Suomessa tavanomainen elämä on kallista sekä Euroopan
mittakaavassa että laajemminkin. Halpuutuksista huolimatta päivittäistavarat
ovat meillä vieläkin hinnakkaita. Yleensä korkea hintataso johtaa toimivien
yritysten hyvään kannattavuuteen. Mahdollisuus hyvään kannattavuuteen lisääntyy
vielä silloin, jos yritykset voivat toimia epätäydellisen kilpailun
markkinoilla kuten Suomessa. Suomessa kahdella ketjulla on noin 90
prosentin yhteenlaskettu markkinaosuus päivittäistavarakaupassa. Kyseessä on
ns. duopolitilanne, joka johtaa epäterveeseen, liian korkeaan hintatasoon.
Siispä: kuinka kannattavia meidän päätoimijamme ovatkaan?
Seuraavassa tulos lukujen valossa. Käytetty tunnusluku on
sijoitetun pääoman tuottoprosentti, jota käytetään yleisesti osoittamaan
yrityksen kannattavuutta. Vertailuyrityksinä ovat Wallmart ja Carrefour.
SOK-ryhmän osalta tätä tunnuslukua ei ole ilmoitettu, joten olen laskenut ja
arvioinut sen tilinpäätöstietojen perusteella.
Sijoitetun pääoman tuottoprosentti:
Yritys
|
2015
|
2014
|
2013
|
Kesko
|
11
|
9
|
9
|
Sok-ryhmä
|
6
|
7
|
6
|
Sok-yhtymä
|
3
|
11
|
3
|
Wallmart
|
17
|
17
|
18
|
Carrefour
|
11
|
11
|
11
|
Taulukko osoittaa selvästi, että suomalaiset
päivittäistavarakaupan toimijat eivät ole kovinkaan kannattavia. Kesko on
päässyt ehkäpä tyydyttävään kannattavuuteen. SOK-ryhmä, jossa ovat mukana SOK:n
lisäksi alueosuuskaupat, on välttävällä tasolla. SOK-yhtymä on vuotta 2014
lukuun ottamatta melko surkea.
Duopolitilanteen tuottama lisähyöty on helposti 10 %
hinnassa ja noin 2-3 % yksikköä sijoitetun pääoman tuottoprosentissa. Kun
suomalaisten luvuista otetaan vielä tämä pois, voidaan todeta, että ei nyt niin
hurjan hyvin kulje. Ainakaan suureen itsetyytyväisyyteen ei ole aihetta.
Muutama kysymys asianomaisen yritysten johdolle:
Mihin käytätte korkeahintaisten päivittäistavaroiden
tuottaman tuloksen?
Onko investoitu liikaa (liian suuria ja liian paljon marketteja
= pinta-alaa)?
Onko toimintaa laajennettu turhan monille toimialoille (SOK:lla
Terra ja hotelli- ja ravintolatoiminta)?
Miten aiotte pärjätä, jos jossain vaiheessa aito kova
päivittäistavarakilpailu tulee kotimaahamme?
Olisiko hyvä saada tännekin esim. Wallmart tai joku muu
tehokas toimija Lidlin ohessa auttamaan teitä toimintanne tehostamisessa (aito kova
kilpailu tehostaa toimintaa)?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti