Kesko
on ostamassa Suomen lähikauppaketjua. Tarkoituksena on keskittää entisestään suomalaista
sangen keskittynyttä päivittäistavarakauppaa. Onko mahdollista, että
kilpailuviranomaiset voisivat antaa tähän luvan?
Suomalaisen
yhteiskunnan ja taloudellisen pohjan tarkastelu paljastaa, että suuressa osassa
toimintakenttää vallitsee erittäin vähäinen kilpailu. Se aiheutuu oligopolitilanteesta, jolloin todellisia
merkittäviä toimijoita on vain kaksi kolme.
Päivittäistavarakaupassa,
jossa kokonaismarkkinat ovat noin 17 miljardia euroa, merkittäviä toimijoita on
tasan neljä. Ne ovat suuruusjärjestyksessä ja markkinaosuuksien mukaan:
Yritys MRD
€ Markkinaosuus
S-
ryhmä 7.6 46
Lidl 1.5 9
Suomen
Lähikauppa 1.1 7
Yhteensä 95
Siispä
neljä toimijaa ottavat 95 % kokonaismarkkinoista. Jos ja kun K-ryhmä ahmaisee yhden
neljästä eli Suomen Lähikaupan kasvaa K-ryhmän osuus noin 40 %:iin ja kahden suurimman
yhteinen osuus noin 86 %:iin. Kuka voisi vakuuttavasti esittää, että tämän
jälkeen kilpailua voisi olla oikeastaan millään paikkakunnalla? Lidl:n
kasvavasta osuudesta huolimatta kestää suhteellisen pitkään ennen kuin sen
vaikutus alkaa näkyä kokonaismarkkinoilla.
Esitetään,
että on muitakin maita, joissa päivittäistavarakauppa on yhtä keskittynyttä
kuin mitä Suomeen nyt tulee. Onko meillä tavoitteena maa, jossa asiat ovat
vielä huonommin kuin Suomessa nyt? On aivan selvää, että mitä vähemmän
kilpailua on, sitä korkeampi on hintataso. Monopolin/oligopolin hintavaikutus
on vähintään 5-10 %. Esimerkiksi vapautettu bussiliikenne osoittaa kilpailun
vaikutuksen hintoihin, jotka ovat alentuneet sekä bussimatkojen (aikaisemmin
säännöstelty) että junamatkojen (edelleen monopoli) kohdalla. Alennus on ollut merkittävän
suuri.
Lisäksi
suomalainen todellisuus paljastaa, että perusteeton vahvuus markkinoilla (siis
oligopoli) vie kilpailun virheelliseen suuntaan. Tästä osoituksena ovat Suomessa
tehdyt kaupan alan erittäin suuret investoinnit, joita kaksi suurinta toimijaa
ovat tehneet. Päivittäistavarakaupan myyntipinta-ala on runsaat 2.200.000 m².
Siispä lähes 0,4 m²/asukas. Yhtä myymälää kohti on peräti 1.300 asukasta.
Myynti asukasta kohti on noin 3.000 €.
Vaikuttaa
siltä, että toimijat ovat hieman yli-investoineet. Isoilla toimijoilla ei ole
kuitenkaan mitään hätää, koska oligopolitilanne pitää huolen siitä, että ne
voivat hinnoittelun avulla turvata omaa kannattavuuttaan. Me kuluttajat
puolestamme saamme kunnian osallistua hintojen maksamiseen.
Suomen
Pankin selvityksen mukaan Suomi on euroalueen kallein maa. Suomessa keskimääräinen
talous maksaa ostamistaan tuotteista ja palveluista 21 % enemmän kuin euroalueella
keskimäärin. Elintarvikkeiden hinnat ovat nousseet euroaluetta nopeammin,
samoin energia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti