Kenen vastuulla on ihmisen
onnellisuus? Ensiksi mieleen tulee tietysti, että jokaisen onnellisuus on
jokaisen oma asia. Yksilö vastaa omasta onnellisuudestaan ensisijaisesti itse,
sitä ei voi ulkoistaa toisen tehtäväksi. Positiivisen psykologian
menettelytavoin jokainen voi lisätä omaa onnellisuuttaan, sen tasoa ja laatua.
Osa onnellisuudesta on
biologista eli geenipohjaista. Tästä muodostuu lähtötaso onnellisuudellemme.
Tutkimusten mukaan tämän lähtötason osuus on noin 50%.
Miten muodostuu toinen
puolikas? Helppo vastaus on että ”olosuhteet ratkaisevat”. Vastaus on osittain
oikea, mutta ei riittävän oikea. Olosuhteiden osuudeksi on havaittu noin 10 % onnellisuudestamme.
Loppuosa eli 40 % on kiinni kunkin omasta toiminnasta eli yksinkertaistettuna
siitä, olemmeko oppineet olemaan onnellisia vai onnettomia.
Onnellisuutta länsimaissa
tutkiva ns. positiivinen psykologia on 2000-luvulla tullut em. johtopäätökseen.
Buddhalainen psykologia on tiennyt tämän jo runsaat 2500 vuotta. Se korostaa
aivan samoja seikkoja onnellisuuden suhteen kuin nykyinen positiivinen psykologiakin
tekee.
Yksilön oman osuuden
lisäksi onnellisuuden lisäämistä voidaan tukea yhteiskunnan tasolla. Oikeat
poliittiset, hallinnolliset ja säädännölliset toimenpiteet ja menettelytavat
edesauttavat yksilöä rakentamaan omaa elämäänsä ja lisäämään omaa onnellisuuttaan, mikäli ne antavat siihen
soveliaan pohjan.
Aikaisemmassa postauksessa
esitin onnellisuuden rakennuspuita yhteiskunnan tasolla tarkasteltuna. Niiden vaikutus
ja painoarvo on erilainen erilaisissa yhteiskunnissa. Seuraavassa käydään läpi suomalaisen
yhteiskunnan kannalta päätöksiä ja toimenpiteitä, joilla onnellisuutta
voitaneen lisätä.
Koulutus, ikä ja sukupuoli eivät ole enää olennaisia tekijöitä onnellisuuden kannalta suomalaisessa
yhteiskunnassa. Tämä johtuu ennen kaikkea jo aikaansaaduista tasavertaisuutta
lisäävistä tekijöistä. Tämän vuoksi näihin tekijöihin ei ole syytä merkittävästi
panostaa eikä liikaa korostaa niiden onnellisuutta lisäävää vaikutusta.
Tulot tai tarkemmin sanottuna
riittävät tulot muodostavat olosuhdetekijän. Suurin osa yhteiskunnan jäsenistä
Suomessa on riittävän tulotason piirissä, joten pelkästään tulojen
keskimääräinen kasvattaminen ei palvele onnellisuuden lisääntymistä. Sokea
BKT:n kasvun jahtaaminen ei tuottane oikeaa ratkaisua onnellisuuskysymyksessä,
koska tulotaso on keskimäärin jo niin korkea, että tulotason kasvaessa hedonismin
oravanpyörä vain pyörii ja pyörii. Hedonismin oravanpyörässä yksilö hamuaa aina
vain lisää tuotteita ja palveluita, koska hän jotakin saatuaan tottuu saamaansa
ja sen vuoksi haluaa aina vaan enemmän ja enemmän.
Tulojen kasvu ei ole
tietenkään pahasta, mutta yhteiskunnan ainoana tavoitteena kylläkin
onnellisuusvihamielinen. Sen sijaan tulee kiinnittää huomiota tulonjaon
riittävään tasaisuuteen sekä siihen, että varakkaiden tulojen saantiperustetta
pidetään riittävän oikeudenmukaisena.
Työ on todella merkittävä
onnellisuustekijä. Sen vaikutus on erittäin suuri useasta edellisessä
postauksessa tarkemmin käsitellystä syystä. Suomessa vallitsee suhteellisen
korkea työttömyys. Jos työttömiksi luettavia on vähintään 15 % työvoimasta, on
työttömyyden vaikutus onnellisuuteen jo erittäin suuri. Päättäjien onkin
korjattava asenteitaan ja pidettävä huolta siitä, että työttömyys alenee lähes
keinoilla millä hyvänsä. Tämä asettaa suuret vaatimukset sekä
lainsäännöllisesti, hallinnollisesti että asenteiden ja tekemisen tasolla.
Asenteiden tasolla on
korjaamista esimerkiksi siinä, mitä työtä otetaan vastaan. Saksassa tehdyssä
tutkimuksessa havaittiin, että minkä tahansa työn vastaanottaminen lisäsi
onnellisuutta. Lisäksi on tärkeää, että keskitytään nimenomaan siihen, että
yhteiskunnan jäsen kokee turvallisuutta sen suhteen, että työpaikka on
kohtuullisen turvallinen. Sen ohessa tulee kokea turvalliseksi se, että
joutuessaan työttömäksi henkilö löytää uutta työtä kohtuullisen helposti ja nopeasti.
Tällöin työttömyysturvaeurojen merkitys
on suhteellisen pieni onnellisuuden kannalta. Se, että löytää uuden työpaikan
kohtuunopeasti ja helposti, edellyttää työpaikkojen olemassaoloa ja ennen
kaikkea uusien työpaikkojen syntymistä. Tämä puolestaan edellyttää
työllistämisen helpottamista yritystoiminnassa. Se taas edellyttää ennen
kaikkea markkinatalouden merkittävän ominaisuuden eli luovan tuhon hyväksymistä
ja vanhakantaisen yritystoiminnan tukemisen lopettamista.
Sosiaalinen pääoma
sitoo yhteiskunnan jäsenet toisiinsa ja antaa pohjan yhteisöllisyydelle.
Merkittävä sosiaalisen pääoman tekijä on luottamus, joka ilmenee yhteiskunnan
jäsenten keskinäisessä kanssakäymisessä ja toiminnassa. Yhteiskunnat, joissa
luottamus on korkea, pärjäävät yleensä sekä taloudellisesti, sosiaalisesti että
henkisesti. Luottamuksen perusteella syntyy keskinäinen arvonanto,
solidaarisuus sekä kunnioitus ja myös toisinpäin. Lisäksi luottamus tai sen
puute ovat pitkäikäisiä ja yleensä yli sukupolven vaikuttavia. Suomalaisessa
yhteiskunnassa sosiaalinen pääoma ja jopa luottamus ovat olleet kohtuullisen korkealla
tasolla.
Näihin tekijöihin voivat
yhteiskunnan päättäjät vaikuttaa sangen paljon. Olen aikaisemmin kirjoittanut
luottamuksesta ja moraalikadosta. Nyt korostan vielä sitä, että mitä enemmän
säännöksiä laaditaan ja mitä enemmän koetetaan ohjata yhteiskunnan jäsenten
tekemistä, sanomista ja vieläpä ajattelemista johonkin tiettyyn suuntaan, sitä
heikommaksi käyvät solidaarisuus, keskinäinen arvonanto ja kunnioitus. Sitä
kautta luottamuskin katoaa. Merkittävin suomalaisen yhteiskunnan haaste
tuleville vuosille onkin:
Miten saada takaisin se suhteellisen korkea sosiaalinen pääoma, joka meillä
on vallinnut (vaikkapa ns. talvisodan henki)?
Vastaus: Ainoa mahdollisuus on se, että yhteiskunnan jäsenet kokevat
poliittisten ja taloudellisten päättäjien toimet yhteiskunnan jäsenten etujen
mukaisiksi pitkällä aikavälillä. Tämä edellyttää johdonmukaisuutta, avoimuutta,
rehellisyyttä sekä selkeiden päämäärien asettamista.
(Kommentti edellä olevaan vastaukseen: Ikävä kyllä satuin juuri katsomaan
eduskunnan kyselytuntia ja sen perusteella voi todeta, että ainakin tällä
kerralla esiintulleet kysymykset ja vastaukset eivät anna uskoa poliittisten
päättäjien toimintaan minkään edellä esitetyn substantiivin mukaiseen toimintaan.
Kuten Popper toteaa ’Avoin yhteiskunta ja sen viholliset’ –nimisessä kirjassaan:
” Edustuksellisen demokratian suurin ongelma on siinä, että keskiverto kansanedustajan älykkyys
ja moraali ovat selvästi keskimääräisen äänestäjän vastaavien alapuolella”.)
Arvot rakentavat yhteiskunnan
pohjaa. Arvot tietysti muuttuvat ajan myötä ainakin jonkin verran. Arvoihin
vaikutetaan usealla tasolla ja tavalla. Yhteiskunnan päättäjät vaikuttavat
arvoihin sekä omalla toiminnallaan että tekemiensä säädösten ja päätösten
kautta. Jos päättäjät toimivat esimerkillisen hyvin (tai esimerkillisen
huonosti), se vaikuttaa koko yhteiskuntaan. Tämähän on selvää. Sen sijaan
päättäjät eivät ilmeisesti ole oivaltaneet, että heidän tekemiensä päätösten, säädösten
ja määräysten sisältö, määrä ja laatu vaikuttavat onnellisuuden kokemiseen.
Suurin osa yhteiskunnan jäsenistä haluaa rakentaa omaa elämäänsä ja tehdä itse omat
päätöksensä. Mitä enemmän tehdään säädöksiä ja päätöksiä, jotka rajoittavat omaehtoista
päätöksentekoa, sitä enemmän heikennetään onnellisuutta. Mitä enemmän
holhotaan, sitä huonompi onnellisuudelle.
Terveys tuo mahdollisuuden hyvään
elämään. Erityisenä ongelmana suomalaisessa yhteiskunnassa on mielenterveyteen
liittyvien ongelmat. Jostakin syystä mielenterveyden ongelmia ja ennen kaikkea
niiden hoitamista joko terapian tai lääkehoidon kautta, ei ole pidetty niin
tärkeänä, että siihen panostettaisiin riittävästi. Kun verrataan fyysistä
terveyttä ja mielenterveyteen liittyviä ongelmia, on meillä kuten muuallakin
länsimaissa, suhteelliset hyvät menettelytavat fyysisen terveyden hoitamisessa
ja parantamisessa. Sen sijaan mielenterveys on vieläkin hieman lapsipuolen
asemassa ja jäänyt taka-alalle. Yhteiskunnassa saadaan onnellisuutta
merkittävästi lisättyä yhdellä suhteellisen pienellä panostuksella, kun
hoidetaan kuntoon mielenterveyden ongelmien ratkaiseminen ja hoitaminen. Keskimääräinen
onnellisuus kasvaa panostukseen nähden paljon.
Lainaus Suomen
mielenterveysseuran Mieli-julkaisusta:
”Mielenterveyden ongelmien
häpeäleima vaikuttaa myös sosiaali- ja terveydenhuollon resurssien jakoon. Yksi
neljästä sairauslomapäivästä ja noin neljäsosa tautitaakasta johtuu mielenterveyden
häiriöistä, mutta vain 7-8 prosenttia sosiaali- ja terveydenhuollon
resursseista ja vain noin 10 prosenttia terveystutkimuksen rahoituksesta
ohjautuu mielenterveysongelmien haasteisiin.
Mielenterveyden häiriöiden kustannukset ovat suuria kaikissa Pohjoismaissa:
Suomessa kustannusten on arvioitu olevan vuosittain noin 10 miljardia euroa, Ruotsissa
noin 8 miljardia, Tanskassa noin 7 miljardia ja Norjassa noin 8 miljardia
euroa.”
Perhe on pitkään ollut
yhteiskunnan perusyksikkö. Joskus perhe on ollut hieman laajempi käsite, joskus
hieman suppeampi. Perheen lisäksi ystävillä ja muilla läheisillä on
onnellisuuteen suuri vaikutus. Mitä yhteiskunta voisi tehdä tässä asiassa? Tulee
ottaa huomioon sekä ns. institutionaalinen osuus että yksilöllinen osuus.
Institutionaalinen osuus
on esimerkiksi se, miten laajasti ja yksityiskohtaisesti säädetään perheestä ja
siihen liittyvistä seikoista kuten avioliitosta, avioerosta, perinnöstä jne.
Yksilöllinen osuus on se, kuinka paljon yhteiskunnan jäsenet haluavat vapautta
päättää itse omasta ja läheistensä välisistä suhteista, olivatpa ne minkälaisia
suhteita tahansa. Suomalainen yhteiskunta on säädösinnossaan jatkuvasti
laajentanut puuttumistaan yhteiskunnan jäsenten oman päätäntävallan rajoihin.
Näin on tapahtunut myös perheoikeudessa. Olisiko aiheellista vähentää tätä
säännöstelyä, jopa purkaa säännöksiä, ja jättää enemmän yhteiskunnan jäsenten
omaan päätäntävaltaan?
Yhteiskunnan päättäjät,
poliittiset ja taloudelliset, voisivat keskittyä enemmän luomaan menettelytapoja, jotka mahdollistavat perheen
ja läheisten kanssa olemisen kuten vaikkapa työn ja perheajan paremman
yhteensovittamisen, joustavat työajat, riittävät lastenhoitomahdollisuudet,
riittävän tilavan asumisen, lyhyet ja toimivat työmatkayhteydet jne. Näidenkin vaikutus on kuitenkin suhteellisen
rajallinen, mikäli yhteiskunnan jäsenet itse päättävät keskittyä enemmän muuhun
kuin perhe-elämään ja läheisiin, ja panostavat esimerkiksi työuraan,
urheilu-uraan tai vastaavaan. Tällöin voi käydä niin, että ”liian hyvät” tuet
perheolosuhteisiin vähentävätkin onnellisuutta, koska tämän tukemisen vuoksi
yhteiskunnan jäsen keskittyykin aiottua enemmän tuohon muuhun osuuteen
elämässään. Yhteiskunnan päättäjät voisivat myös nykyistä enemmän korostaa jokaisen
yhteiskunnan jäsenen omaa vastuuta omista asioistaan kaikissa suhteissa ja myös perheasioissa.
Onnellisuus on kuitenkin
loppujen lopuksi aina kiinni yhteiskunnan jäsenen omasta itsestä. Tätä ei voi
liikaa korostaa. Yhteiskunta voi tuoda oman panoksensa siihen 10 %:iin, jonka
olosuhteet muodostavat. Jonkin verran yhteiskunta voi vaikuttaa jäsenensä omaan
toimintaan oman onnellisuutensa suhteen, mutta tämä vaikutus on melko pieni.
Jos yhteiskunta voisi saattaa meidät onnellisiksi, se olisi helposti tehty.
Eduskunta säätäisi vain lain, jossa on kaksi §:ä ja ne kuuluvat:
ONNELLISUUSLAKI
1§ Kaikki suomalaiset ovat
onnellisia, mitään poikkeuksia ei sallita.
2§ Kaikkien suomalaisten
tulee noudattaa 1§:ää.
Jos tällainen laki
säädettäisiin, tyypilliseen suomalaiseen tapaan sen §:ien määrä olisi
varmastikin ainakin 300 kpl. Lisäksi meillä perustettaisiin
Onnellisuusasiamiehen virka ja toimisto, jolla olisi alatoimistoja kaikissa
maakuntatason virastoissa sekä kussakin kunnassa. Sen lisäksi tietysti tarvittaisiin
Onnellisuuden ylivalvoja-asiamiehen toimi ja virasto. Nämä molemmat virastot
täysin miehitettyinä ja naisitettuina poistaisivatkin Suomen työttömyysongelman
kertaheitolla.
Idean puuhamies, kärkihankkeen
puolestapuhuja, toteaa kysyttäessä: mitä onnellisuusvirastokokonaisuus maksaa ja
paljonko veroja nostetaan, että ”veronmaksajat eivät edes huomaa mitään”.
Tulonsaajan tulolaskelmaan tulee vain pieni lisärivi tavanomaisen ennakonpidätyksen
jne. lisäksi. Tämän pienen rivin otsake kuuluu: ONNELLISUUTESI VUOKSI (FOR YOUR
HAPPINESS). Sen määräksi arvioidaan keskimäärin 10 % tuloista. Kukapa moista
pientä lukua edes huomaa. Puolestapuhuja jatkaa vielä: Onnellisuuslaki
toteutuksineen on niin erinomainen ajatus, että saamme siitä vielä
vientituotteen. Kukapa maailmassa ei halua olla onnellinen? Teamfinlandian
kanssa on jo päätetty hakea tälle patenttia. Kyse on varmasti
merkittävistä vientituloista.
Siispä Onnellisuuslakia
odotellessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti