Luottaako kansa
päättäjiinsä ja heidän päätöstensä toteuttajiin? Mitään laajoja
selvityksiä ei asiasta yleensä tehdä, ilmeisesti asian arkaluontoisuuden
vuoksi. Kuvitellaan, että ns. demokratiassa muutaman vuoden välein pidetyt
vaalit ilmentävät päättäjien nauttimaa luottamusta. Unohdetaan se tosiseikka,
että samat päättäjätahot ovat yleensä vaikuttamassa joko suoraan tai
välillisesti ehdokkaiden asetteluun. Epäluottamuksen suuntaan viitannee se, jos
nukkuvien puolue on vaaleissa suurin tai joskus jopa ylivoimaisesti suurin
puolue. Jotakin epäluottamuksesta kertoo myös se, miten päättäjien ja
kansan keskimääräiset käsitykset eroavat joidenkin keskeisten
päätöksentekoalueiden osalta. Jos suurehko osa kansasta toivoo rajoituksia
maahanmuuttoon mutta päättäjät eivät toivo, niin kummanko tulee muuttaa
käsitystään ja toimintaansa?
Jotakin epäluottamuksen
tapaista osoittaa myös se, että ainakin osa kansasta kokee, ettei valtiovalta
pysty enää takaamaan heidän yleistä turvallisuuttaan. Turvaamista varten perustetaan
erilaisia "katupartioita" jne. Suuri virhe, jonka tällaisessa tilanteessa
päättäjät voivat tehdä, on väheksyä kansan huolta tai kieltää se. Vielä
suurempi virhe on, että yritetään keksiä jotakin ns. laillista perustetta,
jonka mukaan tällainen toiminta voidaan kieltää.
Tästä tulee mieleen Rooman
valtakunnan rappioaika, jolloin yksinvaltainen keisari kielsi jopa
vapaapalokunnan, koska oletti sen olevan vallankumouksen väline. Koska keisari
pelkäsi jotakin abstraktista kuvitelmaa, kiellettiin joukkokokoontumiset (5
henkilöä tai enemmän). Tuolloisessa Rooman valtakunnassa kaupungit olivat
sangen tulenarkoja, joten keisarin päätös oli järjetön. Historialliselta
kannalta voi todeta, että tällaiseen kieltämiseen ryhtyy yleensä vain
totalitaarinen valtiovalta, olkoonpa se sitten yksinvaltainen, sosialistinen
tai fasistinen.
Edellä esitetty
epäluottamus koskee myös eri viranomaistahoja kuten poliisitoimea tai
oikeuslaitosta. Jos voidaan luottaa, että virallinen turvakoneisto kuten
poliisi pystyy takaamaan yleisen turvallisuuden, ei mitään ylimääräistä
turvakoneistoa tarvita. Jos koetaan, että virallinen turvakoneisto ei
pysty takaamaan riittävästi turvallisuutta, syntyy tätä aukkoa paikkaamaan
erilaisia toimintoja.
Edellä olevaa
epäluottamustilannetta vielä suurempi riski yhteiskunnan pitkän aikavälin
kehitykselle on, jos kansan/toimijoiden yleinen luottamus siihen, että
päättäjät käyttävät yhteiset varamme riittävän oikein, heikkenee tai poistuu
kokonaan. Yhteiset varamme muodostuvat sekä julkisen vallan omistuksessa
olevasta varallisuudesta että vuosittain kerättävistä veroista ja
julkismaksuista.
Edellä mainittu alentunut
luottamus johtaa veronmaksumoraalin heikkenemiseen ja tämä puolestaan kertyvien
verojen määrän alenemiseen. Veronmaksaja toimii siten, että hänen maksamansa
verojen määrä vastaa hänen saamaansa hyötyä. Jos koettu ja saatu hyöty alenee,
alenee myös maksettujen verojen ja vastaavien maksujen määrä. Veronmaksumoraali
on perinteisesti ollut Suomessa suhteellisen hyvä huolimatta korkeasta
veroasteesta. Veronmaksumoraalin rapautuminen vaikuttaisi taas nopeasti kertyvien
verojen määrän alentumiseen ja tämä puolestaan vaatisi veroasteen
lisänostamista.
Väheneekö luottamus
siihen, että päättäjämme osaavat käyttää yhteiset varamme riittävän oikein?
Onko se alentunut? Lyhyt vastaus on: heikot signaalit viittaavat siihen, että
näin tapahtuu koko ajan. Vaikuttaa myös siltä, että vauhti kiihtyy.
Yleisinä heikkoina
signaaleina voidaan pitää yritysten verosuunnittelun määrän kasvua, päättäjien
lisääntynyttä ja lisääntyvää ”huolta” verosuunnittelusta ja veroparatiiseista
sekä jatkuvasti korostunutta vaatimusta aina vain tiukemmista säännöksistä,
verovilppi-ilmoitusten tekomahdollisuutta ja verovilppi-ilmoitusten määrää,
hyvin ansaitsevien tai varakkaiden henkilöiden siirtymistä muille maille,
yritystoiminnan siirtymistä muualle, esitettyjä, selkeästi erilaisia arvioita
joidenkin toimintojen kustannuksista kuten vaikkapa sote-uudistuksen ja
maakuntahallinnon kokonaiskustannuksista jne. Myös se, että kaikkien
toimintojen aiheuttamia kustannuksia ei selkeästi tuoda oikeansuuruisina
esille, osoittaa luottamuksen rapautumista puolin ja toisin.
Nuoremman polven
kannanotot osoittavat myös jotakin asian suhteen. Itselläni on neljä aikuista
lasta, jotka ovat kaikki työelämässä ja verojen maksajia. Heidän kanssaan
keskustellessani ilmenee usein selkeä epäluottamus päättäjiemme toiminnan
tasoon, tekemiseen ja kykyihin käyttää yhteiset varamme riittävän oikein. He
työskentelevät kaikki yksityisellä sektorilla ja kilpailullisessa tilanteessa
olevissa yrityksissä. Saamani käsityksen mukaan he eivät ole suinkaan yksin
ajatustensa kanssa omassa sosiaalisessa ympäristössään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti