Ihmisellä
on useita perusvaistoja. Eräs merkittävä perusvaisto yhteiskunnan ja toimivan
talouden kannalta on oikeudenmukaisuus tai pikemminkin sen kokeminen.
Oikeudenmukaisuuden voidaan katsoa tarkoittavan sitä, että henkilö kokee
kohtelunsa oikeaksi, olkoonpa kohtelu sitten hyvää tai vähemmän hyvää.
Oikeudenmukaiseksi voidaan kokea siis esimerkiksi rangaistus rikoksesta.
Oikeudenmukaiseksi voidaan kokea myös se, että virheestä voi joutua maksamaan.
Tehtyään väärän päätöksen henkilö kokee oikeudenmukaisena sen, että virheestä
aiheutuu seuraamus. Sama koskee tietysti myönteisiä seikkoja. Jos henkilö tekee
jotakin hyvin tai jotakin hyvää, hänen tulee saada siitä myönteinen seuraamus.
Yhteiskunnan
kokonaisuuden kannalta on tärkeää, että riittävän suuri määrä yhteiskunnan
jäseniä kokee tulevansa riittävän oikeudenmukaisesti kohdelluksi. Jos suurin
osa jäsenistä kokee näin, yhteiskunta ja sen ohessa sen talous toimivat
riittävän hyvin.
Lisähaasteen
oikeudenmukaisuuden kokemiseen tuo se, että yhteiskunnan jäsenet seuraavat myös
sitä, miten muiden osalta oikeudenmukaisuus toteutuu. Ei siis riitä, että
henkilö kokee oikeudenmukaisuuden omalta osaltaan vaan hänen tulee voida
havaita, että oikeudenmukaisuus koskee kaikkia ja vieläpä riittävän samalla
tavalla. Me kaikki toimimme siis toistemme tarkkailijoina ja suoritamme
eräänlaista sosiaalista benchmarkkausta oikeudenmukaisuuden toteutumisesta.
Onko
oikeudenmukaisuuden kokeminen suomalaisessa yhteiskunnassa säilynyt ennallaan
vai onko se lisääntynyt tai peräti vähentynyt? Mitään laajaa sosiologista
tutkimusta en ole löytänyt, mutta erilaisia aihioita asian kehittymisen suhteen
voi esittää.
Oikeudenmukaisuuden
kokemisen vähentymiseen vaikuttavat säännösten määrän lisääntyminen. Mitä rajoittavammaksi yhteiskunnan jäsenten
elämä tehdään lainsäädännöllä ja määräyksillä, sitä suurempi on mahdollisuus
siihen, että jäsenet kokevat tulevansa epäoikeudenmukaisesti kohdelluksi. On
toki ilmeistä, että joillakin säännöksillä lisätään oikeudenmukaisuuden
kokemista, joten aivan yksioikoinen ei säännösten määrän vaikutus ole. Olennaista
on kuitenkin se, että säädösten suuri määrä johtaa siihen, ettei niiden noudattamatta
jättämisestä seuraakaan mitään, koska kukaan ei pysty valvomaan kaikkia
säännöksiä ja pitämään huolta siitä, että määrätyt seuraamukset toteutuvat.
Viranomaisten
toiminta vaikuttaa yhteiskunnan jäsenten oikeudenmukaisuuden kokemiseen.
Esimerkiksi jos rikoksista annetut tuomiot eivät vastaa likimainkaan yhteiskunnan
jäsenten oikeustajua, oikeudenmukaisuuden kokeminen kärsii merkittävästi.
Näinhän Suomessa on tapahtunut viimeisten vuosien aikana.
Onko
oikeudenmukaista, että ministerinä toimineen poliitikon osaamattomuuden ja
virheen takia valtio-omisteisen yrityksen toimitusjohtaja saa erittäin suuret
optiotulot ilman, että asianomainen poliitikko joutuu asiasta edes poliittiseen
vastuuseen? Hänet valitaan uudelleen eduskuntaan.
Verotus,
tuo kaikkien rakastama julkisen vallan rahankeräämismuoto, on ehkä merkittävin
alue, jossa oikeudenmukaisuuden kokeminen tulee itse kullakin esiin. Voiko
yhteiskunnan jäsen hyväksyä sen ajatuksen, että pääomatuloja verotetaan
kevyemmin kuin ansiotuloja? Tätä on varmasti sangen vaikeaa sisäistää. Eikä sen
tueksi olekaan helppoa esittää hyvää perustetta, koska sellaista ei itse
asiassa ole. Todellinen syy tähän menettelyyn on se, että pääoma on
kansainvälistä, eli maata voi vaihtaa helposti, sen sijaan ansiotulot tai
niiden saajat ovat paikkasidonnaisempia. Onko oikeudenmukaista verottaa
perintönä saatua varallisuutta, vaikka perinnönjättäjä on jo maksanut verot
perittävästä omaisuudesta? Perintöverotukselle on vaikea löytää muuta
perustetta kuin valtion halu saada enemmän euroja. Onko oikeudenmukaista, että
joudun maksamaan Yle-veroa, vaikka en katso Ylen ohjelmia enkä varsinkaan käytä
Ylen nettisivuja? Onko oikeudenmukaista, että samasta eläketulomäärästä
eläkkeellä oleva maksaa enemmän veroa kuin palkansaaja palkastaan?
Yritysten
eli työnantajien toiminta vaikuttaa merkittävästi oikeudenmukaisuuden
kokemiseen. Onko oikeudenmukaista, että yritys, joka tekee erittäin hyvän
voiton tilikaudelta, samanaikaisesti vähentää työntekijöitä? Onko
oikeudenmukaista, että monessa maassa toimiva yritys, joka maksaa isot osingot
omistajilleen, vähentää työntekijöitä Suomessa, vaikka suurin osa voitosta on
tehty muualla kuin Suomessa? Onko oikeudenmukaista, että suuren
yrityskokonaisuuden toimitusjohtaja saa erittäin suuren eläkkeen saatuaan sitä
ennen potkut yrityksestä sen vuoksi että yrityksen tulos on ollut koko hänen
toimitusjohtajuutensa ajan tappiollinen?
Työntekijöiden
toimintaa voidaan myös tarkastella. Onko oikeudenmukaista, että julkisen sektorin
työntekijöillä on selvästi pitemmät vuosilomat kuin yksityissektorin
työntekijöillä? Onko oikeudenmukaista, että yksi keskeinen työntekijäliitto voi
halutessaan sulkea koko Suomen viennin? Onko oikeudenmukaista, että yksittäinen
työntekijä ei saa tehdä sellaista työsopimusta kuin haluaa, tai sopia omaa
työaikaansa?
Tämän
tyyppisten kysymysten kautta kehittyy oikeudenmukaisuuden kokeminen. Jokainen
voi miettiä vastauksia omalla tavallaan. Oleellista on tiedon saanti. Mitä
enemmän ja mitä oikeampaa tietoa yhteiskunnan jäsenet saavat, sitä paremmin he
pystyvät myös harkitsemaan oikeudenmukaisuuden olemassaoloa ja sellaisen
kokemista. Jos tietoa on vähän tietoa tai se on virheellistä tietoa, johtaa
tunteeseen perustuvaan, nopeaan ja ei-analyyttiseen päätökseen. Tällöin voi
yhteiskunnan jäsen kokea tulevansa epäoikeudenmukaisesti kohdelluksi, laajassa
mielessä, vaikka ei paremman tiedon varassa ja asiaa enemmän mietittyään näin
ajattelisikaan tai olisi alun alkaenkaan ajatellut.
Oikeudenmukaisuuden
kokemista voidaan kohentaa luonnollisesti toimimalla moraalisemmin ja
oikeudenmukaisemmalla tavalla. Oikeudenmukaisuuden kokemista voidaan myös
lisätä avoimella ja luotettavalla tiedolla. Tässä suhteessa ns. media on
avainasemassa. Sen tulee levittää aitoa ja rehellistä tietoa asioista, vaikka ne
olisivat vaikeita tai jopa kipeältä tuntuvia. Toinen tärkeä tekijä tiedonjakamisessa
on se, että jokainen voi kyseenalaista avoimesti esitetyn ja julkaistun tiedon.
Mitään ennakkosensuuria eikä itsesensuuria ei saa ilmetä. On jopa kannustettava
eri välineiden kautta toteutuvaa julkaistujen tietojen kyseenalaistamista ja
palkittava urheuden ansiomitalilla jokainen, joka uskaltaa kyseenalaistaa
erilaisia näkemyksiä ja jopa tietoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti