OECD:n uusi selvitys koulutuksesta antaa meille jälleen uuden kysymysaiheen:
Mihin ovat nuoret miehet kadonneet? Eivätkö nuorisotakuut ja etsivä nuorisotyötoiminta
olekaan tuottaneet tulosta? Miten tässä nyt näin on käynyt?
Nuorisotakuu tuli meille vuoden 2013 alusta, joten on tässä jo muutama
vuosi treenattu ennen OECD:n selvitystä. Raportti kertoo, miten eri OECD -maissa tilanne on kehittynyt vuodesta 2005
vuoteen 2015.
Katsotaanpa, miten erityisesti nuorten miesten (20-24-vuotiaiden)
osallistuminen koulutukseen ja työhön on kehittynyt ja miten ei-aktiivisuus (ei
mukana työssä eikä koulutuksessa) on lisääntynyt vuodesta 2005 vuoteen
2015:
- sarakkeessa
2 koulutuksessa ja työssä olevien prosenttiosuus vuonna 2005
- sarakkeessa
3 ei-aktiivisten osuudet vuonna 2005
- sarakkeessa
4 aktiivisten osuus vuonna 2015
- sarakkeessa
5 ei-aktiivisten osuudet vuonna 2015 sekä
- sarakkeessa
6 prosenttiyksiköiden muutos vuodesta 2005 vuoteen 2015 koskien ei-aktiivisten
eli ei- koulutuksessa eikä työssä olevien suhteellista osuutta ikäluokista.
Verrokkimaina mukana ovat Alankomaat, Norja, Ruotsi, Saksa, Tanska ja
Uusi-Seelanti.
Maa
|
työ+
koulutus % 2005
|
ei-aktiiviset % 2005
|
työ+
koulutus
% 2015
|
ei-aktiiviset % 2015
|
muutos prosentti-yksikköä
|
Alankomaat
|
92
|
8
|
91
|
9
|
+1
|
Norja
|
90
|
10
|
89
|
11
|
+1
|
Ruotsi
|
87
|
13
|
88
|
12
|
-1
|
Saksa
|
82
|
18
|
92
|
8
|
-10
|
Tanska
|
92
|
8
|
88
|
12
|
+4
|
Uusi-Seelanti
|
92
|
8
|
89
|
11
|
+3
|
Suomi
|
88
|
12
|
79
|
21
|
+9
|
Koulutukseen osallistuvien ja työssäkäyvien nuorten osuus
on Suomessa suorastaan romahtanut vuodesta 2005 vuoteen 2015 mennessä. Kaikissa
verrokkimaissa työssäkäyvien osuudet ovat laskeneet, lukuun ottamatta Saksaa,
jossa se on säilynyt ennallaan. Tanskassa ja Hollannissa työssäkäyvien osuus on
laskenut jopa selkeästi enemmän kuin Suomessa. Nämä maat ovat kuitenkin
kompensoineet tätä alentumista koulutukseen osallistuvien osuuden kasvattamisella
ja siten niiden kokonaistilanne on selkeästi parempi kuin Suomessa.
Koulutuksessa olevien osuutta ovat erityisesti kasvattaneet Saksa ja Tanska.
Muita maita, joissa ei-työssä käyvien ja ei-koulutuksessa olevien nuorten miesten (20-24-vuotiaat) osuus ylittää 20 %:n rajan ovat Ranska (22 %), Kreikka (28 %), Irlanti (20 %), Italia (34 %), Korea (23 %) sekä Espanja (28 %). Keskimäärin OECD-maissa on vastaava osuus 16 %.
Kun katsotaan, mitkä maat ovat tuossa ’yli 20-kerhossa’, tulee
mieleen, että ainakaan ne Euroopan maat eivät ole mitään dynaamisia talousraketteja,
edes Irlanti ei tällä luvulla vakuuta. Ranska, Kreikka, Italia sekä Espanja
ovat kärvistelleet talouden murroksessa jo pitkän tovin eikä toivoa näy. Mikään
näistä maista ei ole toteuttanut erityisempiä taloudellisen rakenteen muutoksia
maassaan, voisipa sanoa, että ne ovat paikalleen jämähtäneitä.
Saksa ja pienet maat kuten Alankomaat, Norja, Ruotsi ja
Tanska ovat pystyneet ennakoimaan ja toteuttamaan sellaisia muutoksia, jotka
ovat pitäneet aktiivisuuden lähes ennallaan tai jopa kasvattaneet aktiivisten
osuutta.
Suomen tilanne on tässä asiassa sangen huono. On
kestämätöntä, jos nuorten aikuisten miesten koulutuksessa ja työssä käymisen osuudet
pysyvät pitkällä aikavälillä näin alhaisina.
Ennen kuin lähdetään vaatimaan tai panostamaan lisää
euroja nuorisotakuuseen tai etsivään nuorisotyöhön, kannattaa pistää mietintämyssy
päähän. Tärkeää olisi pohtia, mitkä kaikki syyt voivat olla vaikuttamassa
tähän, eikä heti rynnätä korjaamaan seurauksia.
Eräs merkittävä syy voi olla rakennemuutos (- hieno sana,
joka sopii todella moneen paikkaan). Tässä tarkoitan sillä talouden
rakennemuutosta, joka näkyy siinä, millä toimialoilla työntekijöitä/työpaikkoja
on.
Onko meillä käynyt niin, että miestyöpaikkojen määrä on
vähentynyt enemmän kuin naistyöpaikkojen? Voiko tämä vaikuttaa nuorten
työllistymis- ja jopa kouluttautumishaluihin ja -mahdollisuuksiin? Tutkitaanpa.
Tilastokeskuksen tietojen mukaan meille on käynyt
seuraavasti vuosien 2005-2015 välisenä aikana työpaikkojen osalta:
Toimiala
|
työlliset 1.000 kpl
2005
|
työlliset 1.000 kpl 2015
|
+- muutos 1.000 kpl
|
naisten työpaikkojen muutos
1.000 kpl
|
Teollisuus
|
418
|
328
|
-90
|
-31
|
Rakentaminen
|
124
|
126
|
+2
|
+2
|
Kauppa
|
254
|
245
|
-9
|
-6
|
Koulutus
|
163
|
174
|
+11
|
+14
|
Sote
|
339
|
382
|
+43
|
+36
|
Muut
|
797
|
835
|
+38
|
0
|
Yhteensä
|
2.098
|
2.090
|
-8
|
+15
|
Miten rakennemuutos on kohdellut eri sukupuolia?
Kun katsotaan lähtövuotta
2005 huomataan, että miesvaltaisia aloja ovat olleet:
- teollisuus: miesten osuus
72 % työntekijöistä
- rakentaminen: miesten osuus 92 %
Voimakkaasti naisvaltaisia toimialoja olivat vuonna 2005
- koulutus, naisten
osuus 66 %
- terveys- ja sosiaaliala, naisten osuus 88 %.
Lukujen valossa tilanne on se, että miesten työpaikat vähenivät ja naisten
työpaikat lisääntyivät. Esimerkiksi koulutuksen toimialalla kaikki uudet
työpaikat menivät naisille ja jopa osa vanhoista siirtyi miehiltä naisille. Terveys-
ja sos.alalla naiset veivät 84 % uusista työpaikoista. Miesten työpaikat
lisääntyivät (kohdassa muut) Informaatio- ja viestintätoiminnassa (+ 9.000)
sekä Liike-elämän palveluissa (+ 28.000)
Seuraakin kysymys viisaille päättäjillemme:
Voisiko edellä esitetty työpaikkojen rakennemuutos olla syynä siihen, että
nuoret miehet eivät löydä tai koe löytävänsä mielekästä työtä tai hyväksi kokemaansa
koulutusta?
Puuttuuko nuorilta miehiltä ”visio” siitä, että teenpä työtäni
teollisuudessa, rakentamisessa, rekkakuskina tai sähköasentajana?
Voiko olla niin, että kun tämä visio puuttuu, johtaako se siihen, että ei hae
koulutukseen eikä muuhunkaan työhön?
Voiko olla niin, että nuorehko mies ei koe omaksi alakseen hoivatyötä,
opetusta tai muuta ns. naisvaltaista toimialaa?
Onko nuorten miesten ei-aktiivisuuden aiheuttajana arvot, asenteet ja
tavat? Jos nuori mies on elänyt ympäristössä, jossa ns. miesvaltainen työ on
ollut mallina, hänen voi olla vaikea ajatella ryhtyvänsä hoivatyöhön,
päiväkodin tai vastaavan työntekijäksi. On aivan sama, kuinka paheksuttavana
tai epätasa-arvoisena tätä ajatusta voidaan pitää, jos se on todellisuutta, se
merkitsee.
Jo tilanne on tämä, on suhteellisen hyödytöntä käyttää euroja sen enempää
nuoritakuuseen kuin etsivään nuorisotyöhönkään. Käytetyt eurot tuottavat
lähinnä poliitikoille mielihyvän tunteen siitä, että on tehty jotakin. Onhan
meillä muutenkin vallalla melko sosialistinen yhteiskuntakäsitys, eli: Pulma
kuin pulma - äiti tai isä viranomainen ratkaisee tai ainakin yrittää ratkaista sen
puolestasi, oli siinä järkeä tai ei.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti