Yllä oleva parahdus pääsi suustani tutkittuani eri
talousmahtien mahdollisuuksia hieman pitemmällä aikavälillä, vuoteen 2040
saakka eli siis hieman yli kahdenkymmenen vuoden päähän.
Tosin tarkasteluni on pelkästään numeraalinen ja
määrällinen. Perusteena käytin lisäksi historiallisia tietoja eli talousmahtien
kehittymistä vuodesta 1990 vuoteen 2015. Siis suurin piirtein vastaavan
pituista ajanjaksoa.
Talousmahteina mukana tarkastelussa:
- Pohjois-Amerikka eli USA, Kanada ja Meksiko
- Euroopan unioni ilman Iso-Britanniaa
- Kiinan, Intian, Venäjän ja Japanin muodostama
yhteenliittymän.
Perusteluina jaottelulle se, että Pohjois-Amerikka
muodostaa selkeän maantieteellisen ja taloudellisen kokonaisuuden, jonka tukena
ovat suhteellisen suuri väestöpohja ja mahtavat luonnonvarat.
Euroopan unioni on jo taloudellinen yhteenliittymä, josta
kovaa vauhtia taotaan liittovaltiota.
Kolmas talousmahti syntynee, kun kiinalaiset haluavat
toteuttaa taloudellisen voimansa myös poliittiseksi kokonaisuudeksi. Lisäksi
maailman tasolla tilanne on selkeästi Aasiaa suosiva, joten maailman
taloudellinen painopiste siirtyy joka tapauksessa Aasiaan. Kiina jo nyt
maailman suurimpana taloutena vain vahvistaa otettaan. Kiinalaiset toimivat
riittävän pitkäjänteisesti ja käytännöllisesti, että mahdolliset vanhat kiistat
painetaan unholaan ja synnytetään uusi maailmanpolitiikan vahvin toimija. (Nämä
ovat otatteluja, mutta lienevät varteenotettavia)
Näiden kokonaisuuksien taloudellinen kehitys vuodesta
1990 vuoteen 2015 on seuraavanlainen:
Talousmahti
|
1990
miljardi USD
|
2015
miljardi USD
|
Muutos %
|
Väestö miljoonia
vuonna 2015
|
Pohjois-Amerikka
|
11.200
|
20.600
|
84
|
470
|
EU
|
10.400
|
15.700
|
51
|
438
|
KIVJ
|
10.100
|
34.400
|
240
|
2.900
|
Kuten taulukko osoittaa, EU on ollut maailmantalouden
sairas mies (vai pitääkö sanoa henkilö) jo pitemmän aikaa. Valoa ei ole tullut
talouselämään sen enempää unionin rahaliitosta kuin uusien vireiden voimien
tuottamisestakaan Eurooppaan.
Jos käytetään lähtökohtana ns. business as usual -tekniikkaa
ja projisioidaan talousmahtiosuus vuoteen 2040 eli käyttämällä toteutunutta,
taulukon osoittamaa muutosprosenttia, niin saamme, että
1. vuonna 2040 KIVJ:n BKT olisi yhteensä 117 biljoonaa
USD
2. Pohjois-Amerikan BKT olisi yhteensä 38 biljoonaa
USD
3. EU:n BKT olisi puolestaan vain 24 biljoonaa USD. EU:ta
heikentää selvästi UK:n irtoaminen. UK:n talous on kehittynyt selvästi
EU:n keskimääräistä paremmin tarkastelujakson 1990 - 2015 aikana.
4. Nämä kolme suurta talousmahtia muodostavat edelleen
kaksi kolmasosaa maapallon koko taloudesta (kuten tilanne oli vuonna 1990 ja
vuonna 2015)
Kun vielä katsoo näiden talousmahtien väestöpohjaa, ei
voi muuta kuin parahtaa että "Voi Eurooppa parka!".
EU:lla ( myös Pohjois-Amerikalla)on oikeastaan vain kaksi toivetta, jotka se voi mielestäni
esittää valitsemalleen korkeammalla voimalle ja ne ovat
1. Kiinan ja Intian talouskasvu hidastuu murto-osaan
aikaisemmasta keskimäärin 7-8 %:n kasvuvauhdista ja samalla Venäjä ja Japani
pysyvät siinä kuopassa, missä ne ovat viime vuodet olleet.
JA/TAI
2. Kiina ei missään tapauksessa hiffaa tässä esitettyä
talousmahtivaihtoehtoa vaan keskittyy vain omaan talouteensa ja toimintaansa.
Valitettavasti molemmat toiveet tuntuvat tuuleen
huutelulta. Kiinalaiset ovat aivan liian viisaita, käytännönläheisiä sekä pitkäjänteisesti
toimivia etteivät olisi huomanneet tätä vaihtoehtoa. Kiinan ja Intian valtavat
kotimarkkinat pitävät vielä huolen siitä, että talouskasvu ei hidastu kohdan 1
toiveen mukaiseksi.
Kolmas toive tai vaihtoehto, joka sekä EU:lla että
Pohjois-Amerikalla on, olisi se, että molemmat maat eli Kiina ja Intia alkaisivat hajota
kansallisiin, uskonnollisiin ja etnisiin osiinsa. Tällöin voisikin olla ison
Kiinan ja Intian sijaan 10–20 pienempää maata, joiden kohtaaminen olisi
helpompaa.
KIVJ puolestaan seuraa katseellaan, kun EU ja Pohjois-Amerikka tekevät itsensä
tehottomaksi ja toimimattomaksi erilaisilla toimenpiteillä ja keskinäisillä
riitelyillä liittyvät ne sitten vapaaseen liikkuvuuteen, maahanmuuttoon, suhtautumiseen
UK:n eroon tai Turkkiin sekä siihen kuka saa käydä missäkin WC:ssä tai mikä kenenkin sukupuoli on tai montako niitä on jne.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti