Meillä on mielenkiintoinen tapa tulkita kielteisesti jonkin
epämiellyttävän tahon esittämät ajatukset. Johtuuko tämä jonkinlaisesta herravihasta?
Lähtökohtaisesti olisi hyvä aina ensin kuunnella asian
esittäjää ja löytää sanomisesta sen sanoma. Olen täysin eri mieltä hallituksen
ja suurimman osan kansanedustajista kanssa siinä suhteessa, että sana ei ole
teko eikä tule koskaan olemaankaan. Jos sana olisi teko, Suomessa ei olisi
työttömyyttä, ei koulukiusaamista, ei työpaikkaterroria, ei lakkoja eikä mitään
muutakaan ikävää. Meillä olisi onnistunut soteratkaisu, jonka mukaan Pihtiputaallakin
olisi jatkuvasti mahdollisuus tehdä valintoja sopalveluista kaikilla
mahdollisilla kielillä. Lisäksi julkiset menot olisivat kurissa ja verot ja
maksut olisivat Sveitsin tasolla. Näitä unenomaisia näkyjä voisi jatkaa pitkäänkin.
Mutta asian pointin tulee olla siinä, onko EK:n uuden
puheenjohtajan esittämissä näkemyksissä jotakin ideaa, jota kannattaa tutkailla.
Yritetäänpä löytää jotakin. Ensimmäiseksi tulee mieleen
seuraavat tiedot, jotka kuvaavat kansantulon jakautumista ja tämän jakautuman
kehittymistä vuodesta 2007 vuoteen 2016 (suhteellisia osuuksia).
Tulonsaajaryhmä
|
2007
|
2010
|
2012
|
2016
|
Työntekijät
|
56
|
60
|
62
|
59
|
Omaisuus- ja
yrittäjätulot
|
30
|
26
|
22.5
|
25
|
Julkisyhteisöt
|
14
|
14
|
15.5
|
16
|
Taulukosta näkee, miten eri ryhmien tulo-osuudet ovat
kehittyneet.
Työntekijöiden osuus on siis kasvanut vuodesta 2007
alkaen peräti 3 prosenttiyksikköä. Euroissa tämä kasvu tekee runsaat 5 miljardia
euroa vuoden 2016 tasolla.
Omaisuus- ja yrittäjätulojen suhteellinen osuus on laskenut
vuodesta 2007 alkaen peräti 5 prosenttiyksikköä, mikä on euroissa vuoden 2016
tasolla noin 9 miljardia euroa.
Lisäksi on hyvä huomata julkisyhteisön rohmuama lisäosuus.
Julkisyhteisön suhteellinen osuus on kasvanut kaksi prosenttiyksikköä.
Tätä taustaa vasten voidaan tarkastella esitettyä
palkkamalttipuhetta. Kyse on siitä, minkälainen kansantulon suhteellisten
osuuksien tulee olla pitkällä aikavälillä.
Kun asiaa vielä hieman syventää, niin on tärkeätä
huomata, että omaisuus- ja yrittäjätulo-osuudesta (yhteensä 25 %) suurin osa
tulee kotitalouksille (14 % -osuus koko kansantulosta) ja yrityksille vain
runsaat 8 %:n osuus koko kansantulosta.
Siispä keskustelun sisältönä olisikin hyvä olla (tietysti
kaikkien osalta) se, minkälainen kansantulon jakautuma olisi meille
optimaalinen pitemmällä aikavälillä. Onko vuoden 2007 ja 2008 (56-57 %) optimaalinen?
Onko työntekijäkorvausten osuuden suhteellisen voimakas nousu vuoden 2008
jälkeen ollutkin epätavanomaista ja johtunut maamme talouden pahasta
notkahtamisesta?
Kuunnelkaamme avoimin mielin ajatuksia ja ehdotuksia.
Kaikkien etu on se, että kansantulo jakautuu optimaalisesti (mikä tämä
jakautuma sitten onkaan), koska se ja vain se turvaa jaettavan tulon kasvun.
Olisi hyvä miettiä sitä, että
- haluaako suuren osuuden pienemmästä kakusta VAI
- haluaako pienemmän osuuden suuremmasta kakusta?
Cosiddetto tulkitsee EK:n puheenjohtajan kannanoton tässä esitettyä taustaa vasten eli tarkoituksena on saada aikaan keskustelua pitemmän aikavälin optimaalisista kansantulo-osuuksista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti