VM:n julkaisema katsaus ”Valtion
taloudelliset vastuut ja riskit 2016” antaa karun kuvan 100-vuotiaan kotimaamme
talouden kokonaistilasta.
Voimme iloita siitä,
että talouden pyörä on alkanut pyöriä oikeaan suuntaan, ja talous kasvaa kohtuullisella
nopeudella. Vientimmekin on ponnahtanut iloiseen lentoon. Hyvä näin. Olemme
siis oikealla tiellä.
On kuitenkin eräs merkittävä
asia, jota ei ole tuotu esiin. Tämä on julkisen vallan (valtion ja kuntien)
velkaantuminen ja vastuut. Niiden vaikutusta ei voi unohtaa.
Valtion velan määrä on reilut
100 miljardia €. Jokainen ymmärtää, että koron noustessa maksettavat korkomenot
nousevat. On helppo laskea, että 1 %:n koron nousu tarkoittaa tietyllä
aikavälillä yhden miljardin lisäkorkomenoja. Tämä on vielä tuttua.
Sen sijaan
huolestuttavampi asia, jota ei kovinkaan paljoa tuoda esille, ovat valtion erilaiset
vastuut ja riskit. Tässä otan esiin vain valtion takaukset ja niiden merkityksen.
Vuoden 2015 lopussa valtion takauksia oli yhteensä runsaat 49 miljardia euroa.
Suurimman osan muodostavat Finnveran antamat takaukset (28 miljardia euroa) sekä
valtion antamat asuntolainojen takaukset (12 miljardia euroa).
Finnveran antamat
takaukset annetaan yritysten toimintaan eli niiden avulla tuetaan yritysten
kaupankäyntiä. Määrä on siis sangen suuri, runsaat 13 % BKT:sta laskettuna.
Kokonaisuudessaan valtion takaukset ovat noin 24 % BKT:sta.
Kun otetaan
vertailukohteeksi julkisen talouden antamat takaukset, voidaan todeta, että
olemme pronssisijalla Euroopassa. Vain Kreikka (27 %) ja Itävalta (26 %)
ylittävät Suomen tason (25 %).
Saksan vastaava luku on 16 %, Ruotsin 10 % ja Tanskan 8,5 % sekä Alankomaiden 4 %.
Saksan vastaava luku on 16 %, Ruotsin 10 % ja Tanskan 8,5 % sekä Alankomaiden 4 %.
Suomen suurehkot
julkisen talouden takaukset ovat iso riski seuraavista syistä:
- Suomalaiset takaukset ovat keskittyneet kolmelle toimialalle, joita ovat tietoliikenne, varustamo/telakkateollisuus sekä metsäteollisuus.
- Suomen julkisen talouden herkkyys on keskimääräistä suurempi johtuen kansantalouden rakenteesta ja julkisen sektorin suuresta koosta.
- Suomen kansatalouden ”vanhanaikaisuus” eli tuotantorakenne. Suomessa teollisuuden osuus koko kansantalouden kakusta on vielä turhan suuri. Kun haluamme ylläpitää tätä suurta osuutta, joudumme jatkossakin kasvattamaan sekä takausten määrää että lisäämään kansantaloutemme ja julkisen taloutemme suhdanneherkkyyttä. Jokainen laivatilaus, josta ilahdutaan, kasvattaa takausvastuita. Miten voisimme välttää tuon takausriskin kasvamisen, vaikka pitäisimme tuotantorakenteen teollisuuspainotteisena? Sitä voisimme kysyä Saksalta, Tšekiltä tai Slovakialta, Ruotsilta, Tanskalta sekä Alankomailta. Ne ovat siinä onnistuneet.
Tässä käsiteltyjen vastuiden
ja riskien lisäksi julkisella vallalla on muitakin merkittäviä vastuita ja
riskejä. Em. otin tässä esiin lähinnä sen vuoksi, että näinkään merkittävää
riskitekijää ei yleensä tuoda esiin. Kuitenkin on erittäin todennäköistä, että
näin mittavasta takausmäärästä realisoituu joitakin velvoitteita.
Toivotaan vain, että
vastuiden realisoituminen on prosenttien luokkaa koko määrästä eikä kymmeniä
prosentteja. Finnveran takausten osalta jo niinkin pieni realisoituminen kuin
10 % tekee 2,8 miljardia euroa. Puskureita tälle on kerätty huomattavasti
vähemmän.
Varsinainen huolenaihe
tulee mielestäni olla kuitenkin se, että tällä tiellä emme voi jatkaa, vaan
takausvastuiden osuutta BKT:sta on saatava laskemaan. Meidän on opittava
tekemään kauppaa ilman näin mittavia takausvastuita. Ovathan siinä onnistuneet
muutkin, miksi emme me onnistuisi.
Vastaus otsikon
kysymykseen: Olemme, mutta emme vielä onneksi kaulaa myöten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti