Kauppakamarin teettämä Alueiden kilpailukyky -selvitys
antaa käsityksen siitä, millaisina yritykset näkevät omat toimintamahdollisuutensa
tulevaisuudessa. Selvitys tuli julki
hyvään aikaan, koska nyt rakkaat ja viisaat päättäjämme pystyvät tekemään
perusteltuja ja hyviä ratkaisuja julkisen rahan käytöstä. Täällä Suomessa
kun kaikki päätökset perustuvat aina riittävään tietoon ja perusteellisesti tehtyihin analyyseihin ja tulevaisuuden ennakointeihin.
Päätettäessä koulutukseen ja kehittämiseen/tutkimukseen
käytettävistä euroista hyvää tietopohjaa antaa esimerkiksi vertailu
samantyyppisiin kansantalouksiin kuin Suomi, tai vertaileva tieto sellaisesta
yhteiskunnasta, jonka kaltainen haluamme olla muutaman vuosikymmenen päästä.
Tietoa saa myös tutkimalla sitä, miten yritykset kokevat nykyisen
koulutuksen, kehittämisen sekä tutkimustoiminnan. Yritysten käsitykset
perustuvat pitkälti yleensä kokemukseen, joten niitä kannattaakin kuunnella.
Mitäpä yritykset sitten sanovat koulutuksesta ja koulutuksen
tuottamasta työvoiman osaamistarjonnasta? Yritykset vastasivat seuraavasti:
Mikä
on alueen merkittävin työvoimahaaste?
Alueella
saatavissa oleva työvoima ei mahdollista yrityksen kasvua: 16 %
Alueen oppilaitosten koulutustarjonta ei vastaa yrityksen
tarpeita: 15 %
Onko
yrityksellänne ongelmia saada työvoimaa tällä hetkellä?
kyllä: 29 %
ei: 65 %
Hajonta vastauksissa olin sangen suuri, esimerkiksi
Kymenlaaksossa ongelmia oli 44 %:lla yrityksiä,
kun vastaavasti Helsingin seudulla 29 % ja Tampereen ja Oulun seudulla vain 25
% yrityksistä ilmoitti, että on ongelmia työvoiman saamisessa. Pääsääntöisesti ns. muuttotappioalueiden
yritykset kärsinevät työvoimapulasta.
Koetteko,
että alueen työnhakijoiden koulutustaso ja osaaminen vastaavat yrityksenne
tarpeita?
erittäin hyvin: 10 %
melko hyvin: 58 %
melko huonosti: 24 %
erittäin huonosti: 5 %
Jopa 69 % :lla
yrityksistä oli kolmen viime vuoden aikana ollut yhteistyötä oppilaitosten
kanssa. Merkittävä osa yrityksistä on siis tavalla tai toisella voinut
vaikuttaa koulutuksen sisältöön. Suurin
osa yhteistyöstä on kohdistunut ammattikouluihin ja AMK:hin - mikä onkin
luontevaa niiden koulutuksen käytännönläheisyyden takia.
Kun katselee edellä esitettyjä, yritysten omiin
käsityksiin perustuvia lukuja, herää muutama kysymys. Toivon mukaan viisaat
päättäjämme löytävät niihin hyvät ratkaisut päätöstensä pohjaksi:
Onko meillä aidosti ongelmana työvoiman saatavuus? Vai onko työvoiman saanti vain pienen kapeahkon alan/muutaman alan erityisongelma?
Onko meillä aidosti ongelmana työvoiman saatavuus? Vai onko työvoiman saanti vain pienen kapeahkon alan/muutaman alan erityisongelma?
Tarkasteltaessa sitä, minkä tyyppisen työvoiman saannissa on suurimmat ongelmat, voimakkaimmin nousivat koko maassa esille rakennusalan
työnjohtotehtävät, terveys- ja sosiaalisektorin tehtävät sekä vaikeudet saada
myyntihenkilöstöä vaativiin, teknistä osaamista tai kielitaitoa vaativiin myyntitehtäviin.
En halua vähätellä asianomaisten yritysten työvoiman
saantiongelmaa, mutta ainakaan kauppakamarin kyselyn mukaan mitään järisyttävää
koko yhteiskuntaa jäytävää työvoiman saantiongelmaa ei vielä ole.
Onko meidän erinomainen koulutusjärjestelmämme sittenkään ajan hermolla? Tehdäänkö koulutukseen liittyvät ratkaisut enemmänkin poliittisilla kuin järkevyyden perusteilla? Onko koulutusjärjestelmämme riittävän toimiva ja tehokas?
Yritysten antamien arvioiden perusteella olen todella
yllättynyt, että vain 10 % yrityksistä kokee toteutetun koulutuksen vastaavan
yritysten käytännön tarpeita. Kun vielä ottaa huomioon, että suurin osa (69 %)
yrityksistä on tehnyt oppilaitosten kanssa yhteistyötä, niin herättää kummastusta,
miten näin voi olla.
Nyt joku viisas voisi sanoa, että ”...ne on ne vanhat
koulutukset” tai että ”...koulutusleikkaukset” tai keksii jonkin muun erinomaisen
verukkeen, jonka takia tilanne on tämä.
Kuitenkin - Suomessa syntyi jo 1990-luvulla hokema siitä,
että erityisesti ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen opetuksen
sisältö laaditaan ja kehitetään yrityslähtöiseksi.
Lisäksi meillä on muutamaa viime vuotta lukuun ottamatta lisätty koulutukseen käytettyjä
euroja. Ja vielä tämän ohessa meillä on ollut erittäin mittava
aikuiskoulutusverkosto, jossa on toteutettu parisenkymmentä vuotta erittäin
laajaa aikuisten sekä työelämässä olevien että työttömien uudelleen koulutusta.
Miksi nämä toimenpiteet eivät näy missään? Tai eivät ainakaan näy yritysten käsityksissä koulutuksen soveltuvuudessa yritys elämän tarpeisiin?
Voiko olla niin, että suomalainen koulutusjärjestelmä kokonaisuudessaan
on jäänne sosialistisesta ajattelusta, jossa Äiti-valtio päättää ja toteuttaa
koulutuksen kaikilla tasoilla riippumatta siitä, kuinka ajankohtaista tai tulevaisuuden
kannalta oikeaan osuvaa se on? Vai onko niin, että koko koulutusjärjestelmä toimii
oppilaitosten ja opettajien ehdoilla eikä asiakkaiden (= oppilaiden) tai muiden
sidosryhmien (yritysten) ehdoilla?
Olisiko syytä pohtia koko koulutusjärjestelmää siten,
että sekä yksilön että yritysten mahdollisuudet aidosti vaikuttaa koulutuksen sisältöön ja osaamisen
kehittämiseen kasvavat ja että tietoisesti lisätään erityisesti
yritysten omaa panosta - siis myös rahapanosta?
Millä perusteilla meidän koulutusjärjestelmäämme liittyvät päätökset tehdään?
Kuka päätökset tekee? Esimerkiksi jos koulutusjärjestelmää koskevien päätöksien tekijöinä on koulutuksen toteuttajat (oppilaitokset, opettajat jne.), tilanne on sama, jos veturinkuljettajalta kysytään, mihin rata rakennetaan tai rekkakuskilta kysytään, mihin tie rakennetaan - eikä sinne, mihin aidosti tarvitaan.
Vai tehdäänkö päätökset poliittisten vaikuttimien mukaan, jolloin kyseessä lienee kansansuosion kasvattaminen.
Kiinan keisariajan oppinut esittää käsityksensä tästä menosta:
Millä perusteilla meidän koulutusjärjestelmäämme liittyvät päätökset tehdään?
Kuka päätökset tekee? Esimerkiksi jos koulutusjärjestelmää koskevien päätöksien tekijöinä on koulutuksen toteuttajat (oppilaitokset, opettajat jne.), tilanne on sama, jos veturinkuljettajalta kysytään, mihin rata rakennetaan tai rekkakuskilta kysytään, mihin tie rakennetaan - eikä sinne, mihin aidosti tarvitaan.
Vai tehdäänkö päätökset poliittisten vaikuttimien mukaan, jolloin kyseessä lienee kansansuosion kasvattaminen.
Kiinan keisariajan oppinut esittää käsityksensä tästä menosta:
"Eräs
konnamaisuuden muoto on kansansuosion kasvattaminen. Mitä tarkoitetaan
kansansuosion kasvattamisella? Vastaus kuuluu: Kun ministeri jakaa julkisesta
kassasta varoja kansan suostutteluun ja suorittaa pieniä palveluja saadakseen
sata sukua puolelleen, jolloin ihmiset
hovissa ja kaupungissa ylistävät ministeriä. Näin ministeri kasvattaa
hallitsijansa kunniaa, minkä vuoksi hallitsija haluaa nostaa ministerin
lähelleen. Tätä kutsun kansansuosion kasvattamiseksi."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti