei ole mitään, vaan se on ihmisten keskinäisessä yhteistoiminnassa missä
tahansa paikassa ja ajassa eräänlainen sopimus siitä, etteivät he vahingoita
toisia tai joudu vahinkoon."
Saanhan minäkin vastata, vaikka en Antti Rinne olekaan?
VastaaPoista1. Verotuksessa on se ongelma, että niin kauan kuin tuloeroja ylipäänsä on, sitä ei ole edes teoriassa mahdollista toteuttaa niin, että se olisi kaikkien mielestä oikeudenmukaista. Rikkaat ilman muuta närkästyvät progressiivisesta verotuksesta, mutta jos veroprosentti olisi vaikka se sama 26 kaikille, joku huomaisi hyvin äkkiä, että Jussi maksaa 9 000 ja Mirja 52 000, eli Mirja maksaa edelleen kohtuuttoman paljon enemmän. Jos taas päätettäisiin, että jokainen maksaa 9 000 tuloista riippumatta, silloin pienituloiset olisivat lirissä.
Voidaan myös huomauttaa, että vaikka Mirjan veroprosentti onkin melkein kaksinkertainen Jussiin nähden, hänen nettotulonsa jäävät silti nelinkertaisiksi, joten ei voida vakavalla naamalla väittää, että Mirja musertuisi verotaakkansa alle.
Järjestäytyneen yhteiskunnan pyörittäminen vaatii tietyn verran rahaa. Voidaan toki väitellä siitä, mikä se summa on, millaisilla veroprosenteilla se kannattaisi kerätä ja onko rahat oikein käytetty, mutta periaatteellisella tasolla on oikeudenmukaista, että ne maksavat enemmän, joilla on enemmän varaa. Perustelen sen sillä, että lisääntynyt verotaakka heikentää heidän elintasoaan vähemmän kuin pienituloisten.
2. Päiväkoti ei ole ainoastaan lapsivarasto, vaan on lapsen kehitykselle hyväksi, että hän voi harjoitella sosiaalisia taitoja muiden samanikäisten kanssa. Tästä syystä pidän oikeudenmukaisena, että lapsille pyritään tarjoamaan yhtäläinen mahdollisuus tähän, koska vaikka vanhemmat voisivatkin hoitaa lapsia kotona, eivät he voi korvata ikätovereita tuossa suhteessa.
Siitä voidaan toki väitellä, onko ollenkaan julkisen sektorin asia tarjota lastenhoitopalveluita, mutta nykyisellään tämä väittely ei poikkea siitä, kuin jos vaadittaisiin, ettei kouluihin ole asiaa sellaisilla lapsilla, joilla on mahdollisuus kotiopetukseen.
3. Tästä olen samaa mieltä kanssasi.
4. Esimerkissä ihmetyttää, miksi Ville kirjoittaa ylioppilaaksi, kun sellainen ei selvästikään kiinnosta ja varmasti amiksessa hän menestyisi. Muuten en tässäkään ole eri mieltä, joskin epäselväksi jää, mitä itse ehdottaisit.
Osa 2:
VastaaPoista5. Itse pääkaupunkiseudulla asuvana maksan oikein mielelläni vähän lisää siitä, että koko Suomi pidetään asumiskelpoisena, koska toinen vaihtoehto olisi se, että jo ennestäänkin kova muuttopaine muualta tänne räjähtäisi aivan käsiin. Liikenne ruuhkautuisi, kilpailu työpaikoista kovenisi ja nykyisiä asuntojonoja ja vuokrahintoja kutsuttaisiin vanhoiksi hyviksi ajoiksi. Enkä usko, että verotuskaan siitä kovin oleellisesti lievenisi, kun ajattelee niitä investointeja, joita tarvittaisiin alueen uudelleenrakentamiseen niin, että kaikille uusille tulijoille riittäisi tilaa.
Maaseudun tukeminen ei ehkä tarkkaan ottaen ole oikeudenmukaista, mutta kohtuullinen hinta se on. Yläluokkaahan tuollainen ei koske, koska eivät tulijat heidän kanssaan kilpailisi työpaikoista ja asunnoista, mutta köyhemmälle väelle tilanne muuttuisi sietämättömäksi.
Voidaan myös miettiä, että miksi tämän logiikan pitäisi rajoittua kansalliselle tasolle? Miksi on oikeudenmukaista, että Eiralaiset kustantavat Itä-Helsingin lähiöiden ihmisarvoista tasoa kunnallisveronsa kautta sen sijaan, että antaisivat niiden rauhassa slummiutua? Miksi on ylipäänsä oikeudenmukaista, että työssäkäyvä joutuu pitämään työttömiä hengissä sosiaalitukien kautta? Ei kai se olekaan, mutta tukemisen lopettaminen saisi helposti aikaan yhteiskunnan, jossa hyvätuloisillakaan ei ole kivaa.
6. En usko, että Miro muuttaisi käyttäytymistään, vaikka joutuisikin itse maksamaan sairaalalaskunsa. Onhan huono terveys jo itsessään niin v-mäinen tilanne, että jos se ei riitä takomaan järkeä päähän, tuskin joku pankkitilin saldoa pienentävä numero asiaa muuttaisi. Eiväthän amerikkalaisetkaan ole varsinaisesti fitness-mallien maineessa, vaikka julkinen terveydenhuolto on huomattavasti kitsaampi.
Periaatteessa olen kyllä samaa mieltä siitä, että itseaiheutetut ongelmat saisi myös maksaa itse, mutta sitten rajanveto tulee ongelmaksi. Huonot elintavat nostavat monen sairauden riskiä, mutta harvoin voidaan osoittaa, että vaiva johtuisi vain ja juuri niistä. Tämä menee helposti siihen, että valtio antaa ohjeen, miten pitää elää, ja terveydenhuolto kustannetaan vain ohjetta noudattaville. Tai no, ei kai se mitään haittaisi.
Sitten on vielä sekin, että jos Miron kaltaisia tyyppejä lakataan pitämästä kunnossa valtion taholta, käy helposti niin, että heidän vaivansa pahenevat ja he saattavat jopa menettää kokonaan työkykynsä. Oikeudenmukaista varmasti, mutta voin kannattaa tätä vasta sitten, jos joku osoittaa, etteivät tästä aiheutuneet kansantaloudelliset kustannukset ylittäisi terveydenhoitopuolen säästöjä.
Kiitos kommenteistasi. Oletkin asiaan paneutunut ja toit esiin hyviä näkökulmia. Mitä käyttämiini eri esimerkkeihin tulee, niin esitin ne vain helpottamaan oikeudenmukaisuuden määrittelyä,joka ainakin minulle on ollut ja on edelleenkin hankala paikka. Toiveeni on erityisesti oikeudenmukaisuuteen vetoaville, että he aidosti määrittelevät, mitä he sillä tarkoittavat. Se, että on järkevää tai pakko tai helpompaa tai jotain muuta vastaavaa tehdä jotain jne, ei ole vielä peruste käyttää käsitettä oikeudenmukaisuus. Sen voi esimerkiksi progressiivisen tuloverotuksen osalta todeta kuten Sinä, että korkeampi palkkaisille jää kuitenin enemmän euroja käyttöön ja tämän vuoksi he kärsivät vähemmän veroista kuin mitä tulonsiirtojen saajat hyötyvät. Tällähän 1800- luvun lopussa Britanniassa progressiivista tuloveroa perusteeltinkin.
VastaaPoistaPoliitikoilla on vaan tapa mennä siitä, missä aita on matalin ja käyttää esimerkiksi käsitettä oikeudenmukaisuus,koska se maistuu kuulijan korville. On paljon tehokkaampaa puhua oikeudenmukaisuudesta kuin esimerkiksi tarkoituksenmukaisuudesta tai helppoudesta jne.
Meijän firmassa Henrik veti mustalla jäällä lipat ja on nyt sairaslomalla odottelemassa josko leikkauksesta toipuu normaaliin kävelykuntoon.
VastaaPoistaJuoksut on nyt joustu.
Miro menee huomennakin duuniin. ;)
Näppärästi kehitetty. Mitä tekemistä tällä on oikeudenmukaisuuden kanssa?
PoistaToivon Henrikille pikaista toipumista.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
PoistaAnonyymin tarkoituksena oli luultavasti esittää, että kaikessa on riskinsä. Niin lenkillä käymisessä kuin sohvalla makoilemisessakin. Siksi oikeudenmukaisuuden nimissä on vaikea esittää, miksi yksi riskivaihtoehto takaa yhteiskunnan maksaman terveydenhuollon, mutta toinen ei.
PoistaOlisi kauhean mukavaa, jos näitä kommentteja voisi muokata. Ainakin minulle lievästi lukivammaiselle. Virheet näen usein liian myöhään, vaikka yritänkin tarkistaa tekstin etukäteen.
Sorry, en tunne tekniikkapuolta enkä osaa auttaa muokkaamisen suhteen. Pistä vaan tulemaan muokkaamattomana,eiköhän asian sisältö selviä.
PoistaJep näin hän varmaankin ajatteli. Se ei silti muuta kysymystäni. Lähtökohtana olisi hänen esittämässään tapauksessa kysymys: Miksi Miron tulee kustantaa Henrikin saikku/leikkaus? Millä perusteella se olisi oikeudenmukaista?
Kyseessä on ns. moral hazard-kysymys eli kuinka paljon ihminen käyttäytyy järkevämmin ja paremmin kokonaisuuden kannalta, jos hänellä onjokin vastuu oman käyttäytymisensä seurauksista.
Sanon jo heti kättelyssä, että moral hazard-kysymykseen ei ole aukotonta ja yksiselitteistä ratkaisua, mutta sitä tulisikin pohtia oikeudenmukaisuusnäkökulmasta ja ennen kaikkea unohtaa nykytilanne.
Uutisista luin, KELA lopettaa II-tyyppi-diabeteksen lääkkeiden korvaamisen ensi vuonna. Ensimmäiset askeleet tällä vastuun siirtämisen tiellä otetaan siis jo pian.
PoistaTämä koskee minuakin. Nykyisellä tulotasollani tuo muutos on yllättävän suuri. Eipä tuo kai paljon haittaa, lääkkeiden syöminen tuntuu jo muutenkin vastenmieliseltä.
Esittämäsi muutos ei todennäköisesti perustu mihinkään oikeudenmukaisuusharkintaan tai moral hazardpohdintaan vaan yksinkertaisesti matematiikkaan. Jos kultakin henkilöltä pienennetään esimerkiksi 100€:lla tuota korvausmäärää vuosittain ja asianomaisia henkilöitä on 300.000 , niin vuotuinen kulusäästö on noin 30 miljoonaa euroa. Tarve tällaiseen korvauksen alentamiseen taas tulee siitä, että ne eurot eivät riitä kaikkeen haluttuun/tarpeelliseen/ välttämättömään/mukavaan/jne. Jostain täytyy vähentääja joitain etuuksia tulee alentaa.
PoistaJos tarkastelee asiaa mainitun oikeudenmukaisuuden kannalta:
kumpi olisi oikeudenmukaisempaa
-alentaa esiin tuomaasi lääkekorvausta VAI
-nostaa päivähoitomaksuja kuten hallitus jossain vaiheessa esitti( tässäon tärkeätä huomata, että maksut olisivat nousseet vain hyvätuloisilta ja pienituloisilta maksut oisivat alentuneet)?
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
PoistaMinä leikkaisin muutamien kutsumattomien vieraiden hemmottelusta. Jos heihin käytettyjä kustannuksia leikattaisiin hiukan, säästö olisi suurempi kuin se, mikä lääkkeiden KELA-korvausten leikkaamisella saavutetaan.
PoistaEsimerkki: Jos 60.000 turvapaikanhakijan kuluista leikataan 2 euroa/vrk, niin vuotuinen kulusäästö on noin 40 miljoonaa euroa.
Esittämäsi vaihtoehto on tietysti myös yksi mahdollisuus. Tässäkin pätee mielestäni oikeudenmukaisuuspohdinta eli kumpi olisi oikeudenmukaista ja miksi.
PoistaJärkevän ja hieman pitempivaikutteisen ja tehokkaan toimimisen varmistamiseksi olisi hyvä, jos etukäteen pohdittaisiin oikeudenmukaisuuden perusteet suurimmalta osaltaan kohdalleen, ettei jokaisen kohdalla tarvitsisi tehdä tämä erityispohdintaa.Jos meillä olisi kommunismin toiveuni eli kaikille tarpeiden( halujen ) mukaan ei mitään oikeudenmukaisuuspohdintaa tarvitsisi tehdä, mutta kun ei ole vaan joudumme jakamaan aina jonkin verran niukkuutta, niin tässä sitä ollaan.
Suomessa kuuluu ensisijaisesti pitää huoli omien kansalaisten hyvinvoinnista, jos ylipäätään kenenkään. Ei siinä ole mitään sen kummempaa. Niin kauan kuin poliitikot väittävät huolehtivansa suomalaisten hyvinvoinnista, pitää suomalaisten etu asettaa kaikkien muiden edelle. Mutta todellisuudessa aivan näin ei taida tapahtua, kaikista korulauseista huolimatta.
PoistaTietenkin asia on aivan toinen, jos poliitikot avoimesti hylkäävät idean sosiaaliturvasta. Nykytilanne, missä puhutaan yhtä ja tehdään toista, johtaa jonkinasteiseen katastrofiin.
Tämähän se kansallisvaltion perusajatus on ollut eli pidetään huolta omista kansalaisista ensin. Tämä on perusteltavissa mielestäni myös oikeudenmukaisuusperiaatteella. Ongelmiin olemme joutuneet/joutumassa juuri sen vuoksi, että edellisessä kommentissani peräänkuuluttamani etukäteismietintä ei ole selkeästi tehty ja määritelty tai sitten ei pidetä siitä kiinni.
PoistaJatkoa vielä edelliseen.Kun tätä oikeudenmukaisuusnäkökulmaa ei ole riittävästi pohdittu, vaan on lähdetty siitä, että tapahtui mitä tahansa niin äiti-valtio/isä-valtio hoitaa ja kustantaan, käy kuten meillä SUomessa on käynyt, rahat eivät riitä. On aivan sama,minkälainen sotemalli tehdään, eurot eivät tule riittämään,varsinkaan jos palveluiden käyttäjäpiiriä laajennetaan harkitsemattomasti. Taloustieteessä( ollaan siitä sitten mitä mieltätahansa tieteenä) on voitu selvästi osoittaa tämä moral hazard -ilmiö: mitä enemmän turvataan ihmisen toimintaa, sitä huolimattomammaksi ihminen käy. Hän ulkoistaa oman vastuunsa jollekin toiselle joko yksityisen tai julkisen vakuutuksen kautta.
VastaaPoistaYmmärtääkseni kyse ei ole niinkään siitä, ettei oikeudenmukaisuusnäkökulmaa oltaisi pohdittu, vaan vasemmistolaisessa oikeudenmukaisuuskäsityksessä homma menee nimen omaan niin, että tapahtui mitä tahansa, kukaan ei jää oman onnensa nojaan, vaan valtio hoitaa ja kustantaa.
VastaaPoistaOikeistolaiset ja vasemmistolaiset näkemykset oikeudenmukaisuudesta ovat räikeän erilaiset. Kovan linjan oikeistolaisen mielestä oikeudenmukaisinta on se, että jokainen saa tasan sen verran, mitä onnistuu itse itselleen järjestämään, ja jos joku sen seurauksena kuoleekin nälkään, se on vain oma vika ja ongelma. Kovan linjan vasemmistolaisen mielestä taas oikeudenmukaisuutta on se, että jokainen saa tasan saman verran, vaikka sitten niin, että valtio väkisin tasoittaa erot. Molemmat sitten pitävät toisiaan täysinä mielipuolina, tyhminä ja pahoina ihmisinä, koska he pitävät itsestäänselvyytenä, että kaikki ovat samaa mieltä oikeudenmukaisuuden periaatteista.
Ihmisen oma näkemys oikeudenmukaisuudesta on tyypillisesti niin selkeä ja vahva, ettei hänelle tule mieleenkään, että asiasta voisi olla erimielisyyttä saati että sitä tarvitsisi erikseen perustella. En usko, että poliitikotkaan puhuvat oikeudenmukaisuudesta (ainakaan pelkästään) siksi, koska se kuulostaa äänestäjistä hyvältä, vaan siksi, että he ilman muuta olettavat äänestäjien jakavan heidän oikeudenmukaisuuskäsityksensä, jolloin äänestäjät eivät edes tarvitse mitään perusteluja, vaan vain pienen muistutuksen.
Mielelläni siis yhdyn toiveeseesi, että poliitikot kertoisivat tarkemmin, mitä he oikeudenmukaisuudella tarkoittavat, koska nythän kaikki puolueet koko spektrin matkalta puhuvat oikeudenmukaisuudesta, ja vasta vaalien jälkeen päästään jännittämään, millaista oikeudenmukaisuutta sieltä onkaan tarjolla. Eipä kyllä asia rajoitu vain oikeudenmukaisuuteen, vaan vastaavia sanoja on paljon muitakin, kuten "järki", "tasa-arvo", "vastuu", "humaanius" ja niin edelleen.
Itse asiassa toivoisin, että oikeudenmukaisuus, tarkoitti se sitten mitä tahansa, jätettäisiin paljon vähemmälle huomiolle politiikkaa tehdessä. Tämä siksi, koska oikeudenmukaisuus on teoreettista pohdiskelua, kun taas politiikka on käytännön ongelmien ratkaisua. Jos käytännön ongelmia ratkotaan teorian pohjalta, saadaan lopputuloksia, jotka kyllä toimivat teoriassa, mutta eivät ehkä niinkään käytännössä.
Olen samaa mieltä kanssasi ja itse asiassa sitä ajoinkin takaa eli käsitteiden selkeyttä ja sen kertomista,miksi mitäkin haluaa tehdä ja mitä tarkoittaa jollakin käyttämällään sanalla. Kuitenkin itse toivoisin, että meillä päättäjät hieman enemmän pohtisivat myös oikeudenmukaisuutta ja sitä, kuka kokee ja mitä kokee oikeudenmukaisena, vaikka se vaikeata saattaa ollakin.Tieteen kuvalehdessä oli tosin jo hieman aikaa sitten tutkimuksesta, jossa oli tutkittu kädellisten suhtautumista ns. oikeudenmukaisuuteen ja epäoikeudenmukaisuuteen. Tässä tutkimuksessa havaittiin, että nämä apinat reagoivat melko voimakkaasti kokemaansa epäoikeudenmukaisuuteen. Siispä kysymys: onko oikeudenmukaisuuden kokeminen/vaatiminen meillä jopa osa biologista varustustamme. Itse olen kallistumassa sille kannalle, että on ja tämän vuoksi sen pohtiminen myös teoreettisesti voisi olla paikallaan, jos sen kautta voidaan löytää käytäntöön vietävää.
PoistaPekka: Kiitos hyvin pohdituista kommenteistasi. Teit paljon arvokkaita havaintoja.
VastaaPoista