maanantai 19. joulukuuta 2016

Wallmart vastaan SOK-ryhmä ja Kesko

Suomessa tavanomainen elämä on kallista sekä Euroopan mittakaavassa että laajemminkin. Halpuutuksista huolimatta päivittäistavarat ovat meillä vieläkin hinnakkaita. Yleensä korkea hintataso johtaa toimivien yritysten hyvään kannattavuuteen. Mahdollisuus hyvään kannattavuuteen lisääntyy vielä silloin, jos yritykset voivat toimia epätäydellisen kilpailun markkinoilla kuten Suomessa. Suomessa kahdella ketjulla on noin 90 prosentin yhteenlaskettu markkinaosuus päivittäistavarakaupassa. Kyseessä on ns. duopolitilanne, joka johtaa epäterveeseen, liian korkeaan hintatasoon.

Siispä: kuinka kannattavia meidän päätoimijamme ovatkaan?

Seuraavassa tulos lukujen valossa. Käytetty tunnusluku on sijoitetun pääoman tuottoprosentti, jota käytetään yleisesti osoittamaan yrityksen kannattavuutta. Vertailuyrityksinä ovat Wallmart ja Carrefour. SOK-ryhmän osalta tätä tunnuslukua ei ole ilmoitettu, joten olen laskenut ja arvioinut sen tilinpäätöstietojen perusteella.
Sijoitetun pääoman tuottoprosentti:

Yritys
2015
2014
2013
Kesko
11
9
9
Sok-ryhmä
6
7
6
Sok-yhtymä
3
11
3
Wallmart
17
17
18
Carrefour
11
11
11

Taulukko osoittaa selvästi, että suomalaiset päivittäistavarakaupan toimijat eivät ole kovinkaan kannattavia. Kesko on päässyt ehkäpä tyydyttävään kannattavuuteen. SOK-ryhmä, jossa ovat mukana SOK:n lisäksi alueosuuskaupat, on välttävällä tasolla. SOK-yhtymä on vuotta 2014 lukuun ottamatta melko surkea.

Duopolitilanteen tuottama lisähyöty on helposti 10 % hinnassa ja noin 2-3 % yksikköä sijoitetun pääoman tuottoprosentissa. Kun suomalaisten luvuista otetaan vielä tämä pois, voidaan todeta, että ei nyt niin hurjan hyvin kulje. Ainakaan suureen itsetyytyväisyyteen ei ole aihetta.




Muutama kysymys asianomaisen yritysten johdolle:

Mihin käytätte korkeahintaisten päivittäistavaroiden tuottaman tuloksen?

Onko investoitu liikaa (liian suuria ja liian paljon marketteja = pinta-alaa)?

Onko toimintaa laajennettu turhan monille toimialoille (SOK:lla Terra ja hotelli- ja ravintolatoiminta)?

Miten aiotte pärjätä, jos jossain vaiheessa aito kova päivittäistavarakilpailu tulee kotimaahamme?

Olisiko hyvä saada tännekin esim. Wallmart tai joku muu tehokas toimija Lidlin ohessa auttamaan teitä toimintanne tehostamisessa (aito kova kilpailu tehostaa toimintaa)?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti