Suomessa on viime aikoina paljon keskusteltu
työmarkkinoiden jäykkyydestä ja sen vaikutuksesta taloutemme
kehittymismahdollisuuksiin. Ay-liike on nostanut melkoisen metelin milloin mistäkin
toimenpiteestä, jonka se katsoo kohdistuvan nykyisen järjestelmämme
muuttamiseen.
Perusteena jarrutukselle esitetään yleensä, että
meillä on kaikki niin hyvin, että pärjäämme ja olemme pärjänneet erittäin hyvin
nykymallilla.
Kun taloutemme tila on mikä on, en ota suoraan kantaa
näiden väitteiden mielekkyyteen, mutta halusin selvittää:
- ovatko Suomen työmarkkinat jäykät verrattuna muihin
maihin
- ja jos ovat, voisiko tämä jäykkyys/notkeus näkyä talouden
tuloksissa eli BKT/asukas- tasossa.
Työmarkkinoiden sopimusjärjestelmän jäykkyyden
kuvaamiseen käytin kolmea indikaattoria, jotka olivat:
- sopimusjärjestelmien keskittyneisyys
- paikallisen sopimisen määrä sekä
- työehtosopimusten kattavuus.
Tarkasteltavat maat ovat Alankomaat, Belgia, Itävalta,
Kanada, Norja, Ruotsi, Suomi, Sveitsi, Tanska sekä Uusi-Seelanti.
Asetin maat järjestykseen siten, että joustavin maa sai arvosanan
1 eli alhaisimman arvion ja jäykin maa sai korkeimman arvion eli 10. Kolmen
tekijän yhteismäärä on siis joustavuuskerroin, alhaisen teoreettinen arvo siis
3, jos maa on joustavin kaikkien kolmen tekijän osalta. Vastaavasti jos maa on
kaikkien osalta jäykin, on ao. maan yhteismäärä 30.
Mitä alhaisempi
joustavuuskerroin on, sitä joustavammat työmarkkinat ovat ja päinvastoin.
Seuraavassa taulukossa maat joustavammista
työmarkkinoista jäykimpään:
Maa
|
Joustavuuskerroin
|
Uusi-Seelanti
|
4
|
Kanada
|
5
|
Sveitsi
|
14
|
Alankomaat
|
15
|
Norja
|
16
|
Ruotsi
|
17
|
Tanska
|
19
|
Itävalta
|
22
|
Suomi
|
23
|
Belgia
|
29
|
Valitettavasti näiden kriteerien mukaan tarkasteltuna
Suomen työmarkkinat ovat erittäin jäykät. Painimme jäykkyydessä Belgian ja
Itävallan kanssa alasarjoissa.
Toinen kysymys oli: Vaikuttavatko jäykät työmarkkinat talouden kehitykseen?
On selvää, että työmarkkinoiden ja talouden kehitykseen
vaikuttavat monet tekijät. Joka tapauksessa, mikäli talouden kehitys joustavien
työmarkkinoiden maissa on ollut parempaa kuin jäykkien työmarkkinoiden maissa,
voidaan tehdä johtopäätös, että työmarkkinoiden joustavuus vaikuttaa talouden
kehitykseen myönteisesti ja päinvastoin.
Seuraavassa tarkastelumaiden BKT/asukas 2015
ostovoimakorjattuina USD:
Maa
|
BKT/asukas
|
Uusi-Seelanti
|
35.200
|
Kanada
|
43.000
|
Sveitsi
|
56.500
|
Alankomaat
|
46.400
|
Norja
|
63.700
|
Ruotsi
|
45.500
|
Tanska
|
45.500
|
Itävalta
|
44.000
|
Suomi
|
39.000
|
Belgia
|
41.900
|
Taulukon luvut osoittavat selvästi, että joustavat
työmarkkinat tuottavat taloudellista hyvinvointia. Uusi-Seelanti muodostaa poikkeuksen.
Kaikkien muiden maiden BKT/asukas on selvästi korkeampi kuin Belgian ja Suomen.
Itävalta on puolestaan pärjännyt hyvin jäykemmillä työmarkkinoillaan.
Kun otetaan mukaan BKT/asukas luvun kehitys vuodesta 1990
vuoteen 2015, vaikuttaa melko kiistattomalta, että työmarkkinoiden joustavuuden
puolestapuhujat ovat oikeilla jäljillä.
Suuremman joustavuuden maiden BKT/asukas on kasvanut ao. aikajaksolla
selkeästi nopeammin kuin Belgian (+ 36 %) tai Suomen (+ 34 %). Esimerkiksi
Alankomaat (+ 45 %), Norja (+ 49 %), Ruotsi (+ 47 %) ja Uusi-Seelanti (+ 45 %)
ylittävät Belgian ja Suomen kasvuvauhdin selvästi. Sveitsi muodostaa
poikkeuksen, jota ainakin osittain selittää Sveitsin korkea lähtötaso vuonna
1990, joka oli 50–60 % muita maita korkeampi Norjaa lukuun ottamatta.
Onkin hyvä miettiä, miten voimme varmistaa
työmarkkinoiden joustavuuden, koska se näyttää olevan merkittävää talouden
kehittymisen kannalta. Meillä on onneksi muutama liike tehty tähän suuntaan,
esimerkiksi EK jäi pois pelistä, mikä johtaa liittotason neuvotteluihin. Tämä
lisää joustavuutta. Hyvä näin.
Suuri kysymys on: Pystyykö
ay-liike nousemaan juoksuhaudoistaan ja siirtymään nykyaikaan?
Kun muissa maissa siirryttäneen todennäköisesti,
kilpailun paineessa, entistä enemmän yritystasoiseen työehtojen sopimiseen, ei
meillä ole muuta mahdollisuutta kuin lisätä työmarkkinoiden joustavuutta ja
paljon.
Nykyhallituksen touhuja seuratessa vaikuttaa siltä, että
todellinen työmarkkinamuutos jää tekemättä, koska aina ovat vaalit. Lisäksi
hallituksen tekemät lainsäädäntömuutokset työlainsäädäntöön tuottavat usein
vain lisää jäykkyyttä eivätkä joustavuutta, mistä nyt on ns. huutava pula.
Niin kauan kun ay-liike ja vihervasemmisto ovat jalat
tanassa ja vastustavat kaikkea joustavuuden lisäämistä, kasvatamme vain tarvittavan
muutoksen määrää. Muutos tulee joka tapauksessa, sitä emme voi estää. Mitä
globaalimmaksi ja mitä digimmäksi maailma kehittyy, sitä suurempi on tarvittava
muutos.
On lopetettava eläminen suljetun talouden keskitetyssä
yhteiskunnassa ja haettava aidosti markkinaehtoisia ratkaisuja. Suomi ei ole
enää eikä voi olla suljettu talous, vaan olemme osa globaalia taloutta. Se on
hyväksyttävä tosiasia eikä mikään vaihtoehtoinen fakta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti