Kuulimme
jälleen kerran, että nyt saadaan sote maaliin. Hieno juttu, mikäli näin käy.
Tosin samaan hengenvetoon esitettiin, että isoja kysymyksiä on vielä avoinna.
Tätä samaa olemme saaneet kuulla ainakin 20 vuotta ellei enemmänkin.
Seuraavassa
muutama huomio asiasta lähtökohtana melkoinen ihmettely siitä, että mikä siinä
oikein voi olla noin vaikeata. (Tällaisen kysymyksen voi tietysti esittää vain
täydellinen maallikko.)
Suomessa on
noin 20.500 työikäistä lääkäriä. (Eläkeikäisistä lääkäreistä osa jatkaa vielä
työskentelyä, joten todellinen määrä on hieman suurempi). Kun käytetään pohjana
tätä työikäisten lääkärien määrää saadaan selville, että Suomessa on
yhtä lääkäriä
kohden 270 asukasta
1.000 asukasta
kohden 3,7 lääkäriä
Vastaavat
tunnusluvut niiden lääkäreiden osalta, jotka toimivat sairaaloissa,
terveyskeskuksissa tai yksityispuolella:
yhtä lääkäriä
kohden 320 asukasta
1.000 asukasta
kohden 3,1 lääkäriä
Kun
keskimääräinen vuosityöaika on 1.600 tuntia, voimme selvittää, kuinka paljon
yhdellä lääkärillä on keskimäärin aikaa käytettävissä yhtä asiakasta kohden
vuodessa. Tulokseksi saadaan, että
lääkäri voisi
käyttää kutakin asiakasta kohden huimat viisi tuntia.
Tämä tietysti
edellyttää, että jokainen asiakas kävisi lääkärissä myös tuon viiden tunnin
ajan. Ellei joku käy lainkaan, jää toiselle kymmenen tuntia jne. Tuohon viiden
tunnin laskennalliseen kokonaisaikaan mahtuu varmasti hyvin kaikki asiakkaaseen
liittyvät hallinnollisetkin seikat.
Perheessäni on
viisi henkilöä. Selvitin perheen lääkäreissäkäyntejä pitemmältä ajalta. Niitä
on ollut keskimäärin 4 vuodessa kaikilta yhteensä. Siispä meiltä on jäänyt
melkoisesti aikaa toisille kävijöille.
Nyt herääkin
kysymys: Mikä terveydenhoidossa sitten oikein mättää? Miksi lääkäriaikoja on
niin vaikea saada?
Selvitettävistä asioista yksi on ilman muuta se, mikä on lääkäreiden todellinen työaika
vuosittain. Kuinka paljon vuosittainen työaika jää alle 1.600 tunnin? Onko
esimerkiksi sukupuolten välisessä työaikamäärässä eroja? Tekevätkö
esimerkiksi naislääkärit pitempää tai yhtä pitkää työpäivää kuin mieslääkärit?
Esimerkki
omasta kokemuspiiristäni. Vaimoni kaksi hyvää ystävää ovat lääkäreitä, kumpikin
toimii julkispuolella. Heillä on työikää vielä melkoisesti ennen eläköitymistä,
mutta he molemmat tekevät vain neljäpäiväistä työviikkoa eli 30 tuntia/viikko.
He eivät harjoita yksityispraktiikkaa tämän ohessa.
Toinen
esimerkki liittyy eläinlääkäreihin. Olen toiminut muutaman kymmenen eläinklinikan
omistajan ns. mentorina. Tässä yhteydessä selvisi, että suuri osa
eläinlääkäreistä teki samalla tavalla ns. lyhennettyä työviikkoa, suuri osa 30
tuntia/viikko tai sen alle. Osa jopa teki vain kolmen työpäivän verran
viikossa.
Mikäli tämä
ilmiö on yleinen, se voi selittää ainakin osittain terveydenhoidon ongelmat.
Naispuolisten
lääkäreiden osuus on noin 60 % työikäisistä lääkäreistä, eli heitä on runsaat
12.000. Jos heistä vain puolet tekee 30 tuntia viikossa eli 1.280 tuntia
vuodessa, jää lääkäripalveluita saamatta yhteensä lähes 2.000.000 tunnin
edestä. Jos yhden asiakaskäynnin keskimääräinen aika on esimerkiksi puoli
tuntia, jää siis miljoona kävijää tämän vuoksi ilman lääkäripalvelua.
Tässä esitetyt
luvut ovat esimerkinomaisia. Olisi kuitenkin erittäin tärkeää selvittää, kuinka
suuri osa terveydenhoidon ruuhkista jne. johtuu tämänluonteisista seikoista.
Aikaselvitys tulee luonnollisesti tehdä myös miespuolisista lääkäreistä.
Lisäksi voisi olla paikallaan selvittää laajemminkin mihin aikaa käytetään,
nimenomaan mihin muuhun kuin asiakaskäynteihin ja niihin suoraan liittyvään
toimintaan. Kokonaistasolla suomalainen terveydenhoito on aikaa tuhlaava ja
tätä kautta kustannustehotonta. Kuten edellä oleva laskelma osoittaa:
yhdellä
lääkärillä on viisi tuntia aikaa/asiakas vuodessa, edellyttäen että kaikki
käyttävät tämän verran aikaa lääkäreissäkäynteihin.
Toivottavasti
sote maaliin mennessään selvittää tämänkin kohdan. Hyvä keino tehostaa
terveydenhoitopalveluita on ilman muuta kilpailun lisääminen. Koska kaikessa
muussakin toiminnassa kilpailu lisää tehokkuutta ja tuottavuutta, miksi ei
terveydenhoidossa.
Vielä tällä
hetkellä en jaksa uskoa, että Suomessa kyetään saamaan aikaan järkevää ja
toimivaa terveydenhoitopalvelua. Se edellyttäisi kilpailuelementin
mukaanottamista ja se taas ei sovi suomalaiseen mentaliteettiin, mistäkin
syystä kenellekin. Meillä toimiva terveydenhoitopalvelu (julkispainotteisena
palveluna) on jo saanut osoittaa kyntensä, jotka ovat osoittautuneet huonosti
leikatuiksi ja viilatuiksi, nimenomaan perusterveydenhoidossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti