Feminismin tavoite alun perin oli saavuttaa
samanarvoisuus naisten ja miesten kesken. Muutaman viime vuosikymmenen aikana
tähän on tullut lisää värejä, ja nyt vaikuttaa siltä, että feminismi on
muuttunut pelkästään naisten etuja ajavaksi liikkeeksi - samanarvoisuudesta ei
ole niin väliä. Feminismin keskiöön on noussut naisten itsenäisen kulttuurin ja
arvomaailman korostaminen, miesten valta-aseman tuomitseminen ja ennen kaikkea
sen riistäminen miehiltä naisille.
Edellä olevan määrittelyn perustella tämä uuden aallon
feminismi tuntuu olevan absurdi ajatus. On vaikea kuvitella hyvinvoivaa
yhteiskuntaa, joka rakentuu vain jäsenistön osan etujen huomioon ottamiselle.
Ihmiskunnan historiassa ei ole koskaan ollut koko maailmaa kattavaa tilannetta,
jolloin naisten asema olisi ollut kaikkialla ja kaikissa yhteiskunnissa
samanarvoinen. Maailma on muodostunut eri yhteiskunnista, joissa naisten asema
on ollut ja on erilainen ja eriarvoinen. Sama pätee tietysti miehiin.
Koska näin ei ole ollut eikä ihan pian olekaan, feministinen
yleistason ajattelu:
- miesten ylivalta-asemasta (kaikkialla)
- naisten sorretusta asemasta (kaikkialla)
- kaikkien maailman naisten solidaarisuudesta ja yhteisestä
feminismistä
on täysin huuhaata.
Yhteiskunnan jäsenten asema on aina rakentunut ja
rakentuu pitkien aikojen saatossa erilaisen yhteiskunnallisen henkisen
selkärepun kautta. Eri maissa ihmisillä on erilaiset henkiset selkäreput, jotka
pitävät sisällään ne tavat, normit, asenteet, arvot jne. joiden perusteella
ihmiset toimivat.
Myös biologia vaikuttaa: miehet ja naiset ovat joiltakin
osin erilaisia. Tälle nyt ei vaan voi kukaan mitään, ei feministi eikä
sosialisti.
Eri yhteiskuntien naisilla (myös miehillä) on erilainen
henkinen selkäreppu. Mutta: (tämä unohtuu usein) saman yhteiskunnan ihmisillä
on paljon samankaltaisempi henkinen selkäreppu keskenään kuin eri yhteiskuntien
ihmisillä. Esimerkiksi suomalaisilla naisilla on keskenään paljon
samankaltaisempi henkinen selkäreppu kuin suomalaisilla ja ghanalaisilla
naisilla. Feministien kiusaksi myös suomalaisilla naisilla ja suomalaisilla miehillä
on keskenään samankaltaisempi henkinen selkäreppu kuin suomalaisilla ja
ghanalaisilla naisilla on keskenään.
Erilaisen henkisen selkärepun vuoksi on käytännössä
mahdotonta löytää yhtenäistä feminististä, käytännössä toteutettavaa
perusajatusta, joka voisi ohjata kaikkien maiden yhteiskuntia samalla tavalla,
samaan aikaan ja samoihin tavoitteisiin. Pienemmässä mittakaavassa tämä
tietysti voi onnistuakin, jos perusajatus olisi tarpeeksi kestävä.
Mutta voiko perusajatus olla kestävä, jos
se lähtökohtaisesti ja tietoisesti jättää puolet yhteiskunnan jäsenistä itsensä
ulkopuolelle?
Jos filosofiaa tai kantavaa perusajatusta ei löydy, onko
mahdollista saada aikaan yhtenäinen käytännön tason toiminta, joka perustuu
tähän uuden aallon feministiseen ajatteluun?
Tässäkin törmätään ihmisen
henkiseen vaikuttajaan eli selkäreppuun. Sen ohessa törmätään varsinaiseen
Kiinan muuriin eli eri yhteiskuntien erilaiseen henkiseen, sosiaaliseen,
taloudelliseen ja tieto-taitotasoon. Mitä suurempia eroja näissä tasoissa on,
sitä suurempia ovat ongelmat käytännön toteuttamisessa. On aivan turhaa lähteä
siitä, että samankaltaiset käytännön toimet parantaisivat tilannetta
esimerkiksi Alankomaissa ja Burkina Fasossa.
Mitä sitten seuraa uuden aallon feminismin ajatuksista, kuten
naisten oma, itsenäinen kulttuuri tai arvomaailma? Jos näiden toiminta-alueiden
korostaminen otetaan pääasiaksi, on seurauksena ainakin että:
1. noin puolet yhteiskunnan jäsenistä (miehet) jäävät
tämän ulkopuolelle, koska naisilla on oma arvomaailma ja kulttuuri, joka on
vain naisten juttu.
2. on löydettävä uusi tasapaino sekä velvollisuuksille
että oikeuksille. Feminismin suuri ongelma on se, että se määrittelee naisten
oikeudet mutta ei naisten velvollisuuksia (mutta kylläkin miesten
velvollisuudet). Mikään yhteiskunta ei voi toimia, jos sen kaikki jäsenet eivät
toteuta omia velvollisuuksiaan.
3. jokaisen, sekä naisten että miesten, on murrettava oman
henkisen selkäreppunsa määritykset ja rakennettava uusi henkinen selkäreppu.
Tämä vie aikaa ja edellyttää vahvaa perusfilosofiaa, jota ainakaan vielä ei ole
kukaan esittänyt ja joka antaa perustan sekä miehille että naisille.
4. yhteiskunnalliset syy- ja seuraussuhteet, eli esimerkiksi
yhteiskunnallinen, keskinäinen luottamus, muuttuvat, ja yhteiskuntaa
koossapitävät henkiset sisäiset vetovoimat vähenevät.
5. valta-asemat eivät muutu sukupuolikiintiöillä eivätkä sillä,
että naisia otetaan johtajiksi jne. Valta-asemat perustuvat henkiseen
selkäreppuun, joka toki muuttuu ajan myötä, mutta vain vapaaehtoisesti ja
pitkän ajan kuluessa.
Vaikuttaa siltä, että feminismin kehitys on karannut tai
ainakin karkaamassa käsistä ja sitä eteenpäin vievät tahot eivät ole pohtineet asiaansa
tarpeeksi pitkälle. On myös unohdettu se, miten yhteiskunnat kehittyvät ja
muuttuvat.
Vaikuttaa siltä, että feminismistä on tullut uskonnon
korvike. Uskonnonomaisesti feminismilläkin on oma valistunut etujoukkonsa, joka
yrittää ajaa asiaansa kuin käärmettä pyssyyn. Tämä valistunut etujoukko tietää,
miten kaikki asiat tulee toteuttaa feministisessä hengessä. Tunnetasolla
asioita pidetään hienoina, vaikka useinkaan ei ole mitään tietoa tai faktoja
siitä, miten asiat parhaiten voidaan toteuttaa. Surkuhupaisia esimerkkejä tästä
ovat mm. se, ettei lapsia saa sanoa enää pojiksi ja tytöiksi, vaan heitä tulee
kutsua nimillä. No mikäs siinä, ettei näin tehtäisi. Kuitenkin unohdetaan se,
että nimet on annettu ja annetaan poikien niminä ja tyttöjen niminä. Tähänkin
tietysti löytyy ratkaisu: annetaan kaikille lapsille etunimeksi MYMMY, ja lisäksi
käytetään kaikista sukunimeä, jolla erottaudutaan.
Vaikuttaa siltä, että feminismi on kyennyt tunnetasolla
saamaan kannatusta myös ”munattomien miesten” parissa. Tämä tietysti antaa
lisää painoarvoa feminismille varsinkin tiedotusvälineissä. Kasvanut painoarvo
antaa monenlaiselle touhulle hyväksyntää, jota feminismin valistunut etujoukko
hyödyntää.
Oma ennustukseni on, että feministinen suuntaus on nyt
huipussaan, ja seuraavaksi se alkaa taantua, kuten on käynyt sosialismillekin. Suurin
syy romahtamiseen on eri yhteiskuntien erilaisen henkisen selkärepun
merkityksen unohtaminen. Toinen suuri syy on koko yhteiskunnan huomioimisen
laiminlyönti eli koetetaan ajaa vain yhden yhteiskunnan osan etuja. Kun yritetään
toimia vastoin realiteetteja, se ei vain onnistu, ei onnistunut sosialisteille
eikä onnistu feministeille.
Ennustan, että muutaman seuraavan vuosikymmenen aikana
syntyy uusi ja koko maapallon kannalta parempi vaihtoehto. Tämä vaihtoehto on:
Olemme kaikki
samanarvoisia (egalitarismi)
Tätä ajatusta on esitetty jo pitemmän aikaa (alkuperäinen
feminismi muun muassa) yhteiskunnan hyväksi rakennuspuuksi. Ajamme siis maapallon kaikkien ihmisten
hyvinvointia ja samanarvoisuutta. Teemme sen lisäksi siten, että otamme
riittävästi huomioon myös kussakin yhteiskunnassa vallitsevan henkisen
selkärepun ja lähdemme siitä ja sen kehittämisestä liikkeelle. Tämä tarkoittaa
erilaisia etenemisaskelia ja erilaista etenemisvauhtia eri maissa ja eri yhteiskunnissa.
Yhteinen molempien sukupuolten samanarvoisuutta edistävä
filosofia voi hyvinkin toteutua. Parhaiten se toteutunee kuitenkin maailmaa
pienemmässä mittakaavassa. Mitä pienempi (esim. yksi keskikokoinen
eurooppalainen maa) mittakaava on, sitä paremmin samanarvoisuuden periaate voi
toteutua myös käytännössä. Eri yhteiskunnat ovat eri vaiheissa; nämä vaiheet
määrittävät myös samanarvoisuuden toteutumismahdollisuudet sekä vaadittavan
toteutumisajan. Yhteiskuntien erivaiheisuuden vuoksi YK:n ja EU:n erilaiset lauselmat
tuntuvat lähinnä kuriositeeteilta eikä niinkään vakaasti toteutettavilta
ajatuksilta.
Kun päästään samanarvoisuuden toteutumisen tielle,
voidaan feminismin valistuneelle etujoukollekin antaa muutamia kirkkoveneen
muotoisia, lohenpunaisia ansiomitaleita Itsenäisyyspäivänä ja lähettää heidät
ansaittuun lepoon feministien kommuuniin jossa he voivat keskustella siitä, ”kuinka me teimme
sen”.
Lisäksi he voivat nauhoitettuina kuunnella ja katsella
etujoukon valittujen jäsenten puheita ja lauseita, joissa esiintyy 15 sekunnin
välein sanat: tasa-arvo, ihmisoikeudet,
ihmisarvo, naisten keskinäinen luottamus, hyvinvointi, naisten kärsimä
väkivalta, naisten pienempi palkka, naisten oikeudet, naisten oikeudet, naisten
oikeudet, feminismi, feminismi jne.
(Olen vakuuttunut, että ainakaan kenelläkään
länsimaisella miehellä ei ole mitään sitä vastaan, että molemmilla sukupuolilla
on samat oikeudet ja velvollisuudet. Sen sijaan suuri osa miehistä ja
naisistakin vastustavat sitä, että jommallakummalla sukupuolella on vain
oikeuksia eikä selkeästi määriteltyjä velvollisuuksia.)
Nooh, monilla feministeillä näyttää olevan tarkoituksena saada aikaan täydellinen vallankaappaus, jonka tuloksena miehet orjuutetaan lopullisesti ja näiden kansalaisoikeudet otetaan pois. Koska aseelliseen vallankumoukseen ei ole mahdollisuutta, siihen pyritään epäsuoremmin keinoin.
VastaaPoistaEhkä kärjistin hieman, mutta minulla on vielä paljon opittavaa tiukoista kärjistyksistä. Pitäisi varmaan lukea enemmän feministien palopuheita?
Esittämääsi käsitykseen voi tulla, kun eräiden feministien palopuheita kuuntelee. Olen varma, että näiden määrä on kuitenkin varsin pieni, tosin he "munattomien miesten" avustuksella saavat lukumääräänsä suuremman julkisuuden. Onneksi suurin osa naisistakin on ns. tolkun ihmisiä.
Poista