Nyt on taas se aika, että
- otetaan vakavasti (opetusministeri etunenässä)
- asetetaan työryhmiä
- julkistetaan uudet opetussuunnitelmat
- meillä on maailman parhaat opettajat (opetusministeri lähes
jokaisella eduskunnan kyselytunnilla)
- ja taas otetaan vakavasti
- otetaan vakavasti myös se, että perhetausta vaikuttaa
Pisa-menestykseen. (Itse olisin enemmän huolestunut, jos perhetausta ei
vaikuttaisi, koska silloin eläisimme valtiojohtoisessa yhteiskunnassa, jossa
vanhempien ja perheen merkitys olisi minimoitu. Maineikkaita tällaisia
yhteiskuntia ovat olleet antiikin Sparta, Neuvostoliitto, Natsi- Saksa, DDR ja
vielä jollakin tavalla voimissaan oleva Pohjois-Korea. Kannattaako näitä seurata?)
Kyseessähän on tietysti muutaman vuoden välein tehtävän
Pisa-tutkimuksen tulosten pyörittely sekä mediassa että poliitikkojen puheissa.
Opetusministeri on aivan oikeassa, että vakavat asiat täytyy ottaa vakavasti. Mutta
mitä muuta tämän vakavasti ottamisen tulisi myös sisältää kuin tavanomaisen
scheissen suoltamista.
Sen tulisi ehdottomasti
sisältää opiksi ottamisen elementti.
Keneltä?
Tietysti
parhaalta eli tässä tapauksessa Singaporelta.
Sen sijaan, että opetustoimemme koettaa epätoivoisesti myydä
(koko ajan laskevaa osaamistamme) esimerkiksi Saudi- Arabiaan, voisiko se
koettaa selvittää, miksi Singapore on niinkin ylivoimainen kuin se on Pisa-tuloksissa.
Singapore: 552
Suomi: 523
Singapore on selvästi Suomea edellä kaikissa kolmessa
tutkitussa Pisa-alueessa eli luonnontieteissä, lukutaidossa sekä
matematiikassa. Taulukossa on esitetty näiden kolmen alueen keskiarvo, joka on
Singaporen eduksi melkoisesti. Esimerkiksi matematiikassa Singapore on edellä
Suomea yhtä paljon kuin Suomi sellaisia matematiikan suurvaltoja kuin Kreikka,
Kroatia ja Romania.
Seuraavassa vertaillaan Pisa-tulosten taustalla olevia
tekijöitä:
|
Singapore
|
Suomi
|
Koulutusmenot / BKT %
|
3,1
|
7,2
|
Koulutusmenot / opiskelija € peruskoulu
|
8.100
|
8.200
|
Naisten osuus työvoimasta
|
44
|
48
|
Oppilaita / opettaja kpl
|
17
|
13
|
Työttömyysaste %
|
3
|
9
|
BKT / asukas ostovoimakorjattu USD
|
85.200
|
40.600
|
Gini-indeksi
|
46
|
27
|
Singapore käyttää merkittävästi vähemmän rahaa
koulutusmenoihin kuin Suomi, kun tarkastellaan koulutusmenojen osuutta
suhteessa BKT:een. Lähes saman verran käytetään euroja peruskoulutukseen molemmissa
maissa. Singapore on merkittävästi edellä Suomea kun katsotaan sekä BKT/asukas
että työttömyysastetta. Naisten osuus työvoimasta on Singaporessa hieman Suomea
alhaisempi.
Merkittävä ero on opettajien määrässä suhteessa
opiskelijoiden määrään. Singaporessa on paljon suuremmat ryhmäkoot kuin
Suomessa.
Talousmittareista on tulonjakoa kuvaava Gini-indeksi Suomen
vahvuus Singaporeen nähden. Singaporessa tulonjako on selvästi Suomea
epätasaisempi. Olemme selkeästi köyhempiä, mutta onneksi tämä köyhyys jakautuu
tasaisemmin. Kiitos siitä.
Muutama kysymys opetusministeri Sanni Grahn-Laasoselle
vakavasti otettavaksi:
1. Olisiko aihetta aikuisten oikeasti selvittää, miksi
Singaporessa todellisuudessa on maailman parhaat opettajat?
2. Olisiko aiheellista selvittää,
- montako tuntia opiskelijat tekevät vuosittain koulutyötä
- montako tuntia opettajat tekevät vuosittain opetustyötä
- mikä on opettajien ikäjakautuma sekä Singaporessa että
Suomessa
- mikä on opettajien sukupuolijakautuma sekä Singaporessa
että Suomessa (selvyyden vuoksi tässä kannattanee käyttää perinteisiä käsitteitä ’nainen’ ja ’mies’)
- miten opettajat saavat opiskelijat työskentelemään tavoitteidensa
eteen?
3. Voisitteko antaa oman jakkaranne singaporelaiselle
opetusministerille, jolla on jo näyttöä onnistumisesta ja itse luopua tehtävästä? (siis ulkoistaisitte tuon tehtävän? Kyllähän
sivistyspuolueen edustajan tulee antaa oman edun väistyä yhteiseksi hyväksi)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti