Vuosikaudet Suomessa on esitetty, että maatamme uhkaa
työntarjontavaje (työvoimapula) jos mitään ei tehdä. Se, mitä halutaan tehdä,
on hankkia uusia asukkaita maahamme ja saada heistä työntarjontavajeen
paikkaajia.
Onko tämä totta? Kuten usein, myös tähän kysymykseen voi
vastata, että on ja ei ole.
Tarkastellaanpa Suomen ja muutaman muun Euroopan maan
- työllisten osuutta koko populaatiosta JA
- koko työvoiman osuutta koko populaatiosta.
Maa
|
Työllisten osuus
%
|
Koko työvoiman
osuus %
|
Sveitsi
|
59
|
62
|
Uusi-Seelanti
|
51
|
54
|
Norja
|
51
|
53
|
Alankomaat
|
50
|
53
|
Ruotsi
|
49
|
54
|
Itävalta
|
48
|
51
|
Tanska
|
48
|
53
|
Suomi
|
45
|
49
|
Suomessa työllisten osuus koko populaatiosta on selkeästi
alhaisin (45 %). Muissa Euroopan maissa työllisten osuus koko väestöstä on 50 %:n
molemmin puolin. Sveitsi menee ihan omassa luokassaan.
Jos meillä olisi sama työllisten osuus kuin esimerkiksi
Alankomaissa, meillä olisi 270.000 työllistä enemmän kuin nyt on.
Toinen tosiasia, joka luvuista selviää, on se, että
meillä työvoimaan kuuluvien osuus on selvästi muita maita pienempi. Tässäkin on
ero lähes kaikkiin maihin nähden useita prosenttiyksiköitä. Selvennyksen
vuoksi, vaikka Suomessa kaikki työvoimaan laskettavat olisivat työssä, niin
meidän työllistemme osuus koko väestöstä vastaisi vain Ruotsin nykyistä
työllisten osuutta.
Näiden kahden tuleman osalta alun kysymykseen voi vastata,
että meillä on liikaa työntekijöitä, koska meillä on muita korkeampi työttömyys
(kahden sarakkeen erotus kertoo työttömyyden määrän koko väestöön
suhteutettuna).
Toinen aivan yhtä hyvä vastaus on, että meillä on
Suomessa liian vähän työntekijöitä eli työvoimaan kuuluvia, koska Suomen
työvoiman osuus koko väestöstä laskettuna on selvästi muita maita alhaisempi.
Muut taulukon maat ovat pärjänneet talouskilpailussa Suomea selvästi paremmin
viimeisen 10 vuoden aikana.
Jälkimmäinen seikka johtaa tulevaisuudessa todennäköisesti
hankalaan tilanteeseen, koska Suomessa työvoimaan kuuluvien kehitys vuoteen
2030 mennessä on näistä tarkastelluista maista selvästi alhaisin. Ero on
pääasiassa 3-5 prosenttiyksikköä koko väestömäärästä laskettuna. Esimerkiksi
kolmen prosenttiyksikön ero tarkoittaa sitä, että Suomessa on noin 170.000–180.000
työntekijää vähemmän kuin olisi jos työvoimaan kuuluvien osuus olisi tuon 3 %
korkeampi.
Työvoiman määrästä voi siis tulla taloudellisen kasvun
este. Tässä viisaat päättäjämme, jotka asiaa ovat esiin tuoneet, ovat aivan
oikeassa.
Mitä sitten voimme tehdä korjataksemme työvoiman
tarjontavajeen?
1. Kasvatamme työvoiman määrää, ainut nopea tapa on
maahanmuutto
2. Nostamme työn tuottavuutta, jolloin tärkeimmät keinot ovat
koulutus, tutkimus, tuotekehitys, tuottavuutta lisäävät investoinnit(
automaatio, digitalisaatio, tekoäly, 3D
jne.)
3. Pidennämme työntekoaikaa, sekä vuosittain että koko
työuran aikana.
4. Haemme työvoiman ulkopuolella olevista ryhmistä osan
takaisin työvoimaan. Onko masennuksen takia työkyvyttömäksi jäänyt alle 30-vuotias
henkilö koko loppuikänsä työvoiman ulkopuolella jne.? Sama koskee kaikkia
muitakin työvoiman ulkopuolella olevia eri ryhmiä. (Tämä lienee poliittisesti
mahdotonta Suomessa, joten jätän sen käsittelyn tähän)
Kohta 1 tuo mukanaan yhteiskunnallisia
sopeutumishaasteita.
Kohta 2 on erittäin haastava sen vuoksi, että suomalaisen
talouden työn tuottavuus on kasvanut vain 4 % viimeisen lähes kymmenen vuoden
aikana. Taloutemme rakenne on vielä siirtynyt sellaiseen palvelulliseen
ulottuvuuteen, jossa työn tuottavuuden kasvu on huomattavan vaativaa. Jos tämä
ei muutu, ei meillä liene muita mahdollisuuksia kuin kohdan 3 mukainen
työntekoajan pidentäminen.
Kukaan tuskin pitää vaihtoehdosta 3, vaikka sen suhteen
on toimittukin. Joka tapauksessa senkin tuoma helpotus on väliaikainen. Ainut
kestävä vaihtoehto on vaihtoehto 2 eli työn tuottavuuden kasvattaminen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti