Järjen lisäksi ihmisen
toimintaa ohjaavat järjen ulkopuoliset tekijät kuten uskomukset. Uskomukset
eivät ole tosiasioita vaan nimensä mukaisesti oletettuja tai kuviteltuja
asiantiloja. Uskomukset elävät omaa elämäänsä ja muokkaavat käyttäytymistä ja sitä kautta toimintaa. Kun yhdistetään useiden henkilöiden uskomuksia, saadaan
yhteinen kertomus, josta syntyy yhteiskuntaa ohjaava voima. Se voi olla joko
rakentava tai tuhoava. Joissakin tilanteissa ohjaava voima seisauttaa
yhteiskunnan kehityksen ja syntyy jäykkyystila, jossa suurin osa voimavaroista käytetään sen pohtimiseen, miksi mitään ei saa muuttaa. Tämä näyttää tällä
hetkellä olevan suomalaisen yhteiskunnan tilanne.
Mistä tämä johtuu? Mielestäni
se johtuu siitä, että ”Se Suuri Kertomus” puuttuu. ”Se Suuri Kertomus” on
kertomus, josta muodostuu järjen ulkopuolinen vaikuttava voima. Mitä
yhtenäisempänä ”Se Suuri Kertomus” omaksutaan, sitä yhtenäisempi on yhteiskunta
ja sitä voimakkaampi on sen jäsenten keskinäinen luottamus ja toiminta.
Suomalainen vanha kertomus
oli ”On lottovoitto syntyä Suomeen”. Tämä kertomus toimi voimakkaana
uskomuksena 60-luvulta lähtien 2000-luvun alkupuolelle saakka. Tämä
ajanjakso ei tietenkään sujunut ilman ristiriitoja, mutta ”Se Suuri Kertomus”
sitoi yhteiskunnan yhteen kohtuullisen hyvin joka tapauksessa. Tiedettiin, mitä
varten toimittiin ja miksi veroja maksettiin. Lisäksi aineellinen
hyvinvointi kasvoi koko ajan, jolloin suurimmat ristiriidat olivat lähinnä
siinä, miten kasvava kakku jaetaan. Lisäksi suomalainen ”Se Suuri Kertomus”
soveltui sen aikaiseen laajempaan kokonaisuuteen sangen hyvin.
”Se Suuri Kertomus” olisi
voinut toimia vielä pitempäänkin, mutta tapahtui kaksi asiaa, jotka ehkäisivät
sen tehon. Toinen oli kotitekoinen ja toinen ulkoinen. Kotitekoinen oli se,
että meillä keitti hieman yli. ”Se Suuri Kertomus” johti siihen, että aloimme
kuvitella olevamme maailman parhaita lähes kaikessa. Mitä tahansa toimintaa
ajateltiinkin, meillä oli aina maailman parasta. Joskus tämä saattoi pitää
paikkansakin, mutta ei kuvitellussa laajuudessa ja määrässä. Ikävä kyllä tämä
sama kritiikitön suhtautuminen jatkuu vieläkin.
Ulkoinen tekijä oli
maailman muuttuminen ja avautuminen. Suomen kytkeytyessä toisaalta EU:hun ja
toisaalta liittyessä WTO:n jäseneksi, toimintaympäristö ja toimintaedellytykset
muuttuivat ratkaisevasti. Sopeutumisessa uusiin toimintaedellytyksiin olemme
onnistuneet huonosti. Yritämme edelleen toimia kuten aikaisemmin, vaikka
toimintaympäristö ja toimintaedellytykset ovat muuttuneet. Tämä koskee koko
yhteiskunnan kenttää. Työmarkkinat toimivat kuten aiemmin, poliittinen
järjestelmä toimii kuten aiemmin, virkakoneisto, virkamiehet ja jopa media
toimivat kuten aiemminkin. Tämä aikaisempaan perustuva toiminta perustuu
virheelliseen lähtökohtaan.
On tietysti ymmärrettävää,
että halutaan toimia kuten aiemmin, koska silloinen toiminta tuotti
kohtuullisen hyviä tuloksia. Ympäristön muuttuminen ja edellä käsitelty kotitekoinen
virhe vaativat kuitenkin korjausta ja uudemman ”Sen Suuren Kertomuksen”, jonka
avulla rakennetaan yhteiskuntaa tulevia vuosikymmeniä varten.
Mikä uusi ”Se Suuri
Kertomus” voisi kiteytettynä olla? Se voisi kuulua:
TEHOKAS JA TOIMIVA SUOMI
KAIKKIEN HYVÄKSI.
Mitä tämä voisi tarkoittaa
käytännössä? Mitä kaikkea tulee muuttaa ja parantaa? Minkälainen sen mukainen Suomi on? Koetan vastata noihin seuraavassa.
Hallintojärjestelmä:
Suomessa on 50 kuntaa, keskimäärin runsaat 100.000 asukasta. Asukasluku
ratkaisee, pinta-alalla ei ole merkitystä. Mitään maakuntahallintoa eikä
aluehallintoa ole. Luovutaan ehkäpä maailman typerimmästä ideasta eli siitä,
että pidetään koko Suomi asuttuna ja kaikkialla on samat palvelut. Edes eräs maailman varakkaimmista ja
dynaamisimmista talouksista, USA, jonka asukastiheys ilman Alaskaa on noin 35 asukasta/km²,
ei koeta pitää väkisin koko maata asuttuna. Miten siis Suomi, jonka asukastiheys
on 16 asukasta/km², tähän pystyisi. USA:n ostovoimakorjattu BKT/asukas on noin
54.000 USD ja Suomen hieman alle 40.000 USD.
Poliittinen järjestelmä:
Enemmistövaalijärjestelmä
vaaleissa: Valtiovaaleissa on 100 vaalipiiriä, kussakin 50.000-60.000 asukasta.
Tämä johtaa poliittisen järjestelmän tervehtymiseen sekä selkeään poliittiseen
vastuuseen ja puolueiden määrän vähenemiseen oikeaan määrään. Mitään alueellisia tasauksia ei ole. Matemaattinen jako suoraan
asukasluvun mukaan.
Kuntavaaleissa kukin kunta
jaetaan äänestysalueisiin, joita on kunnasta riippuen 20-50. Valtuutettujen
määrä on siis 20-50 henkilöä.
Vaalipiiri- ja äänestysaluetarkistus
tehdään 10 vuoden välein.
Kaikki poliittiseen tai
sen luonteiseen toimintaan liittyvät tuet ja avustukset lopetetaan mukaan
luettuna työntekijöiden ay-jäsenmaksujen erityiskohtelu.
Verotus ja julkiset maksut
sisältäen työhön liittyvät sivukulut:
Verojen ja julkisten
maksujen osuudelle, joka on tällä hetkellä noin 45 % BKT:sta, säädetään yläraja
perustuslailla. Yläraja on 30 % BKT: sta. Julkinen velanotto kielletään, paitsi
kansanäänestyksellä voidaan ottaa velkaa valtiolle tai kunnalle enintään
kumulatiivisesti 10 % BKT:sta. Tällä hetkellä verot ja julkiset maksut ovat yhteensä noin 90 miljardia
euroa vuodessa, josta sosiaaliturvamaksut, sisältäen eläkemaksut, ovat noin 26
miljardia euroa. Valtion ja kuntien menot ovat siis yhteensä 64 miljardia euroa
lisättynä velkaantumisella.
Kun verojen ja julkisten
maksujen ylärajaksi asetetaan mainittu 30 % ja sosiaaliturvamaksujen osuus
säilyy ennallaan, se tarkoittaa, että valtion ja kuntien menot voivat olla vain
34 miljardia euroa, koska velkaantumista ei sallita.
Mahdollisimman paljon
euroja tulee kiertää asiakkaan ja yrityksen välillä suoraan. Jokaisesta
kerätystä veroeurosta menee väistämättä osa virkakoneiston taskuun ja tätä
kautta hukkaan. Ilman virkakoneistoa ei tarvita tätä osaa verosta, joten ei
virkakoneistoa - ei virkakoneisto-osaa verosta.
Yhtiöverokanta 0 %.
Tuloverotuksessa siirrytään tasaverotukseen, sekä ansiotuloilla
että pääomatuloilla on sama verotus. Arvonlisäverotusta alennetaan, yhtenäinen verokanta enintään
15 % ja veropohjaa laajenetaan.
Virkakoneiston määrä:
Virkakoneisto sisältää
kaiken valtion ja kunnan toiminnan, myös tavalla tai toisella yhtiöitetyn.
Virkakoneisto perustuu aina säädöksiin. Lainsäädännössä ja muussa säännösten
laadinnassa lähdetään siitä, että uusi säännös voidaan tehdä vain, jos vähintään
yksi vanha säännös tai virka voidaan lakkauttaa. Tavoitteena on, että uusi
säännös lopettaa vähintään kaksi vanhaa.
Virkakoneiston tarve ja
määrä vähenee sen vuoksi, että julkinen valta vähentää toimintaulottuvuuttaan ratkaisevasti.
Esimerkkejä vähentämisestä ja toiminnasta vähentämisen jälkeen:
Korkeintaan viisi
sotealuetta, yliopistollisten keskussairaaloiden alueilla, mahdollisesti siirrytään vuoteen 2030 mennessä kahteen alueeseen.
Terveyspalvelut,
esimerkiksi terveyskeskukset, on yksityistetty suurimmaksi osaksi, mallia
työterveyshuolto
Erikoissairaanhoitopalvelut: yliopistolliset sairaalat hoitavat vaikeammat sairaudet. Tavanomaisemmissa palvelun toteuttavat markkinaehtoisesti eri palvelun tarjoajat.
Vanhusten hoivapalvelut
ostetaan yksityisiltä tuottajilta
Lasten päivähoito perustuu
puhtaasti markkinaehtoiseen toimintaan.
Peruskoulu 1-9-vuotta
toteutetaan kuten nykyisin, tosin rinnakkain toimii yksityiskouluja
Lukiokoulutus on
suurimmaksi osaksi yksityiskoulujen toimintakenttää ja perustuu
lukukausimaksuihin
Ammatillinen koulutus, nuorten
tai aikuisten, perustuu suurimmaksi osaksi ns.markkinaehtoiseen toimintaan
Korkeintaan kolme
yliopistokaupunkia ja neljä yliopistoa, Helsinki (Helsingin YO, Aalto, Tampere
ja Turku), ei mitään sivupisteitä. Opiskelun ja tutkimuksen sisällöt
määritetään tarkasti ja modernisti sekä määrien että laadun suhteen. Kaupallisen, teknisen ja luonnontieteellisen koulutuksen määrää kasvatetaan voimakkaasti.
Korkeintaan 10
ammattikorkeakoulua. Sama kuin edellä.
Yritystuet pois,
yritystukea annetaan vain uudelle yritykselle ja enintään viiden vuoden ajan
perustamisesta.
Kaikki aluetuet
lakkautettu.
Tekes ja Sitra lakkautettu
Työvoiman välitys siirretty
yksityisille yrityksille.
Lopputulemana tulee olla:
virkakoneiston määrä enintään 12-15 % koko työvoimasta. Matemaattisin termein:
koko työvoima 2,6 miljoonaa, virkakoneiston
määrä on enintään 390.000 työntekijää.
Median osalta merkittävin
muutos on YLE-veron poistaminen ja siirtyminen käytön mukaiseen maksamiseen.
Toinen tärkeä seikka on kaiken mediatoimintaan liittyvän tukemisen lopettaminen
koskee se sitten kaupallisia tai muita toimijoita.
Työmarkkinoilla muutetaan
sosiaalista konseptia mm.seuraavasti:
- työehtosopimukset tehdään aina yhden
työnantajan ja sen työnantajan työntekijöiden kesken
- yleissitovuus poistetaan kokonaan
- laittomien lakkojen osalta voidaan jokainen työntekijä / kaikki työntekijät
määrätä maksamaan vahingonkorvausta aiheuttamastaan vahingosta ilman ylärajaa
- työaikalainsäädäntö uudistetaan ja
tehdään vapaammaksi, esimerkiksi määrittelemällä vuosityöaika sekä työvuoron
pituus
Yritystoiminta:
Yritystoiminnan aluetta
kasvatetaan lisäämällä mahdollisuuksia mm. yksityisten koulujen, yksityisen terveydenhuollon,
yksityisen työnvälitystoiminnan toteuttamiseen. Minimoidaan julkisen hankinnan
säädännölliset haitat nostamalla julkista hankintaa koskevia rajoja
merkittävästi. Keskitytään vain olennaisiin ja tärkeisiin alueisiin, kuten
rakentaminen ja tietojärjestelmiin kokonaisuudessaan.
Yritystukea annetaan vain
viiden ensimmäisen vuoden aikana. Yrityksien henkilökunnan koulutukseen
tai muuhun vastaavaan toimintaan ei anneta tukea. Jokainen hyvä yritys
kouluttaa henkilöstöään ja kehittää toimintaansa omalla rahallaan. Puretaan duopoli- ja oligopolitilanteet suomalaisessa taloudessa.
Luvanvaraista
yritystoimintaa ovat vain terveydenhuoltoon liittyvä, lääkkeisiin liittyvä,
lasten kasvatukseen ja koulutukseen liittyvä sekä kaivosteollisuuteen liittyvä
valmistus-, palvelu- ja myyntitoiminta.
Kaikki muut liiketoiminnan
muodot perustuvat ilmoitukseen, mutta toiminnalle voi olla reunaehtoja kuten
rahoitus- ja vakuutustoimintaan liittyvä vakuus tai takausjärjestely.
Edellä on esitetty
karkea versio siitä, mitä mielestäni tulee tapahtua, että ”Se Suuri Kertomus” voisi
toteutua. Lukija todennäköisesti toteaa, että esityshän johtaa
luokkayhteiskuntaan tai se on suorastaan taantumuksellista. Niinpä pyydän häntä rauhoittumaan
ja pohtimaan asiaa uudemman kerran sekä ottamaan huomioon esitetyn
kokonaisuuden. Mutta kuten aina, nämä unelmat ovat mielipidekysymyksiä.
Esitetty perustuu
sille käsitykselle, että Suomi ei voi jatkaa nykyisellä jäykkyyskurssilla.
Meidän tulee päästä irti pohjoismaisen vihervasemmistolaisen järjestelmän totalitaarisesta
kuolemansyleilystä ja siirtyä yhteiskuntaan, joka avustaa jokaista pärjäämään sekä ottamaan vastuuta itsestään, läheisistään sekä koko suomalaisesta yhteisöstä.
Minulla on unelma. Unelmani
on se, että lapseni ja lapsenlapseni voivat elää todellisuutta jota kuvaa
TEHOKAS JA TOIMIVA SUOMI MEIDÄN KAIKKIEN HYVÄKSI –slogan.
Tiedän sen olevan vain
unelma, koska sen aikaansaaminen edellyttää niin monen toimijatahon toiminnan uudelleen
organisoitumista ja itsensä tarpeettomaksi tekemistä, ettei kukaan muu kuin
Dostojevskin Ruhtinas Lev Myskin voi olettaa sellaisen toteutuvan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti