Peruskoulussa suomalaiset
suorittavat oppivelvollisuutensa. Peruskoulu toteutettiin asteittain alkaen
pohjoisesta vuonna 1972. Koko maassa oli peruskoulujärjestelmä vuonna 1977.
Peruskoulun tavoitteena on
tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan
jäsenyyteen sekä antaa heille elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja. Lisäksi esiopetuksen tavoitteena
on osana varhaiskasvatusta parantaa lasten oppimisedellytyksiä. Opetuksen tulee
edistää sivistystä ja tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa sekä oppilaiden
edellytyksiä osallistua koulutukseen ja muutoin kehittää itseään elämänsä
aikana. Opetuksen tavoitteena on lisäksi turvata riittävä yhdenvertaisuus
koulutuksessa koko maan alueella. Peruskoulu kestää pääsääntöisesti yhdeksän
vuotta.
Perusopetus maksaa
yhteiskunnalle keskimäärin noin 8 700 euroa oppilasta kohden vuodessa (2013),
joskin erot ovat suuria.
Peruskouluamme on
hehkutettu jatkuvasti. Korostetaan sitä, että meillä on maailman paras
koulujärjestelmä ja maailman parhaat opettajat. Ainakaan turhasta
vaatimattomuudesta meitä ei tässä asiassa voi syyttää. Perusteena tälle
ylimaalliseen asemaan nostamiselle käytetään ensisijaisesti PISA-testien
tuloksia, jotka olivatkin suomalaisten kannalta suhteellisen hyviä
2000-luvun
alkupuolelle asti. Toisena
perusteena käytetään sitä, että muualta maailmasta tänne tulee toisia opettajia
jotka ihastelevat Suomen koulujärjestelmän toimintaa. Otetaan kiitokset
vastaan ja jatketaan eteenpäin.
Suuri kysymys kuuluu:
millä kriteereillä koulutusjärjestelmän hyvyyttä tai oikeanlaisuutta tulisi
mitata? Onko se koulutusprosessi? Tähän suomalaiset ja ulkomaisetkin tarkkailijat
yleensä huomionsa kiinnittävät.
Jos se on prosessi,
tilanne on sama kuin esimerkiksi vedenpuhdistuksessa. Jos me kykenemme puhdistamaan
vettä siten, että puhdistusprosessin jälkeen meillä on melkein maailman
puhtainta vettä, olemmeko onnistuneet veden tuottamisessa hyötykäyttöön? Eikö se
merkitse mitään,
mihin tätä erinomaisen
puhdasta vettä käytetään? Jos sitä käytetään pihanurmikon kasteluun,autonpesuun tai
WC-pöntön huuhteluun, emmekö kuluta voimavaroja turhaan ja ole ylpeitä väärästä
asiasta? Olemme ylpeitä siitä, että meillä käytetään maailman puhtainta vettä
WC:n vetämiseen ja nurmikon kasteluun.
Olisiko aihetta arvioida sekä
peruskoulu- että lukio- että yliopistojärjestelmäämme sen mukaan,
miten niiden anti vaikuttaa ja näkyy yhteiskunnassa ja sen kehittymisessä.
Miten saadut opit hyödyttävät sekä yksilöä että yhteiskuntaa? Koska meillä hehkutetaan
myös lukiota ja korkeakoululaitosta samalla tavalla kuin peruskouluakin, käsittelen
niiden yhteistä aikaansaannosta tai lopputulemaa. Lähtökohtana on siis, että
maailman parhaan peruskoulun jälkeen opiskelijat menevät maailman parhaaseen
lukioon tai ammattikouluun ja sen jälkeen maailman parhaaseen
korkeakouluun.
Peruskoulu toteutui koko
maassa vuonna 1977. Keskimääräinen koulutusaika
peruskoulu+lukio+korkeakoulu
kestää noin 17 vuotta tai (ellei korkeakoulutus ole mukana) noin 12 vuotta.
Siispä yhteiskuntamme kantaviksi voimiksi alkoi tulla peruskoulujärjestelmän
läpikäyneitä henkilöitä 1990-luvulla. Jos ajatellaan vuosiluokkien kokoja (noin
60.000/vuosi), niin merkittävässä määrin heitä on ollut työelämässä vasta
vuosituhannen taitteessa.
Kun yleensä merkittävimmät
työtehtävät ja esimiesasemat vaativat ainakin viiden-seitsemän vuoden
työkokemuksen, alkoi peruskoulujärjestelmästä putkahtaneita henkilöitä
tulla tärkeisiin asemiin suuressa määrin vasta 2000-luvulla.
Kun katsomme suomalaista
yhteiskuntaa ja sen menestystä 2000-luvun alkuvuosien jälkeen, voimmeko
vilpittömästi sanoa, että jokainen yhteiskuntamme jäsen on aktiivinen, kehittyvä,
menestyvä, vastuunsatunteva, itseään jatkuvasti kehittävä jne. tai onko edes
riittävän suuri osa yhteiskuntamme jäsenistä sellaisia?
Taloudellisesti mitattuna
meillä on mennyt suoraan sanottuna surkeasti vuoden 2007 jälkeen eikä mitään
todellista muutosta ole näköpiirissä. Tällä hetkellä jo suuri osa työikäisistä
on peruskoulun tuotteita (20 vuotta x 60.000 ihmistä = 1.2 miljoonaa). He ovat
kaikki työiässä, joten suurehko osa työssäolevista on peruskoulun tuotteita.
Kun tarkastelee muutosten tekemisen
problematiikkaa ja sitä, että jokaista muutosta meillä vastustetaan kaikin
mahdollisin tavoin, herää mielenkiintoinen kysymyspari:
Mitä peruskoulu on tuottanut
markotasolla suomalaiselle yhteiskunnalle?
Miksi me olemme siitä niin
yliylpeitä?
Peruskoulun esimerkkimaa oli
Ruotsi. Miten olemme pärjänneet verrattuna Ruotsiin?
Jos ajattelemme peruskoulua tai mitä muuta tahansa,
miksi meidän on oltava niin ylimielisiä ja kuviteltava, että olemme maailman
parhaita joka asiassa? (Meitä suomalaisia on kuitenkin vain 5,5 miljoonaa, eikö
olisi hyvä muistaa myös sen asettamat rajat?) Voisimmeko tyytyä siihen, että
meidän peruskoulujärjestelmämme on hyvä? Tai, jos nyt haluataan mitata, vaikka
maailman 15. paras?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti