Suomessa
keskustellaan jälleen kiihkeästi mielipiteen ilmaisun vapaudesta ja siitä,
kuinka laajaa/suppeaa sen tulisi olla. Vihapuhe (mitä sillä sitten
tarkoitetaankin) halutaan kieltää ja kriminalisoida vielä laajemmin kuin
nykyisin ja ulottaa valvonta entistä enemmän uusiin viestintävälineisiin.
Keskustelua
seuratessani alkoi jotenkin kuulua historian siipien havinaa. Niinpä tein pienen
tutkimuksen menneisiin aikoihin ja koetin löytää sieltä viisautta sanavapauden
alttarille. Mielestäni tärkeintä on huomata, että sanavapaus on usein ollut
hallitsevan joukon hampaissa. Tässä
kooste siitä, mitä löysin:
Lu Wenshun
kirjeestä nuorelle keisarille (100-luvulla eaa.):
Palvelijanne
on kuullut, että vasta kun korppien ja haarahaukkojen munia ei rikota, feenikslinnut
aloittavat pesinnän ja vasta kun parjaamista ei rangaista rikoksena,
hyödylliset puheet kantautuvat palatsiin. Hallitsijan on siedettävä häpeää.
Jospa
majesteetti vain lieventäisi parjauksen määritelmää rohkaistakseen suoraa
puhetta ja aukaistakseen suut Taivaan alla. Jospa majesteetti avartaisi tietä
arvostelulle, pyyhkisi pois aikaisemman keisarin virheet ja kunnioittaisi
toisten keisarien hyveellisyyttä sekä höllentäisi lakien määräyksiä ja
alentaisi rangaistuksia pyövelien ja vanginvartijoiden mielivallan lopettamiseksi. Silloin verraton
vakaus puhkeaa kukoistukseen meidän ajassamme ja sopusointu ja ilo jatkuvat
ikuisesti rajattomina kuin Taivas. Miten onnekkaita kaikki Taivaan alla silloin
ovatkaan? (Jyrki Kallio: Jadelähde)
Zhoun
kuningas Li oli julma ja kaupunkilaiset parjasivat häntä. Herttua Zhao ilmoitti
kuninkaalle: Kansa ei kestä määräyksiänne. Kuningas vihastui ja hankki noidan tutkimaan parjaajia. Kuninkaan
parjaajiksi paljastuneet teloitettiin. Kukaan kaupunkilainen ei enää uskaltanut
puhua ja tiellä kohdatessaan ihmiset vaihtoivat vain katseita. Kuningas oli
iloinen ja sanoi: Minäpä pytyin lopettamaan parjauksen, sillä kukaan ei
enää uskalla puhua minusta pahaa.
Herttua Zhao
sanoi: Puhuminen on vain estetty. Ihmisten suiden tukkiminen on aivan kuin
yrittäisi padota jokea.
Ihmisillä on
suu niin kuin maalla on vuoria ja jokia, jotka synnyttävät vaurautta: laajoista
aukeista ja kosteudesta, tasangoista ja kastelukanavista kasvavat ruoka ja
vaatteet. Kun suut saavat puhua vapaasti, tulevat hyvät ja huonot puolet esiin
ja hallitsijan on mahdollista toteuttaa hyvää hallintoa ja estää
epäonnistumiset ja silloin maalla on runsaasti vaurautta, vaatteita ja ruokaa.
Kas kansa
ajattelee sydämellään ja ilmaisee ajatukset suullaan ja kun ajatusten
hyödyllisyyden tunnustaa ja niitä toteuttaa, miten voisi haluta ne padota? Jos
kansan suun tukkii, miten kansa voisi enää hyödyttää hallitsijaa?
Kuningas Li
ei kuunnellut, eikä kukaan koko valtakunnassa uskaltanut lausua ääneen
ajatuksiaan. Kun kolme vuotta oli kulunut, kuningas Li oli maanpaossa Zhissa. (Jyrki
Kallio: Jadekasvot)
Thomas Hobbes
1600-luvulla: Valtion tulee päättää, mitkä mielipiteet ovat rauhalle haitaksi
ja mitkä edistävät sitä. Yhteiskunnan sisäisen rauhan vaalimiseksi valtion
tulee ratkaista” mitä voi sallia puhuttavan suurille joukoille, missä
tilaisuuksissa ja missä määrin, ja kuka tarkastaa kaikkien kirjojen opit ennen
kuin ne julkaistaan: koska ihmisten teot johtuvat heidän mielipiteistään ja
mielipiteiden hyvässä hallinnassa piilee ihmisten tekojen hyvä hallinta, jotta
heillä olisi rauha ja yhteisymmärrys.
Ranskan
Suuren Vallankumouksen jälkimainingeissa laadittiin laki, jonka mukaan
valheellisten tietojen levittämisestä seurasi kuolemanrangaistus. Tämä johti
siihen, että ihmiset olivat kotonaankin hiljaa, koska silloisessa
vainoharhaisessa ilmapiirissä jokainen lause voitiin tulkita valheeksi.
Arthur
Schopenhauer: Nainen on eräänlainen välimuoto asteikolla lapsesta mieheen, joka
on todellinen ihmisolento. Vain seksuaalisen halun hämärryttämä miehinen äly
voi kutsua kitukasvuista, kapeaharteista, leveälanteista ja lyhytjalkaista
sukupuolta kauniimmaksi sukupuoleksi. Sopivampaa olisi kutsua naisia
epäesteettiseksi sukupuoleksi. Heillä ei ole todellista kykyä tuntea ja ottaa
vastaan sen paremmin musiikkia, runoutta kuin veistotaidettakaan.
(Kommentti: Eipä
ihme, että Schopenhauer ei mennyt koskaan naimisiin eikä hänellä ollut suhteita
oman sosiaaliluokkansa tai älyllisen tasonsa naisiin.)
Natsi-Saksassa
säädettiin 1933 hätäasetus hallituksen vastaisten pahantahtoisten hyökkäysten
torjumiseksi, joka kielsi rangaistuksen uhalla maan johtoa, valtiota tai
kansallissosialistista puoluetta koskevat vihamieliset lausunnot. Rangaistavaksi tulivat nyt myös tahattomat ja
harmittomat huomautukset, joissa kyseenalaistettiin yleisesti ”uuden valtion”
”uusi aika”. Tarkoituksena oli tehdä tyytyväisyydestä ja onnellisuudesta pakollista.
Göbbelsin
pitäessä propagandaministerinä ensimmäisen lehdistökonferenssinsa, hän julisti
paikalla olleille toimittajille, että lehdistön tehtävänä oli saada ihmiset ”
ajattelemaan yhdenmukaisesti, reagoimaan yhdenmukaisesti ja asettamaan sekä
ruumiinsa että sielunsa hallituksen käyttöön. (Michael Burleigh: Kolmas
valtakunta )
Kun
sanomalehtien jatkuva propaganda alkoi kyllästyttää ihmisiä, Göbbelsin lääke
siihen oli, että lehdistön tuli olla ”yhdenmukainen periaatteissa” mutta ”
monimuotoinen nyansseissa.
Toisen
maailmansodan aikana ilmeni molemmilla puolilla erilaisia kommentteja, jotka tuntuvat
järjettömiltä.
Eräs esimerkki tästä on brittikenraali Harrisin, joka toimi
pommitusten pääkomentajana, esittämä lauselma sodan loppupuolella, jolloin
britit ns. mattopommittivat Saksan kaupunkeja:
Henkilökohtaisen
käsitykseni mukaan kaikki Saksan kaupungit eivät ole yhden ainoan brittiläisen
luiden arvoisia. (Michael Burleigh)
Francon Espanjan vuoden 1944 Uusi
Ripalda, joka ohjasi espanjalaisia elämään totalitaarisen yhteiskunnan normien
mukaan totesi:
”Älä lue yhtäkään sanomalehteä,
ennen kuin olet ensin kysynyt neuvoa rippi-isältäsi ja saanut hänen
hyväksyntänsä.”
Edellä muutama esimerkki sekä sananvapauden rajoittamiseen
pyrkimisestä että kommenteista, joita nykyisessä ilmapiirissä tuskin voi enää
esittää.
Voidaanko enää puhu länsimaisesta
sananvapaudesta, kun isoisoäidin ikäinen naishenkilö sai Saksassa muutaman
vuoden vankilatuomion siitä, että julkisesti epäili ns. holocaustia?
Kysehän ei ole siitä, onko jokin
asia totta vai ei - vaan siitä, voiko esittää epäileviä kannanottoja.
Jos
päättäjämme haluavat liikaa seurata edellä esitettyjä hyviä huonoja esimerkkejä
sanomisen vapauden rajoittamisesta, niin on hyvä palauttaa mieleen, miten
Demokritos toimi, kun hänelle sanottiin:
Älä Katso. Hän sulki
silmänsä.
Hänelle sanottiin: Älä
kuule. Hän painoi kädet korvilleen.
Hänelle sanottiin: älä
puhu. Hän painoi käden suulleen.
Hänelle sanottiin: Älä
ajattele. Tähän hän sanoi: Tuohon minä en pysty.
Tuskinpa mekään.
Risikko ja hänen hengenheimolaisensa ovat siis hyvässä (ainakin kuuluisassa) seurassa.
VastaaPoistaNiinpä, tietänevätkö itsekään keiden jalanjäljissä he kulkevat. On aika surullista katsottavaa ja seurattavaa tältä osin tämä nykymeno, vaikuttaa jo paljon pahemmalta kuin 70-luvulla, jonka nuorena miehenä koin. Kuten yllä olevista esimerkeistä ilmenee, myös silloiset vallanpitäjät käyttivät lainsäädännöllisiä menettelyitä suiden suitsimiseen ja viime kädessä tuomioistuimet antoivat tuomiot.
VastaaPoistaOn mielenkiintoista nähdä, mistä vastavoima aikanaan kumpuaa.