Pisa-tulokset nousivat huolenaiheeksi, joka tulee ”ottaa
vakavasti”- kuten opetusministerimme sanoo joka tilanteessa. Hän kuitenkin
muistaa lisätä, ”mutta olemmehan silti vielä maailman huipulla”.
Olemmeko me? Ja olemmeko koskaan olleetkaan?
Tutkitaanpa hieman tuota väitettä. Lähtökohdaksi otin
seuraavat seikat:
Mitkä maat pärjäsivät vuoden 2015 Pisassa? Mukaan otin
kaksitoista eniten pisteitä saanutta maata, joihin lisäsin vielä eri vertailuissa
käyttämäni suosikkimaat Norjan, Slovenian ja Tanskan.
Otin mukaan vain pisteet luonnontieteessä ja
matematiikassa, jotka ovat yhteiskunnan ja talouden menestymisen kannalta
tärkeimmät. Sitten laskin luonnontieteen ja matematiikan pisteiden keskiarvon.
Maat ovat paremmuusjärjestyksessä.
Maa
|
Pisapisteet keskiarvo
|
Singapore
|
560
|
Macao
|
537
|
Taiwan
|
537
|
Hongkong
|
536
|
Japani
|
535
|
Viro
|
527
|
PSJGKiina
|
525
|
Kanada
|
522
|
9. Suomi
|
521
|
Korea
|
520
|
Slovenia
|
512
|
Vietnam
|
510
|
Tanska
|
507
|
Uusi-Seelanti
|
504
|
Norja
|
502
|
Suomi on siis vasta yhdeksäs, kun verrataan sijoitusta
luonnontieteen ja matematiikan pisteiden perusteella. Sijoitus ei ole huono, mutta
ei edellytä myöskään mitään hehkutusta koulujärjestelmän hienoudesta.
Suomi pärjäsi sangen hyvin Pisa-tutkimusten alkuvaiheessa
eli vuosina 2000–2006. Vuonna 2009 Pisassa olimme jo jäämässä Aasian maiden
kelkasta.
Merkittävää on havaita, että
- erittäin hyvin pärjännyt Singapore tuli mukaan vasta
vuonna 2009
- hyvin pärjännyt PSJG-Kiina, joka sisältää neljä
maakuntaa (Peking, Shanghai, Jiangsu sekä Guangdong) tuli mukaan myös vuonna
2009
- Viro ja Taiwan tulivat mukaan vuonna 2006
- Hongkong, Japani ja Macao tulivat mukaan vuonna 2003
- Vietnam vasta vuonna 2015 (Mikähän mahtaa olla
Vietnamin sijoitus vuonna 2018 Pisassa?)
Kun tarkastelee sekä yllä olevaa luetteloa parhaista maista sekä
sitä, milloin kukakin tullut mukaan kyytiin, herää kysymys: miksi hehkutimme
Pisan alkuvuosina menestymistämme? Emmekö muka oivaltaneet, että mukana eivät
välttämättä olleetkaan penaalin terävimmät kynät? Kilpailimmeko AHL: ssa ja
kuvittelimme olevamme NHL:n mestareita? Rakensimmeko itsellemme
menestymishuuman kautta todellisen kehittymättömyysloukun?
On erittäin ikävää, jos tilanne oli tämä, koska
vinoutuneen ja virheellisen ajatuksen synnyttämä asennevamma ei korjaannu
hetkessä. Siinä tarvitaan paljon muutakin kuin uusitut opetussuunnitelmat ja
tutoropettajat kouluihin.
Oma ennakointini seuraavassa Pisassa vuonna 2018 on,
että Suomen ohitse ovat pyyhkäisseet ainakin Korea, Slovenia ja Vietnam. Todella
toivoisin, että opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen mitä pikimmin hakisi oppia
Singaporesta: Miten temppu tehdään?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti